Hej, 

Den här veckan fyllde en elev i klass 2C år, då lekte vi namnduellen. Det var en ny och kul lek. Det andra laget vann med två poäng :-)

Detta har vi också lärt oss i veckan…….

Matematik; 

2orna har tränat mycket på taluppfattning med tal 0-100. De har använt entalskuber och tiostavar för att lägga tal i Talhuset. Tillsammans har vi tränat på olika talgrannar.

Äntigen har vi lärt oss addera ental till tiotal t ex 30 + 4 = 34, 90 + 9 = 99.

 

Vi har även repeterat jämna och udda tal, det var lätt.

Det var kul med bingo.

3orna

Vi har jobbat med avrundning till närmaste tiotal och hundratal av tal och överslagsräkning.

Här har Beata sagt olika tal som vi i 3c skulle avrunda till närmaste tiotal.

Här var det första gången vi avrundade tiotal. Beata skrev tal på tavlan och vi avrundade.

Här jobbade vi med  talhuset med avrundning med hundratal.

Här har Emma och Zillah tagit med sig äpplen till grupp 2 så att vi skulle orka jobba.

Fröken har också fått.

Svenska; 

2orna har arbetat med läxan. Vi har jobbat med ord och begrepp kring den nya läsläxan, kap 4. Texten är superspännande för vi fick just veta att i nallen ligger mormors fina diamantring och nallen är ju på väg ut i världen.

Vi ska också skicka iväg en nalle från vår klass, åhhh vad spännande det ska bli.

Allt har varit så spännande att vi inte ens hann ta ett enda foto på våra svenskapass:-)

3orna har arbetat med synonymer – vi valde att arbeta med synonymer till känslor. Vi såg på en filmsnutt och sedan fick vi bilder som vi skulle komma på synonymer till. Vi hjälptes åt. En del känslor var lite var lite kluriga att komma på andra ord till…. Mot slutet fick vi visa på en skala  1-10 om vi nu var säkrare på synonymer än tidigare. Och det var vi, kul :-)

Vi har gått igenom skrivläxan. Vi läste upp vilket djur vi tror är världens farligaste djur. Vi läste upp våra ramsor av stavningsorden och gav varandra tips på hur man ska öva in dessa så man kan stava orden. Sen hade Jeanette ett stavningstest. Vi var duktiga och hade tränat bra, sa Jeanette.

Aldrig stavas aldrig med två l men ALLTID stavas alltid med två l :-)

Engelska; 

2orna vi fortsatte att jobba med “My family” och så började vi även med “My house” Boken blir så fin.

3orna repeterade sportord och att ställa frågorna; -What sport do you like? or -Do you like…? ( I like….) -What sport don´t you like?  (I don´t like….)

Sedan tittade vi på kap 4 i “The game”. Vi lärde oss olika djurord. Denna gång vann de guldmus. (a golden mouse) Det är superspännande avsnitt.

Tema;

2C har arbetat vidare med sinnena och denna vecka var det smak och lukt. 

Vi såg en kort film om lukt och smaksinnena. Jeanette ställde frågor och vi gissade på våra whiteboards vad som var det rätta svaret.

Titta på bilderna och låt era barn få berätta vad de lärt sig om dessa sinnena.

I dag fick vi prova vårt lukt- och smaksinne. Vi provade smaker med sött, surt, salt, beskt och umami. Vi provade både med att hålla för / täppa igen näsan  (för att inte känna lukten) och att smaka på vanligt sätt. Allt var sååååå spännande. De lärde sig vilken smak som var bäst, att samarbeta och att kaffe (beska smaken) var gott….eller inte :-)

3C

Vi har haft fredagsmys.

Hejdå från Felicia och Evert

Publicerat i Veckansblogg |

Hej alla,  

Vi har kul i skolan. :-)

Vi började veckan med att dela ut diplom.

I veckan har vi lekt “Gnistan”, det var Lovas födelsedagspresent från klassen. Det var både kul och lite svårt när gnistan bytte riktning.

Matematik;

2C Vi har räknat addition och subtraktion med hela tiotal t ex 20 + 30 =, 70 – 20 =.

Eleverna använde pengar för att lägga olika summor.

Vi passade på att träna hälften och dubbelt så mycket med pengar.

Svenska;

2C Vi har presenterat vårt sommarvykort. (min känsla, vad lärt mig, min mat och ett/flera möten..)

