Barn: Varför har katten målat på tassarna? (bild på framsida av en bok)
Pedagog: Den kanske har gjort en matematisk fotvandring? Så som vi gjorde när vi gjorde fotavtryck?
Barn: Tänk om man kunde göra andra avtryck kanske.
Pedagog: Som vadå?
Barn: Kanske näsan?
Pedagog: Ska vi prova?

Denna konversation startade upp ett avtrycks-projekt. Några barn samlades i målarrummet och gjorde näsavtryck. Samtidigt som vi gjorde avtrycken talade vi självklart om matematik. Hur mycket/litet färg behövs? Behöver man mer färg om man har en större näsa? Hur stor näsa har du? Hur liten näsa har jag? Vi jämför! Hur många näsavtryck kan jag göra? Först du, sen jag (turtagning)!

Utifrån utvärderingen (som ni kan se här bredvid) bestämde vi tillsammans med barnen att vi skulle fortsätta projektet nästkommande dag.

Resultatet blev många olika avtryck! Handavtryck, pannavtryck, munavtryck, hakavtryck, kindavtryck och öronavtryck. Samtalen var hela tiden av matematisk karaktär och det blev många skratt och glada miner!

20130124-145638.jpg

20130124-145722.jpg

20130124-145735.jpg

20130124-145743.jpg

20130124-145753.jpg

Publicerat i Matematik |

Så här i väntans tider, har vi självklart haft en matte-adventskalender. Barnen har fått turas om att öppna dagens lucka, där det finns en mattekluring som de oftast måste hjälpas åt för att lösa eller ta reda på.

Hur många steg är det till ytterdörren? Vad väger lika mycket som en bok? Hur många ben har tomtens renar tillsammans? Kan du hitta något som är lika långt som ditt ben? Ja, barnen har samarbetat, diskuterat och undersökt matematiken omkring oss.

Vi har medvetet valt många uppdrag med ganska öppna frågor, som bäddar för diskussioner. Hur kommer det sig att antalet steg till ytterdörren inte alltid blir samma? Och varifrån börjar man egentligen räkna? Var börjar och slutar benet, och hur kan man reda på vad som är lika långt? Vad väger lika mycket som vilken bok?

På bilden tar vi reda på hur många strumpor som finns i rummet. Räknas strumpbyxor?Och titta, de allra flesta strumporna har en likadan kompis, de är en del av ett par. Men fyra strumpor är faktiskt inte likadana som någon annan. Däremot gick de att para ihop med en kompis ändå – två var randiga och två var enfärgade.

 

 

 

Publicerat i Matematik |

På våra avdelningar med barn 1-2 år, har vi arbetat med tema stor och liten. Temat började när vi insåg att våra “gamla” barn började bli stora, några barn fick småsyskon. Det kände sig stora, men vad betyder egentligen begreppen stor respektive liten?

Vi hittade sagan om Stor och Liten , som vi har gjort om litegrann för att anpassa den till just vår barngrupp. Sagan handlar om hur trollet Stort och trollet Litet hittar på stora och små bus. De busade hos stor-björnen och lill-björnen. De blir tillfångatagna av häxan Lillfis, men som tur var hörde stor-björnen dem och räddade trollen.

Vi hade också figurer, för att konkretisera och åskådliggöra sagan. I början tyckte vi att figurerna var lite torftiga och plastiga. Det fanns varken gräsmatta eller hus. Detta lite var tankar som väcktes hos oss efter de första tillfällena. Vi tyckte även att häxan såg för stor ut i förhållande till trollet litet och häxan Lillfis.

För att göra något åt det frågade vi om barnen ville göra hus till figurerna. Några svarade ja andra svarade inte. När vi väl plockade fram material så ville alla i gruppen ta del av sagan. Vi började göra skog och hus. De första husen vi gjorde blev vi inte så nöjda med, eftersom proportionerna inte stämde. Ett gyllene tillfälle att prata om just stor och liten, och jämföra de olika sakerna med varandra. Nu har vi påbörjat arbetet med att göra nya hus, att jämföra med de gamla. Vilka tycker barnen passar bäst?

 

Innan vi berättar om sagan brukar vi samtala med dem om vad som är stort och vad som litet. När vi tar fram den stora figuren låter vi högt och den mindre figuren lågt. Vi diskuterar med barnen, som använder rösten och kroppen för att visa begreppen.

Hur vet jag att det är stort troll som kommer?

Hur låter det stora trollet? Jo ”Aaaah”, svarar barnen.

Skulle ni kunna visa mig hur STOR ser ut? De sträcker ut armarna och visar.

Jag gör ett litet litet ”biii biii”-ljud. Vem tror ni kommer nu? ”Liten”, svarar barnen

Hur vet ni att det är litet då? Ett par av barnen visar med ”bibbbi”-röst och sätter ihop sina pekfingrar för att visa att så litet var trollet Litet.

