Efter 6 härliga år i Nacka har det nu blivit dags för mig att gå vidare och anta nya utmaningar. I Nacka kommun har jag fått möjligheten att testa på, exprimentera, reflektera och utmana både mig själv, barnen och även pedagogiken. Det har varit lärorika år där jag fått utlopp för min kreativitet och driv att vilja hitta nya vägar till lärande. 

Jag hoppas att bloggen kommer att finnas kvar ett tag till och att ni kan fortsätta hitta inspiration bland mina olika inlägg. 

Här nedan ser ni mina kontaktuppgifter.

www.kreativtlarande.se

Twitter: @tgyllensvard

Youtube: Pedagogiska fotspår 

Be Sociable, Share!
Publicerat i Okategoriserat |

Vi har arbetat med ett projekt som vi kallat “förändra världen ett barn i taget”. Vi började i höstas med att fundera över flykting situationen, vi gjorde bl a en insamling och gjorde även en digital berättelse från våra reflektioner. Detta arbete har jag berättat om tidigare.

Efter flyktingfrågan gick vi vidare och undersökte olika yrken och diskuterade kring vad vi ville arbeta med när vi blev stora, vi såg på youtube klipp från arbetsförmedlingen och gjorde Besök på föräldrars arbete både fysiskt och via Skype.

Nu avslutade vi projektet med att pratat om den globala uppvärmningen, hur påverkas den och hur kan vi agera för att förhindra att det blir värre?

Resultat av våra reflektioner blev en animerad film, där barnen har ritat och berättar utifrån deras tankar och idéer.

“]

Be Sociable, Share!
Publicerat i Animerad film, Värdegrund |

Vi lever i en föränderlig värld, där trygghet inte kan tas förgivet. I vissa delar av världen lever människor ett ganska obeskymmrat liv, medan i andra delar av världen får människor kämpa för att överleva varje dag. Detta är en av de kanske viktigaste frågorna i vårt samhälle idag och även en viktig fråga att ta upp i förskolan. Detta år har vi valt ett tema som vi kallar “förändra världen, ett barn i taget”. Det första vi valt att arbeta med är den aktuella flyktingfrågan, barnen har fått reflektera och diskutera kring vad en flykting är och hur vi kan hjälpa dom? Vi startade en gemensam insamling, där vi valde ut saker att ge bort både från förskolan och hemifrån. Funderade över vad behöver en flykting? om du kom ensam till ett nytt land, vad skulle du vilja ha?

Det är viktiga frågor och barn är otroligt kloka och ger oss äldre en positiv framtidstro. Som avslutning kring arbetet med flyktingfrågan, fick barnen i uppdrag att berätta för andra, vad en flykting är och hur man kan hjälpa dom. Vi pratade om att detta är ett sätt för oss att kunna hjälpa flyktingar och sprida information till andra hur de kan hjälpa till. Resultatet blev en digital berättelse, som vi publicerat på Youtube. Efter en vecka var vi uppe i ca 400 visningar och vi samlade barnen igen och började pratat om detta, hur de har nått ut till så många människor och de uttryckte ett gemensamt

- Wow!!

Att uppleva barnens stolthet och förståelse för att de faktiskt kan nå ut till så många människor och att de kan påverka, är en fantastiskt känsla som pedagog. Detta är en av de största fördelarna vi fått genom den moderna teknik som finns i dag, möjligheten att kunna nå ut, kommunicera och samspela med världen. Men självklart måste man ha en tanke bakom varför man gör det.

Be Sociable, Share!
Publicerat i Värdegrund |

Fredagarna här framöver kommer jag låta barnen experimentera och skapa med modern teknik. Vi började i fredags med att skapade en “spelkontrollstol”  med hjälp av Makey Makey. Det vore jättekul om andra förskolor hängde på och gjorde liknande saker och dela dessa på Twitter under #makerfriday.

Här ser ni vår delning från i fredags.