Vi har gått igenom skrivläxan och läst det nya läxkapitlet i Diamantjakten, kap 3. Vi har övat inför utvecklingssamtalet, vi har läskort som stöd. Det ska bli kul.

Vi håller nu på att lära oss Yogarörelsen – Kobran. (Nu kan vi; Solen, Trädet, Flygande fågeln och Fallande regnet)

Vi har jobbat med meningar på Bingel. Orden var huller om buller och vi fick sätta dem i rätt ordning, det var kul.

3C

Vi har gjort ett läsförståelsetest. Vi har jobbat med skrivläxan och pratat om ord och begrepp i kapitel 3 som är veckans läs- och skrivläxa. Vi kommer att få ca tio vanliga ord i veckan som vi ska lära oss att stava rätt till.  På onsdagar kommer vi att ha ett stavningstest och se vilka ord vi kan stava rätt till.

Engelska;

2C har jobbat vidare med ” The book about me” and “This is me” . Denna vecka lärde vi oss “This is my family”

3C Vi tittade på kap 3 i The game,denna gång vann de en penna (pencil). Vi jobbade med SPORT -ord.  Vi lärde oss säga; I like to…… I don´t like to…..Vi kom på många bra sportord som vi skrev i vår engelska bok.

Tema;

2C har arbetat med sinnet synen. Vi har lärt oss att pupillen blir mindre i ljus och större i mörker. Iris heter inte bara vår kompis i klassen utan vi har alla även en iris i ögat :-) Om man är blind kan man läsa med hjälp av blindskrift (punkter)

Vi fick se på en ritad figur och lista ut vad den föreställde. Vi har läst en faktatext i NO-boken och lärt oss om ögat och synen.

3C Vi har varit på en kulturvandring.

Musik;

2C har jobbat med olika kanon. “Väl mött” och “Broder Jacob”, vi delade in oss i flera grupper. Vi har också sjungit och gjort rörelserna till “Do Re Mi-sången”

3C Vi spelade orkester. Alla har nu fått prova alla rytminstrument. Vi spelar till Mozarts- “Turkisk marsch” och Strauss- “Radetzkymarschen.” Det är kul och man måste vara väldigt koncentrerad och titta på dirigenten när man spelar :-)

 

2C SO – religion 

Eleverna får kännedom och lära sig mer om religionen – Kristendom.

Bild; 

2C jobbar med färglära – ljusa och mörka färger.

2C har haft sina utvecklingssamtal. Tack för alla utvecklande samtal tillsammans.

Hejdå från

2c och 3c

Publicerat i Veckansblogg |

Hej,

Veckan har varit lärorik.

Matematik; 

2or har jobbat med geometriska figurer och symmetri. Vi har introducerat “hemligt tal”, då en elev tävlar mot klassen. Det var kul. Fråga gärna hemma hur man tävlar.

Vi har också gjort en diagnos och spelat 2D- shapes spelet.

 

Vi har också lekt “en hemlig påse” En person drar en lapp ur påsen och ritar på tavlan det som står på lappen, klassen säger vad figuren heter. Det var lätt.

Vi 3or har jobbat med tvådimensionella och tredimensionella figurer. Vi har jobbat med uppgifter som att rita en säng, ett bord, en matta och en duk. Vi har också börjat prata om volym.

 Svenska; 

2C Vi har läst veckans läxtext kap 2 och pratat om ord och begrepp. Vi har skrivit och tränat på hur skrivläxan går till. Vi har skrivit i helgboken. Varje morgonsamling tränar vi på datum och att skriva veckodagarna.

3C Vi har tränat mer på stavning e /ä-ljudet. Vi kunde de ord vi hade i läxa. Vi har läst kap 2 i Djurspanarna och gått igenom hur vi arbetar med den nya skrivläxan.

Vi har jobbat med  HOMONYMER – det var superkul. Vi skriver , ritar och pratar om orden. Vi fick lära oss att en homonym är ord som stavas och uttalas lika men betyder olika. Tillsammans hittade vi många härliga ord med olika betydelser. (ex tår, slag, klubba, rocka….) Nästa vecka ska vi lära oss om SYNONYMER.

Engelska;

2C Vi har börjat på boken about me som vi kallar  “This is me…” Den ska hjälpa oss och vara som stöd när vi sedan ska presentera oss själva på engelska. Det är kul att jobba med boken.

