Efter lunch fick vi besök av elever från 3A som läste för klassen i smågrupper. Det blev en mysig stund som tycktes uppskattas av alla! 

  

Publicerat i Svenska |

lite bilder från förmiddagens Tivoli!

Alla elever fick ett aktivitetshäfte, kasta o skjuta prick, hoppa, fiskdamm, tipspromenad m.m m.m

  

  

Publicerat i Fritids |

Dagen bjöd på härligt väder, roliga aktiviteter och fint samarbete mellan eleverna! 

 

  

Publicerat i Idrott/ rörelse, Lek, Utflykt |

Astrid Lindgren var temat för 6-årsshowen 2015. Det har varit ihärdigt övande sedan vårterminens start och eleverna har varit så tålmodiga! Inte mindre än tio sånger, varav många riktigt svåra, har de lärt sig utantill. Att sedan stå inför en stor publik i aulan och leverera…                               Imponerande, eller hur?! 

 

Publicerat i Kultur, Musik & rytmik |

under dagens uteaktivitet på fritids. Nu måste vi bara ordna med vatten att sjösätta dem i… 

 

Publicerat i Fritids, Skapande |

Det pågår fantasifulla lekar på rasten :-)

 

Publicerat i Fritids, Lek, Rast |

Det var hålligång på ängen under dagens idrottslektion!

 

Publicerat i Idrott/ rörelse |

idag gick vi ut lugnt, fri lek o fruktstund. “Lyx!” “Fett nice!”

Sen blev det arbete i händelseboken o mattespel.

Efter fm rasten arbetade vi i matteboken fram till lunch.

Under em har vi läst Tummelisa och lekt i klassrummet, sen följer val av aktivitet, mellis, rast och fritidsaktiviteter.

  

Publicerat i Fritids, Lek, Matematik, Svenska |

  

Publicerat i Fritids, Skapande |

Vi har arbetat med problemet “Glaskulor”, som handlar om att hitta möjliga kombinationer:

I en påse finns röda, blå och gröna kulor. Anna tar två kulor ur påsen utan att titta. Vilka färger kan Annas två kulor ha om det finns

a) en kula av varje färg

b) två kulor av varje färg

c) en röd, en blå och två gröna kulor

Efter att eleverna klurat och arbetat enskilt med problemet, parades de ihop två och två för att, med stöd av konkret material, resonera kring sina förslag. Avslutningsvis hade vi gemensam genomgång där vi redde ut frågetecken. Är grön och blå/ blå och grön en eller två kombinationer? Kan det bli två röda kulor om det finns en av varje färg? Hur blir det om vi lägger ner en svart kula i påsen? 

  

Publicerat i Matematik |