Sitter på Arlanda och väntar på att gaten till flygplanet som ska ta mig till New York ska öppna. Denna vecka ser mina arbetsuppgifter lite annorlunda ut. Jag ska delta och föreläsa på Leveraging Learning i Maine. Har förberett 2 timmars material på engelska och det är första gången jag föreläser på engelska så det känns minst sagt lite nervöst.

Det ska bli spännande att träffa andra lärare och ledare som brinner och arbetar aktivt med IKT i förskolan och grundskolan. Kul med fokus på de yngre barnen. Jag hoppas komma hem full med nya idéer och kunskap hur mitt arbete kan utvecklas

Be Sociable, Share!
Publicerat i Okategoriserat |

Vår 5 års grupp är väldigt intresserade av spöken, det ritas, klipps ut och hängs upp spöken lite överallt här på förskolan. I fredags anamma jag detta intresse och gjorde en digital spökhistoria i Adobe Voice.  Jag satte mig ner på golvet tillsammans med barnen och berättade att vi skulle lyssna på en spökhistoria.

-Jaaaa!! skrek barnen i kör

Vi släckte ner och skapade lite spännande stämning. Jag tog fram iPaden och startade min digitala berättelse. Barnen satt alldeles stilla, förväntansfulla och lite nervösa och stirrade med stora ögon på skärmen. I min berättelse hade jag kombinerat kort från nätet och bilder tagna i vår omgivning. Jag varierade även spänning med komik, så att det skulle bli lagomt läskigt. Detta blev en hit och barnen ville se berättelsen flera gånger om och efter ett par gånger sa jag.

- Är det någon som vill göra en egen berättelse?

Genast var det ivriga händer som flög upp i luften och barn som ropade.

-Jag vill!

Så vi började skapa egna spökhistorier och målsättningen är att alla som vill ska få göra en. Jag har en tanke att när alla är klara, ska vi göra en spökvandring med QR koder.

Här är en av de färdiga spökhistorierna.

Be Sociable, Share!
Publicerat i Språk och kommunikation |

Förra veckan hade jag en svenska lektion med koppling mot IKT med en klass 4. Jag hade planerat att vi skulle arbeta med berättande och ville introducera dem på ett lustfyllt sätt. Många av barnen tycker om att chatta och är intresserade av sociala medier, så då tänkte jag anamma detta på denna lektion. Så jag gick in på todaysmeet.com och skapade ett chattrum.  När lektionen började och jag berättade att vi skulle chatta idag så var det flera av eleverna som nöjt uttryckte.

- Yes

De fick i uppgift att gå in på sidan jag skapat och skriva in sina namn. Där efter berättade jag att vi skulle skriva en saga tillsammans. För att skapa en struktur, delade jag in dem i turordning.

Jag startade chatten med att skriva, det var en gång…………

Denna lektion uppskattades mycket av eleverna och vi ska nu fortsätta arbeta med berättandet och skriva egna sagoböcker i Book Creator och senare ev publicera dem i iBooks.

Här är en kort film på hur det såg ut när vi chattade fram vår saga.

 

 

 

 

Be Sociable, Share!
Publicerat i Språk och kommunikation |

Ofta när jag reflekterar över mina mest lyckade lektioner eller aktiviteter i förskolan så har kreativiteten varit huvudrollsinnehavare. Det är när jag som pedagog vågat gått utanför min trygghetsram och vågat prova något nytt eller när något barn delat med sig av någon ide´ eller upptäckt.

Det viktiga är att klimatet är tillåtande och så att både pedagoger, elever och barn vågar kasta sig ut och våga prova. Ibland tror jag att vi alla är lite bekväma och gärna går i samma fotspår, gör det man känner att man kan och behärskar.

Om inte vi pedagoger vågar vara kreativa, hur ska då våra elever och barn våga vara det?

Be Sociable, Share!
Publicerat i Kreativitet |

För ungefär två år sedan, kom jag på en lek med iPad och Skype som jag kallade för hitta mig. Det var efter att jag flera dagar under en vecka lekt kurragömma med barnen som jag kände att i detta skulle man kunna integrera modern teknik.

Det man behöver är två iPads och minst två barn. Den ena springer och gömmer sig, när den hittat sitt gömställe ringer den upp den andre. När de ser varandra, ger den som gömt sig ledtrådar genom att filma sin omgivning. Sen är det bara att ge sig ut och leta.

Anledningen till att jag skriver om detta nu, var att jag för någon månads sen träffade några av barnen som jag gjorde detta med för två år sedan.

De frågade om vi inte kunde göra det igen i skolan, där de nu går. De berättade också att de lekt denna lek hemma i kvarteret med sina smartphones.

Så nu har vi återupptagit denna lek och får se hur den utvecklas.