3C Vi har kollat på kapitel två i The game. Den här gången vann de en bläckfisk. Vi jobbade med nummer upp till 20. Vi lärde oss vad som kommer before och after. Ex – Before nine? – Eight (så vi tränade lite matte också… ) Vi repeterade siffrorna 1-10 och sen lärde vi oss skriva upp till 20. Räkna kan vi just nu till 50 minst… :-)

Tema; 

2C har pratat om hur valet gick. Vi har börjat med att avsluta vårt temat “Kropp och Hälsa” som vi inte riktigt hann klart under vårterminen. (Vi har kvar “Våra sinnen” och “Hur vi blir till”…) Denna vecka var det örat och sinnet hörseln. 

Vi läste i NO-boken om örat och hörseln. Vi pratade om ord och begrepp. Vi lekte olika hörsellekar. Vi lärde oss örats tre delar; ytter-, mellan- och innerörat.

3C

Vi har jobbat med argumentation. Alla fick välja något de vill bestämma och skriva sin åsikt och olika argument. Till sist skulle man skriva vilka konsekvenser förslagen skulle få om de genomfördes.

Vi tittade på Lilla Aktuellt – om valet.

Musik; 

2C Eftersom vi hade musik på en annan veckodag så fick vi vara i klassrummet. Vi sjöng olika glada sånger. Vi klappande i takt och hade det trevligt.

3Char börjat spela orkester med rytminstrument.

Idrott; På idrotten jobbade vi med orientering, det var svårt men kul. Vi fick jobba i grupper om tre och leta efter kontroller.

Hejdå från

2C och 3C

 

Publicerat i Veckansblogg |

Hej, 

Nu är vi gång med schemat och alla ämnen på riktigt :-)

Matematik;

2C

Vi har arbetat med geometriska former och symmetri.

3C

På matten har vi arbetat med 3-dimensionella geometriska figurer som kub, rätblock, pyramid, cylinder, klot och kon.

Alla blev superfina!

Svenska; 

2C Vi har jobbat klart med vykortet, nästa vecka ska vi redovisa våra arbeten. Jeanette håller på att lyssna v vår läsning, vilken bok vi ska få. Vi har läst kap 1 i vår nya läsebok ” Diamantjakten” . Vi har jobbat med stavningsläxan e/ä  och pratat om ord som låter lika men betyder olika. T.ex sett-sätt, en-än, men-män ….  :-)

3C har jobbat med stavningsläxan e/ä. Vi har jobbat med kap 1 i läsläran “Djurspanarna”, vi har också gått igenom hur skrivläxan kommer att gå till. Jeanette har lyssnat på vår läsning och nästa vecka får vi läseboken med oss hem.

Engelska;

3C har lyssnat på kapitel 1 i “The Game”. Efter kapitlet fick vi svara på frågor och så diskuterade vi programmet och vad vissa ord betydde. Det var kul och väldigt spännande med “the dark queen”

Musik; 

2C vi sjöng “Väl mött” och sen gjorde vi “Do-re -mi-sången” (vi lärde oss skalorna) Vi gjorde rörelser och sjöng. Det var superkul

3C sjöng kanon på “Väl mött” och så pratade vi om vad vi ska arbeta med på musiken, bl a med rythminstrument, Lucia-sånger och dans.

Tema; 

2C har fortsatt arbetet med demokrati och egna partier. I onsdags fick alla redovisa sina partier och deras budskap, allt för att locka till röster. Sedan fick alla gå till val. (de kikade och läste på varandras plakat noga) Dagen efter räknade vi “öppet ” rösterna, så alla kunde se. Och klassens parti blev (trumvirvel….) “BARNPARTIET” (med symbolen B) Det var ett kul arbete och vi har lärt oss mycket, bl a vad diktatur och majoritet betyder.

3C 

Vi har också arbetat med valet.

Förberedelse

Presentation

 

Vi går till val.

De som har fått flest röster är Djurdemokraterna, Grattis!

Bild (3C)

Hejdå!

från 2 C och 3 C

 

Publicerat i Veckansblogg |

Hej alla, 

Så är vi igång i vår nya fina skola, eleverna och vi som arbetar på skolan är superglada.

Obs denna vecka är texten från oss fröknar samt  Kajsa och Oscar från 3 C.

Vi har såklart arbetat mycket med “Kom nu bygger vi laget “(Kom kompis…), olika regler och rutiner som ska gälla här på vår nya fina skola.

Hej hej på er!

Den första veckan har vi lånat böcker i vår nya bibliotek.

 

Vi har spelat ett roligt spel för att lära känna varandra ännu mer.

Vi har pratat om klassens och skolans regler

Vi hade aktiviteter ute.

