Vi vandrar vidare i vårt gemensamma lärande. Vi lär tillsammans både vuxna och barn. I många lägen ligger barnen före oss vuxna i just detta område, kul att dem får lära oss! Svårast är nog att inte vara så styrande utan bli en mer lyssnande pedagog men otroligt utvecklande och lärorikt! På avdelning arbetar vi i tre projektgrupper, där den ena gruppen valt Pippi Långstrump. Till dem har vi laddat hem Pippis app (mycket uppskattat), busdjurens fotomemo där vi gjort ett eget memo med Pippis alla figurer. Detta arbetar dem mycket med och samarbetar och övar turtagning. Detta har även smittat av sig så hela barngruppen spelar numera mycket mera av dem “vanliga” memoryspelen. Kul att se!
Det blir nya konstellationer bland barnen, dem hittar nya vänner och tränar socialt samspel.

Publicerat i Allmänt, Förskola, Social kompetens & värdegrund, Språk |

Härom veckan använde vi appen Origami på bildlektionen. Jag fick tips om den i gruppen med specialpedagoger. Den gjorde succé hos samtliga elever. Både bland de som älskar att pyssla och de som har lite svårare med finmotoriken. Efter lektionen har det vikts på eget initiativ. Ibland som rastaktivitet, ibland när det krävs en kort paus innan fortsatt arbete. Fungerar också jättebra när vi suttit i individuella samtal för de elever som t.ex. har svårt för ögonkontakt eller som koncentrationshjälp under högläsning. Våra elever går i år 7-9 men det fungerar ända ner i förskoleklass.

20130321-112939.jpg

Publicerat i Åk 1-3, Åk 4-6, Åk 7-9, Förskola, Förskoleklass, Fritidshem, Helhet & allsidighet, Lek, Skapande, Specialpedagogik |

Startade första gången upp med en grupp på 4 barn alla 3 år gamla. Barnen hade redan erfarenhet av lärplattan hemifrån. Här kändes det viktigt att man var med som pedagog med barnens turtagning 1 och 1,eller 2 och 2 .Här tränades turtagning mellan barnen. Även ett samspel där man var ibland 2 om att lösa en uppgift tillsammans. De andra barnen var även iakttagare och lärde sig av vad de andra barnen gjorde. Upplevde även att barnen gick gärna in för att hjälpa varandra i olika situationer. Barnen visade ett stort intresse för lärplattan. Men det var svårare att lämna dem själv med uppgiften i samspelet med plattan, då blev det mer konflikter och vissa barn spårade ur och det blev mindre fokus och mer trams.Skall nu prova med timglas nästa gång och se om barnen tillsammans kan träna sin egen turtagning genom den.

Michele Malmgren
Saltängens förskola

Publicerat i Allmänt, Förskola |

20130319-160649.jpg

Har låtit flera barn i klassen träna antalsuppfattning i talområdet 0-10.det var ett kul sätt att träna och de ville fortsätta i det oändliga.
Anne Herzog Järla skola år 1

Publicerat i Åk 1-3 | Etiketter |

Idag fick flera elever arbeta med gratisversionen av King of math – junior. Det blev blandade recensioner. De barn som har lätt för matte tyckte att den var för enkel. Övriga gillade den.

Jag tycker att den var bra men saknade möjligheten att välja mellan olika nivåer.

Camilla

Publicerat i Allmänt |

Lustfyllt lärande
Vi har nu haft våra lärplattor i några månader på vår förskola.
För mig som pedagog har det varit mycket intressant att få följa barnens lärande med ipaidsen.
Jag har sett en stor förändring från att i början då alla barnen var så ivriga att spela/använda plattan till att barnen har lärt sig turordningen med hjälp av timglas. Nu när lugnet har lagt sig ser jag själva lärandet barnen sinsemellan…små lär av stora. Något barn tex säger jag kan inte eller jag vet inte hur man gör hur barnen är så hjälpsamma emot varandra.
Barn som inte alltid leker med varandra i den fria leken kan hitta gemenskap kring lärandet med hjälp av Ipaden…roligt!

Publicerat i Allmänt |
 

Pedagogen och barnen använder en app som heter “Make dice” för att ha en rolig och annorlunda samling.

 

Varje barn skakar tärningen, som sen visar vad vi ska göra.

 

” Stå på ett ben “

 

Barnen övar på sin grovmotorik och på turtagning.

 

Läroplanen Lpfö 98 säger:

utvecklar sin motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning samt förståelse för vikten av att värna om sin hälsa och sitt välbefinnande

utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga att leka och lära

 

Publicerat i Förskola, Lek | Etiketter |

Eleven ska träna på några geometriska former.
Steg 1.Vi började med att använda appen Geoboard.Eleven skapade olika geometiska former och vi samtalade om de geometriska namnen.
Steg 2. Eleven ritade upp samma form på ett prickat “geopapper”.
Steg 3. Eleven mätte sidorna på geopappret och skrev in måtten och räknade ut omkretsen.
Steg 4.Eleven ritar upp på Geoboardappen dikterade former; kvadrat, rektangel, trianglar och månghörningar.
Eleven tyckte det här var en bra och rolig uppgift. Jag kunde kontrollera att han förstått.

Eleven behöver arbeta med samma moment, men på olika sätt. Appen ger möjlighet till det.

I Lgr 11, centrala innehållet står det: ” Hur enkla mönster i talföljder och enkla geometriska mönster kan konstrueras, beskrivas och uttryckas”. Konstruktion av geometriska objekt.Grundläggande geometriska objekt, däribland punkter och linjer .

Gunilla Zandrén

Sigfridsborgs skola/Fyren

 

Publicerat i Åk 1-3, Åk 4-6, Allmänt | Etiketter |

På min avdelning har vi många barn med ett annat modersmål än svenska, så att kunna träna det svenska språket med hjälp av lärplattan är ett bra och enkelt sätt. De kan sitta ett barn, två barn, eller fler barn som tar hjälp av varandra, eller att man sitter tillsammans med en pedagog och tränar språket och får det hela tiden bekräftat av pedagogen att orden uttalas rätt.
Här på bilden nedan ser man två barn sitta med Lolas alfabetståg. Ena av barnet har det lite svårare med svenskan, så de hjälptes åt med bokstäver och ord vilket är bra. Fler och fler barn samlades kring lärplattan och upprepade ord och bokstäver dom också.
Jag tycker att Lolas alfabetståg är en bra app som är tydlig med hur bokstäver och ord uttalas, och att barnet/barnen får se bilder på t.ex uggla eller båt och hur dessa ord stavas. På ett enkelt sätt träna sitt svenska språk.
Flera av våra barn tycker om Lolas alfabetståg, och Lolas mattetåg är också uppskattat av våra barn.

20130314-191942.jpg
Lpfö-98 “barn som har ett annat modersmål än svenska utvecklar sin kulturella identitet och sin förmåga att kommunicera såväl på svenska som på sitt modersmål”

Publicerat i Förskola | Etiketter |

När vi jobbat ett tag med Minecraft på lärplattorna började vi prata om att skapa karaktärer utifrån spelet.Att ta klivet från spelet till verkligheten. Vi hade hittat former som hörde till så vi skrev ut mallar. Mallarna var ganska små. Några kom igång lite smått men sen avstannade det. Vi hade svårt att hitta inspirationen.

Publicerat i Allmänt |