Idag tog vi tåget till Neglinge station på vår utflyktsdag. På väg till lekparken gick förbi många av barnens hus. De visade glatt var de bor.

När vi går på utflykt tränar vi att gå på led och hålla sin gåkompis i handen.

Väl framme var det dags för lek och bus.

 

 

Innan vi gick tillbaka åt vi lite frukt och drack vatten.

 

Publicerat i Allmänt |
Förra tisdagen hade Ringgården besök av en journalist och en fotograf från DN. De var hos oss för att se hur vi på Ringgårdens förskola och Nacka kommun arbetar med iPads i förskolan.

Barnen tillsammans med en pedagog visade hur man på ett pedagogiskt sett kan använda iPaden i utepedagogiken. Med Småkrypappen gick vi omkring på gården och letade efter kryp utan ben, med ett ben, två ben, fyra ben, sex ben och åtta ben. Detta intresserade många barn i gruppen och alla var med och letade, kom med idéer, sjöng och dokumenterade. När vi hittat några kryp tittade vi på bilderna vi tagit med hjälp av appen och räknade ben, tittade på färger och sjöng om krypen.

Detta reportage kommer ut i DN Söndagsbilagan någon gång i September så håll ögonen öppna.

 

Publicerat i Förskola, Lek, Språk | Etiketter |

Projektet rullar på, skapandet på lärplattorna är i full gång. Flera av våra stora, 3D creepers och andra karaktärer börjar bli klara och nu fortsätter byggandet i mindre skala. Minecraft har även flyttat ut på skolgården och in i sandlådan! Nu funderar vi över vilka uttryck i skapandet som kommer härnäst.
Tina Lännbjer Helene Lindquist

20130424-095307.jpg

20130424-095541.jpg

Publicerat i Fritidshem, Skapande, Social kompetens & värdegrund | Etiketter , |

Jag låter en elev göra sitt läxförhör i engelska med hjälp av Intowords.
Fusk?!
Kanske, kanske inte….
I lgr 11 i syftesdelen för ämnet engelska står följande:
“De ska också ges förutsättningar att kunna använda olika hjälpmedel för lärande”!
Bedöm själva…….

Publicerat i Åk 4-6, Språk |

I åk 5 på min skola håller man just nu på med människokroppen. Min elev har haft ett stort motstånd till att skriva förut men då hen fick läsplattan i sin hand och möjlighet att skriva i Book creator, släppte skrivkrampen. Hen skrev en lång fantasyberättelse. Det kändes ju bra för alla inblandade. Nu var det då dags att presentera något om människokroppen och min elev valde skelettet. Eftersom Book creator fungerade så bra sist så valde hen det igen. Hen har hittat bilder på internet, hen bad mig ta ett foto, föreställande en kropp utan skelett. Till denna bild la eleven, förutom text, till ljud. Det är inte någon brist på kreativitet på dessa stunder då hen har möjlighet att göra lite på sitt eget sätt. Jag är övertygad om att hen lär sig mycket om skelettet.
I lgr 11 under centralt innehåll för svenska 4-6 kan man läsa:
“Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord, bild och ljud samspelar.”

Publicerat i Åk 4-6 |

Idag har jag jobbat tillsammans med en elev i åk 4. Eleven har såväl dyslexi som språkstörning.
Uppgiften var att skriva en sammanfattning om hur Sverige styrs och vilka partier som sitter i riksdagen samt deras respektive ordförande/ språkrör.
Trots elevens båda funktionsnedsättningar fick hen stor nytta av hjälporden i denna app. Eftersom eleven i fråga kommer att bli förhörd på innehållet i detta av sin klasslärare på något vis så är det ju lämpligt om eleven har möjlighet att få hem texten. Med blixtens hastighet hade texten nått mammas mailbox och hon kan vara behjälplig med repetion av texten.
Visst är det fantastiskt??
Eleven använde ett extern tangentbord eftersom jag upplever att de är bättre ergonomiskt.
I det centrala innehållet för ämnet svenska 4-6 står följande. “Hur man använder ordböcker och andra hjälpmedel för stavning och ordförståelse.” Jag tycker appen Intowords med dess funktioner passar bra in på denna del av ett centralt innehåll.

Publicerat i Åk 4-6 |

Matematikpedagogen hos oss har jobbat mycket med både King of Math och Hungrig fisk.
Båda går hem hos eleverna. Det är suveränt att man kan ställa in svårighetsgraden så att varje elev kan spela på sin nivå. Eleverna på skolan har själva satt igång en tävling med varandra och kämpar om att nå högre och högre poäng. Det är väldigt roligt när skoltrötta elever i nian ber att få en platta på rasten för att spela dessa spel. Kring of Math kan vara rätt stressigt. Det kan vara bra att tänka på för den som är känslig för det.

20130416-134723.jpg

Publicerat i Åk 1-3, Åk 4-6, Åk 7-9, Matematik |

Hej!

I dag visade Herbert oss en ny fantastisk app. Jag kände igen presentationen från Sir Ken Robins, Changing Educations Paradigms. Här kan eleverna verkligen träna olika förmågor. Nu ska jag gå hem och lära mig appendix.

Ann-Charlotte Alvin

Sickla skola

20130410-160944.jpg

Publicerat i Allmänt | Etiketter |

I klass 1A på Sigfridsborgsskolan har vi arbetat intensivt med att träna upp säkerheten och snabbheten i huvudräkning 0-20. Barnen har fått arbeta två och två med några olika appar. Bland annat följande;
Hungrig fisk
King of math
Fingu
Multi-touch Mathematics
Vi har även arbetat med de goemetriska formerna och då har barnen fått skapa de olika figurerna i appen “Geoboard”. Målet har varit att de ska kunna vad de olika geometriska formerna heter samt att kunna beskriva och jämföra dem med varandra.

Publicerat i Allmänt |

20130325-161547.jpg

Vi arbetar med hjältar i vårt projekt. Där en grupp intresserat sig av prinsessor. Då har vi använt oss ut av PuppetPals. Barnen klädde ut sig till prinsessor , sen fotografera vi dem till appen där de sen fick spela in sina egna prinsessroller med sina egna namn ex.prinsessan Ebba. De fick dramatisera sina roller och agera med sitt tal som vi samtidigt spelade in.Sedan tittade vi och lyssnade gemensamt på den inspelade pjäsen.
Vi har även skapat våra hjältar i gips och i blandmaterial där vi sen fotograferat våra alster in i PuppetPals . Där barnen använt sina hjältar i rollspelet. Denna app har vi fått många roliga stunder med, just nu är det en av mina favorit appar.

 

Publicerat i Allmänt |