”WUAAAAH!” Vem tror ni som kommer här? Jo, det måste vara stora björnen.

”Wiiiii!” Vem kommer nu då? Liten, förstås.

”Hallå (med högt tonläge)!” Vem kommer nu? Det måste vara häxan Lillfis.

Reflektion sker efter varje tillfälle. Vi samtalar på avdelningen om begreppen. Jag återkommer med tankar om barnens reflektion och tankar kring stor och liten, så fortsättning följer!

Publicerat i Matematik |

Den här terminen har vi på vår avdelning arbetat mycket med hus och arkitektur. Vi har besökt Arkitekturmuseet och lärt oss om olika sätt att bygga. Vi har byggt egna konstruktioner av en massa olika material – kaplastavar, lego, tvättsvampar, plusplus, klossar, pinnar och mycket mer. Vi har tittat på alla barns hus och sett likheter och skillnader mellan dem.

Som en del i arbetet har vi också gått på formjakt. Med en vanlig papptallrik med klippta flikar och ritade former, i högsta hugg gick vi på en promenad och letade efter de olika formerna på husen runtomkring oss. Var hittar vi cirklar, trianglar, kvadrater och rektanglar?

 

Barnen letar, visar, diskuterar, jämför och drar paralleller till det de sett tidigare. De arbetar med abstrakta symboler som kopplas till väldigt konkreta hus. Väl tillbaka på förskolan fortsätter barnen leta former i foton av sina egna hus och i de byggen de gör. Formerna finns överallt när vi börjar leta!

Publicerat i Matematik | Etiketter , , , , , |

På torsdagar har vi öppen verkstad, och i bygg-/konstruktionsverkstaden använde vi en app i iPaden där vi slog tärning. Varje barn fick slå tärning och räkna hur många prickar det blev, för att sedan ta lika många Duploklossar som det var prickar. Sedan fick varje barn sätta fast sina klossar på en platta. Alla barn valde att sätta klossarna på varandra vilket resulterade i ett högt torn. Ibland var det klurigt att få fast klossarna eftersom tornet inte var så stabilt, men det gjorde bara spänningen högre. Hade man ”tur” trillade tornet ihop, för då fick alla kompisar hjälpa till att bygga upp det igen! Och kanske fick man slå tärning på iPaden igen?

 

Anders Simonsson
Björknäs förskolor

Publicerat i Matematik |

Vi har ett gult lejon, en silvrig bil och en grön duplokloss.  Simsalabim! Vad var det som försvann? Nu får vi fundera på vilka saker som vi hade framme förut? Och vilka ligger här nu? Vilken är det då som är borta?

”Utvecklar sin förmåga att använda matematik för att undersöka, reflektera över och pröva olika lösningar av egna och andras problemställningar” (lpfö 98/10).

”Utvecklar sin förmåga att lyssna, reflektera och ge uttryck för egna uppfattningar och försöker förstå andras perspektiv”

Anders Simonsson
Björknäs förskolor

Publicerat i Matematik |

På vår gård finns numera en biltvätt. För den oinvigde kanske det ser ut som några lastpallar och plastband, men vi vet att det är en perfekt biltvätt för cykelbilar. Öppningen är faktiskt precis lagom stor för att vår stora cykel ska komma igenom, men då krävs en hel del matematik. Hur snabbt kan jag köra och ändå hinna svänga? Hur långt i sidled ska jag köra? Behöver jag ducka för att inte slå huvudet? Det är rumsuppfattning, det.

Publicerat i Matematik | Etiketter , , , |

 

 

 

 

 

Ormen har fem olika kulor

 

 

 

 

Ormen ålar in under muggen. Hur många kulor fattas? Hur ser de ut? Vi varierar med olika kulor, i antal, former och färger.

Publicerat i Matematik | Etiketter , , , , |

“Åh, det är så vackert. Titta, de är både stora och små!”

Vattendropparna har lagt sig på ett pyttelitet löv, som ligger på marken. Och fast det får plats många många vattendroppar på ett pyttelitet löv, tycker vi att några av dropparna är stora. Underligt, det där. Hur stort är stort, och hur litet är litet?

Publicerat i Matematik | Etiketter , , |

Vi har tagit reda på vilken frukt vi åt mest av under två dagar. Detta gjorde vi i form av ett diagram, där en fruktprotokollförare (eller, som barnet i fråga sa: “jag är rektor här!”) satte en prick under respektive fruktsymbol varje gång någon valde just den sorten. Det blir intressanta diskussioner, eftersom inte alla fruktbitar är lika stora. Ska de mindre ändå räknas som en bit, och få en prick, precis som de bitar som är större? Det är en sak vi måste fortsätta undersöka.

Äpple var i alla fall den frukt vi åt flest bitar av den här gången. Undrar om det blir samma resultat om vi gör om undersökningen en annan gång?

Publicerat i Matematik | Etiketter , , , |