“Verksamheten ska främja leken, kreativiteten och det lustfyllda lärandet samt ta till vara och stärka barnets intresse för att lära och erövra nya erfarenheter, kunskaper och färdigheter.” Lpfö98/10

Be Sociable, Share!
Publicerat i Interaktivt |

För ett par veckor sen såg jag på nyheterna att sjukgymnaster får allt yngre kunder och att det stora problemet är stel nacka. Detta har uppkommit då dagens unga sitter och tittar ner på en skärm för mycket. Detta fick mig att fundera på hur man kan föra ihop den teknik de använder med rörelse och hälsa.

Då fick jag iden om att göra denna QR tärning och jag börjar med att testa den i förskolan. Tärningen gjorde jag av frigolit som jag limmade och såga till, på varje sida tejpade jag fast tillklippta plastfickor. I dessa platsfickor kan jag sedan stoppa ner de koder jag som vill använda.

Jag tog hjälp av mina elever i skolan som fick göra olika rörelser som jag filmade och kopplade till min youtube kanal, jag gjorde länkar olistade så att man bara kan se filmerna när man har den rätta länken.  Av dessa länkar gjorde jag QR koder och satte fast dessa på min tärning.

Jag förklarade för barnen i förskolan hur det fungerade och sedan var det dags att prova. Vi valde att testa ute på gården, barnen fick turas om att slå tärningen och sen när filmklippen visades fick barnen härma de rörelser som skoleleverna visade.

Denna tärning kan man använda till mycket, t ex i skolan kan man koppla frågor till QR koder och på så sätt göra en lektion lite mer lustfylld.

 

Be Sociable, Share!
Publicerat i Rörelse |

Låt Pharell och Lady Gaga hjälpa dig att motivera dina engelska elever i att öva sin hörförståelse, stavning och glosor. På lyricstraining.com hittar man massor av olika musikvideor som man kan lyssna och se på. Men den viktiga resursen på denna sida är att man kan spela ett spel som går ut på att fylla i texten som fattas.  Detta är både roligt och utmanande och genom att man får poäng strävar eleverna efter att bli bättre.

Be Sociable, Share!
Publicerat i Okategoriserat |

Den senaste trenden inom utbildning är att barn och elever ska lära sig koda. Från och med september i år kommer England att vara det första landet i världen att göra datorprogrammering ett obligatoriskt skolämne på alla nivåer enligt riktlinjer från läroplanen. Från det ögonblick de börjar skolan vid fem års ålder till när de slutför sina första offentliga tentor vid 16, kommer barnen att lära sig kodning, från att förstå enkla algoritmer för att använda programmeringsspråk för att lösa beräkningsproblem.

Jag tycker det är en spännande utveckling framför allt för att det kan bli en grundläggande förändring i vårt sätt att se tekniken, vänder oss från passiva konsumenter till aktiva producenter.

Jag har provat på några olika appar Light-bot Hour of Code och Hopscotch, dessa lämpar sig bäst för barn från 5 år och uppåt. Med de yngre barnen behöver man sitta med som stöd och hjälpa dem på traven, framför allt med Hopscotch som kan vara svårt att förstå i början. Hour of code är lättare och bygger på att man spelar sig fram till en förståelse för hur man kan programmera. En häftig sak man kan göra är att köra upp ex Hour of code på storbild och låta flera barn delta i aktiviteten och låta dem samarbeta sig fram till problemlösning, detta är verkligen utvecklande för deras tänkande och samarbetsförmåga.  Collaborative learning 

Har även provat på GamePress men har inte testat med barn och elever än så jag återkommer om denna.

 

Be Sociable, Share!
Publicerat i Kodning |

I iTunes U kan du skapa och dela dina lektioner med dina elever eller med hela världen om du så vill. Genom att du kan lägga in bilder, webblänkar, videoklipp m.m blir lektionerna levande och intressanta för eleverna. Men om man inte vill skapa själv, så ruvar det redan en guldgruva av inspirerande lektions material som du kan använda dig av.

I går hade jag en föreläsning på “så funkar det!” och jag använde mig av iTunes U och gjorde en kurs av denna. Här lade jag in mina filmklipp, Keynote och länkar. Om någon är intresserad av denna så gå in på iTunes U, klicka registrera och skriv in följande kod JE9-H4H-YW5 

 

Be Sociable, Share!
Publicerat i Okategoriserat |

I slutet av juli åkte jag iväg för att tillbringa en vecka i Cork. Anledningen till detta var att jag blivit uttagen att delta i ADE institute 2013. ADE står för Apple Distinguished Educator och är ett nationellt nätverk för utbildare världen över. Jag visste inte riktigt vad jag gett mig in i och vad jag skulle förvänta mig när jag åkte. Men veckan blev helt grym och helt klart den mest givande veckan jag haft inom detta yrke. Den innehöll bl a föreläsningar och workshops av Nancy Duarte och Bill Frakes. Men framförallt så var det  otroligt kul att träffa 199 andra utbildare från hela Europa och Indien som också brinner för att arbeta med modern teknik i skolan.

Be Sociable, Share!
Publicerat i Okategoriserat |