  

Första P.U.H (puls – utveckling – hjärna) passet

På PUH  den här veckan så har vi lekt en lek som heter flaggleken och så samlade vi hjärtan. Flaggleken gick till så att de var två lag sen så ska man springa och ta flaggor av det andra laget. När man samlade hjärtan så man skulle göra olika saker.

 Vi också arbetat med dessa ämnen under de två första veckorna;

 

Matematik; 

Vi har jobbat i matteboken med månghörnigar som triangel, kvadrat, rektangel, femhörning, sexhörning och åttahörning. Tillsammans med 2 C har vi gjort ett konstverk med mångörningar och cirklar. Cirklar har inga hörn. Det var kul.

2orna har också  lärt sig nya geometriska former som punkt, linje och sträcka.

 

 

Svenska; 

2C  – Vi har gått igenom målen för åk 2. Vi har arbetat med Vykorten, ritat och skrivit om “en känsla, något jag lärt mig, mat jag ätit och ett möte”

Vi har spelat kompisspelet, läst och svarat på frågor kring det, superkul.

Vi har också ställt frågan “Vem har…..”(en lära-känna-varandra-övning)

Vi har firat alla som fyllt år under sommaren. Alla fick öppna och visa sin “önskepresent” sedan vi sjunger vi och gör sedan en lek tillsammans – HURRAAAA

 

3C - Vi har gått igenom målen för åk 3. De har fått skriva vad de önskar bli bättre på och hur/vad ska de själva göra för att klara sin önskan. De skrev ett mål inom varje delområde;  Läsa, Skriva, Lyssna och Tala. Många bra samtal blev det då det inte var helt lätt att komma på HUR/VAD skulle de själva göra för att lyckas med detta.

Vi har pratat och kikat i åk 3 nya läsebok “Djurspanarna” och gått igenom hur läxan kommer att gå till. (den börjar vi med i nästa vecka)

Jeanette lyssnar nu på allas läsning för att ta reda på vilken läsnivå var och en ska ha på sin läsebok. Jeanette ställde också frågor om hur läsningen gått i sommar och vad vi läst.

SO – Religion (halvklass med 2C, de andra i 2C har då bild )

 

Tema (SO);  Valet 2018

2C Vi har pratat om valet och begreppen – demokrati, samhälle, majoritet, minoritet, regering, riksdag, statsminister, parti, partisymboler, myndig, rösta etc.

Vi har sett på en kortfilm “Så funkar Sverige” Vi har kikat på symboler, partinamn och partiledare. Jodå, de kände alla personer från skyltarna som sitter uppe runt om i vårt samhälle.

Nu håller eleverna på att skapa ett egna partier. Undrar vilket parti som får bilda “regering i 2C” :-)

 

3C slöjd

Vi har haft vår första slöjdlektion, vår nya slöjdlärare pratade i 40 min och så fick vi jobba i 20min med att pröva på att sätta i tråd i en symaskin och att klippa med en sax. Vi längtar till nästa vecka då vi får börja sy.

Bild; 

Båda klasserna har arbetat med temat “Ögonblick”.

Se några fina arbeten här, resten sitter i klassrummen;

Födelsedagslekar

Vi har börjat med födelsedagslekar i våra klasser. Den eleven som fyller år får en lek i present. Den här veckan blev det två lekar, Akta väggen och Grevinnan och betjänten.

Idag har vi överlämnat klassens mål till Rektor Olof. 

Vi har haft stor samling hela Rödmyran och har berättat om våra mål för rektorn Olof och hela skolan. Vi i 3 C har målet att läsa 500 böcker.

 Hälsningar från

Beata, Jeanette och alla elever i klasserna 2C och 3C.

 

 

Publicerat i Veckansblogg |

Utvärdering av läsåret 17/18

Eleverna har svarat efter en stödmall. Svaren är helt och hållet deras egna ord, så läs och njut. :-)

Vi pedagoger och lärare känner oss oerhört stolta och glada över allt vad vi gör tillsammans med era underbara barn här på skolan.

Ha nu en lång och skön sommar.

Varmt välkomna tillbaka 20/8 kl 8.10 till vår nya fina skola.

SOLKRAMAR från 

Jeanette, Beata, Ninne, Lena, Hanna, Ulle, Pia och Sebastian.