 

Be Sociable, Share!
Publicerat i Okategoriserat |

Nu drar vi igång med en ny satsning på att öka den digitala kompetensen i de kommunala förskolorna i Nacka. Jag tillsammans med Elisabet Wahlström har tagit fram ett utbildningspaket som vi kallar för iSmart. Nu i oktober startar vi med en kurs för förskolechefer och en kurs för teknik ovana pedagoger. Under kursen för förskolechefer fokuserar vi på “ledarskap i ett digitalt samhälle “, syftet är att få cheferna mer delaktiga i det digitala arbetet ute i deras verksamheter, samt att ge dem tips och verktyg som förenklar och effektiviserar deras egna arbete som ledare. I nybörjarkursen fokuserar vi på att bekanta oss med iPadens funktioner samt börjar titta på hur den kan användas som ett pedagogiskt verktyg.

Till våren startar vi upp ytterligare en kurs med syftet att fördjupa den digitala kompetensen hos de pedagoger som redan arbetar digitalt. Vi har även en annan spännande grej på gång med den nyheten får ni vänta på ett tag till……

Ni kan följa vårt arbete på  Twitter: @ismartnacka

Be Sociable, Share!
Publicerat i Okategoriserat |

Sedan några veckor tillbaka har jag och en femårsgrupp haft Skype samtal med några förskolebarn i England. Det hela började med att vi anmälde oss till en iTunes U kurs som några lärare från England och USA skapat. Jag känner två av dom sedan tidigare då vi blev uttagna till Apple Distinguished Educator samma år. 

Denna kurs går ut på att vi kursdeltagare utför olika projekt tillsammans. Ett av dessa projekt handlar om mat och kultur. Det är detta projekt som vi just nu håller på med. Barnen har fått berätta om sina favoriträtter, målat dessa och lärt sig säga dom på engelska. Vi har skapat en ebok i Book Creator  och ska nu lägga upp den i kursen. 

När alla deltagare har gjort detta kommer de sammanföras till en och samma bok där barn från olika delar av världen berättar om mat de tycker om.

Förutom detta har vi och barnen i England även lärt varandra olika ord på respektive språk, samt sjungit sånger för varandra som finns på båda språk som t ex twinkel twinkel 

Be Sociable, Share!
Publicerat i Okategoriserat |

Igår hade vi ett spännande besök på förskolan, roboten Hjulia kom på besök. Det var när jag var på BETT mässan tillsammans med mina skolutvecklar kollegor som jag stötte på Romo Robots. Vi fastnade alla för den och när vi kom hem igen beslutade vi oss för att köpa in några.

Så igår tog jag med mig en och testade i femårsgruppen som jag brukar vara med på fredagar. Barnen tyckte verkligen att det var spännande när Hjulia rullade in på avdelningen. Jag hade berättat tidigare under dagen att vi skulle få ett speciellt besök. Roboten består av en liten bandvagn som kopplas ihop med en iPhone eller iPod. Det är då den blir en robot. Via skärmen kan du följa uppdrag och lära den utföra olika saker, man kan också programmera vad den ska göra t ex vid nedsläpp åk åk framåt, när du ser ett ansikte säg -Hej!, när du inte ser ansikte fortsätt att åka runt osv….

Så jag började med att programmera Hjulia att åka omkring och säga hej alla barn när den såg ett ansikte. Barnen fattade genast tycket för Hjulia och de började nyfiket studera och prata med henne. De behandlade henne som om hon var levande varelse.

Genom iPhonens kamera kan roboten följa rörelse, starka färger, färgad tejp, känna igen ett ansikte. Den kan även filma och ta kort, samt fjärrstyras från t ex en iPad. En funktion vi inte fick igång var videosamtal. Man kan alltså åka runt och prata med de man träffar. Vi hoppas få igång denna funktion, vilket kommer leda till att vi kan arbeta mer med språkutveckling.

“Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att urskilja teknik i vardagen och utforska hur enkel teknik fungerar” Lpfö98/10

Jag klippte ihop en liten film som visar barnens möte med Hjulia.

