Summering iPad-användning våren 2013.

0 kommentarer

Under vårterminen testade vi iPads i år 6. Vi hade 22 Ipads som delades på 3 klasser och de användes främst i ämnet engelska i projektet om Engelsktalande länder i världen. Det finns många fördelar med iPads, de är små, lätta att bära med sig och eleverna kommer snabbt ut på nätet. Ibland kunde det vara svårigheter att komma ut på nätet när vi var många användare samtidigt. Men detta hände bara några fåtal gånger.

Eleverna fick skriva i Google Drive och leta information om sina länder direkt på sin iPad. Denna gång valde jag att inte ha några tangentbord. Jag testade några tangentbord vid ett tillfälle och upptäckte att det blev lite rörigt att starta fler tangentbord samtidigt, eftersom de kopplar upp sig till iPaden via Bluetooth. Alla tangentbord som startades syntes på varje dator och då visste vi inte vilket lösenord som tillhörde vilken iPad. Eleverna bör alltså starta ett tangentbord i taget vilket skulle ta lite tid av lektionen att samordna.

Jag tycker att Google Drive är suveränt att arbeta med, de delade med mig och efter feedback kunde de göra ändringar som syntes i mitt dokument direkt.

År 6

Svårigheter:

  • Ser iPad som en leksak.
  • Eleverna är familjära med de flesta funktioner i iPad och kan ändra inställningar som sedan tar tid att ändra tillbaka.
  • Google drive fungerade inte fullt ut på iPaden, när de skulle göra sina PPT-redovisningar måste eleverna använda datorer för att det ska fungera.

 

Fördelar:

  • Eleverna kan iPad och är vana med de olika funktioner som finns.
  •  Google Drive fungerade bra.
  • Kunde dela dokument med varandra
  • Flera elever använde iMovie när de skulle presentera, presentationerna blir mycket bra och suveränt för elever som inte gillar att stå inför klassen.
  • Det finns bra appar för specifika saker.

 

Slutsats:

  • Bra till projekt .
  • Fungerar bra till att göra filmpresentationer.
  • Måste finnas laddningsstationer om man ska använda iPads. Att räkna, sortera, kontrollera batteristatus och stoppa in laddarna tar tid som ofta inte finns när man är på väg till en ny lektion.
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken. Lämna en kommentar