Kurragömma!

0 kommentarer

Vi har använt oss av appen Peekaboo (find hidden fun ufo characters), där ett gäng utomjordingar, gömmer sig på en planet som kanske är en lite knasig version av jorden, kanske någon annan planet. De vill i alla fall leka kurragömma med oss.

I bakgrunden hörs svagt fågelkvitter och insektssurr, vilket jag tycker gör att spelet upplevs som lugnt. Det är helt enkelt ett spel som man tar sig tid att prata kring. Och det är just det som är styrkan. Ett barn som spelar ensam tränar säkert sitt detaljseende och har roligt en stund, men när barnen spelar tillsammans kommer språket in. Massor av språk!

”Bakom trädet, det där som ser ut som en kaktus, men med grönt på!”

”Kolla, det står en rosa bakom det lilla trädet i mitten!”

Om vi kopplar in projektorn och visar bilden i storformat, kan fler barn vara med, och de upptäcker väldigt snabbt att det inte fungerar att hojta ”där! Nä, däääär!”, utan använder lägesord och beskrivningar istället. Den som har fått specialuppdraget att trycka, tränar sig också lite extra mycket på att lyssna, medan de som berättar måste anpassa sitt språk för att ”tryckaren” ska förstå.

Kopplingen till läroplanen blir tydlig när jag markerar i vårt lotusdiagram för Lpfö98/10:

Jag tycker att Peekaboo fungerar jättebra för den här sortens kommunikations- och begreppslekar. Barnen tycker dessutom att det är jätteroligt, och eftersom det finns flera olika miljöer att leka i, går spelet att köra ganska många gånger.

Mer att läsa om Peekaboo finns här.

Be Sociable, Share!
Det här inlägget postades i Allmänt, Helhet & allsidighet, Lek, Matematik, Social kompetens & värdegrund, Språk och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken. Lämna en kommentar