 

Be Sociable, Share!
Publicerat i Interaktivt, Kodning |

När det nalkas mot jul, får vi alla en släng av den kreativa ådran. Det ska bakas, pysslas och fixas med julpynt och granar. Vi skriver julkort, lyssnar och sjunger julsånger.

I femårs gruppen där jag arbetar på fredagar, har vi också drabbats av julstämningen och det pysslas och bakas för fullt. Men vi har även hunnit med att göra en egen julfilm, som precis blev klar förra fredagen. Vi arbetade med pappers animation i appen iMotion HD och filmen “Tomten” växte fram under några kreativa timmar.

Vi började med att skriva manus och här testade jag att använda inspelnings funktionen i Pages. Barnen fick alltså prata in och det dom sa skrivs automatisk i Pages, dock med blandat resultat. Funkade klockrent när det pratade tydligt, men det blev ganska ofta felskrivningar. Men det var lärorik och spännande för barnen att se hur deras ord blev till meningar skriva i text.

När manuset var klart började vi med att skapa figurer och rekvisita i papper.  Att tänka på när man gör animation med papper är att det är lättast att fotografera uppifrån, då man då lätt kan flytta figurer över bakgrunden utan att behöva ta loss något.

Barnen fick sen arbeta 2-3 st åt gången med varje scen och turas om att sköta kameran och flytta figurer. Jag fanns med som stöd i bakgrunden.

Detta blev resultatet, passar på att önska God JUL & ser fram emot ett spännande nytt år med massor av utmaningar och möjligheter.

 

Be Sociable, Share!
Publicerat i Animerad film |

En kväll för ungefär ett år sedan stod jag och diskade och funderade på alla orättvisor i världen, anledningen till detta var för jag hade sett på ett tv program om barn på barnhem i Ukraina. Jag var själv föräldraledig under denna tid och var så klart berörd både som förälder men också som med människa. När jag stod där och diskade med alla dessa tankar i mitt huvud, hörde jag låten WE ARE THE WORLD.

Jag började fundera över mitt arbete som lärare och hur lektionerna kan känna lite ytliga ibland. Jag kände att jag ville arbeta med något som verkligen berör. Så jag fick en idé!

Kan man sammankoppla elever från olika delar av världen och låta dem skriva en sång tillsammans? En ny WE ARE THE WORLD kanske?

Ett par månader senare när jag var tillbaka på jobbet, hade min idé växt till ett globalt sång projekt. En dag hade jag en helklass med våra 5:or och jag kände att det var ett bra tillfälle att sätta planen i verket. Så jag bad dem sätta sig i smågrupper och ställde sen frågan.

- Hur kan världen bli bättre?

Med den frågan startade projektet och i dag har vi skrivit och spelat in en refräng och skickat den vidare till andra skolor i världen som fortsätter att skriva och fylla på med verser. Skolor från Australien, Schweitz har skickat in varsin vers och vi väntar på att få in ytterligare bidrag från Mexico, Brasilien och USA.

När sången är klar kommer vi att göra en musik video och publicera på You Tube, samt se över möjligheterna att starta en insamling till barn som har det svårt. Mer information om detta project finns på hemsidan  http://global-song-project.webnode.se/  där kan ni även höra lite hur sången låter. Dela och gilla gärna……..

Inget barn ska behöva kännas sig ensamt eller oönskat………

Be Sociable, Share!
Publicerat i Musik |

Jag berättade i ett tidigare inlägg att vi arbetade med digitala spökhistorier.
Barnen har fått göra egna spökhistorier i appen adobe voice. När de var klara med sina historier, så gjorde jag QR koder som jag länkade till deras berättelser. I fredags gick jag runt i förskolan och skolan och satte upp dessa QR koder och efter det fick barnen gå på en promenad/upptäcksfärd och leta efter dessa koder. Det var uppspelta barn som gick/sprang runt i våra lokaler och letade efter koder.

Detta blev en uppskattad aktivitet och barnen var grymt stolta när just deras berättelse dök upp.

Be Sociable, Share!
Publicerat i Språk och kommunikation |