 

Utvärdering Klass 1C

“Det här läsåret har varit bra för man fick träffa nya kompisar och lära sig matte och mäta. På svenskan har jag lärt mig om kroppen lungorna och huden. Man jobba i en bok och träna påsatt skriva. På matten har jag lärt mig minus, plus och lika med och sånt. Nu vill jag bara ha sommarlov  för jag behöver en paus. Vi ses till HT-18

Ses efter sommarlovet! Axel

“Det här läsåret har varit bra för att jag har lärt mig skriva och plus och minus. Sagan har vari bra på svenskan. Nu vill jag bara ha sommarlov för jag gör massa olika grejer som leka med kompisar, åka till Gröna Lund och åka och bada. Vi ses till HT-18

Hälsningar Esther

“Det här läsåret har varit bra för jag har lärt mig massor av matte. På svenskan har jag lärt mig att skriva alla bokstäver ordentligt och på matten har jag lärt mig tjugokompisar. Nu vill jag bara ha sommarlov. Vi ses till HT-18

Glad sommar önskar Stella

“Det här läsåret har varit bra för att  jag har lärt mig massor av saker. På svenskan har jag lärt mig att stava och skriva rätt och på matten har jag lärt mig plus och minus. Nu vill jag bara ha sommarlov och äta glass. Vi ses till HT-18

Mycket glass och varm sommar! Önskar Benjamin

“Det här läsåret har varit bra för att vi har jobbat med världsdjur. På svenskan har jag lärt mig att skriva en saga och på matten har jag lärt mig plus och minus. Nu vill jag bara gå på sommarlov och träna skrivningen lite grann. Vi ses till HT-18

Hälsningar Gustaf

“Det här läsåret har varit bra för att jag har lärt mig jättemycket extra roligt har varit att skriva sagorna. På svenskan har jag lärt mig skriva bättre och förstå texter. På matten har jag lärt mig centimeter, spann, addition och subtraktion. Nu vill jag bara att det ska bli varmare och jag vill bada. Vi ses till HT-18

Hälsningar Tove

“Det här läsåret har varit bra för att jag har fått lära mig bli lite bättre på matte, svenska och engelska. På svenskan har jag lärt mig färger och djur. På matten har jag lärt mig tal. Nu vill jag bara bada. Vi ses till HT-18

Sommarkramar från Klara

“Det här läsåret har varit bra för att jag har lärt mig en massa som jag inte kunde förut. På svenskan har jag lärt mig att skriva ord som jag inte kunde förut. På matten har jag lärt mig att mäta. Det roligaste har varit att jobba med sagan. Nu vill jag bara åka på semester med familjen.Vi ses till HT-18

Glad sommar! Theodor

“Det här läsåret har varit jättebra för att det var roligt att ha Jeanette som lärare. Rasterna har varit roligast. På svenskan har jag lärt mig att skriva bokstäverna finare. På matten har jag lärt mig räkna plusjobb och minus. Nu vill jag bara åka till Spanien med mamma, pappa och min storebror.  Vi ses till HT-18

Glad sommar! Tilda

“Det här läsåret har varit toppen för att vi har lärt oss väldigt mycket för Jeanette är så bra lärare.  På svenskan har jag lärt mig att läsa lite. På matten har jag lärt mig tiokompisar och tjugokompisar.  Nu vill jag bara åka till Kroatien med min familj och mina kompisar. Vi ses till HT-18

Ät mycket glass! Milo

“Det här läsåret har varit jättebra för att jag har lärt känna nya kompisar. På svenskan har jag lärt mig skriva dubbelt så mycket bättre än i förskoleklass och på matten har jag lärt mig plus , minus och lite gånger. Nu vill jag bara åka till Danmark med min familj och bada i jättestora vågor.  Vi ses till HT-18

Hälsningar Oscar

“Det här läsåret har varit jättekul för att jag har så bra fröknar. På svenskan har jag lärt mig hur alla ord stavas. På matten har jag lärt mig vad addition och subtraktion är för något. Nu vill jag bara lata mig och äta glass hela dagarna. Vi ses till HT-18

Glad sommar! Ella

“Det här läsåret har varit bra för att vi har gjort massa roliga saker. Extra roligt har våra utflykter varit som till bio och bibliotek. På svenskan har jag lärt mig skriva alla bokstäver mindre. På matten har jag lärt mig att mäta med spann. Nu vill jag bara ha sommarlov. Vi ses till HT-18

Hälsningar Juno

“Det här läsåret har varit bra för att  jag har lärt mig stå på händer bättre. På svenskan har jag lärt mig att kunna skriva alla bokstäver och på matten har jag lärt mig att lista ut tal snabbare. Nu vill jag bara flytta till morfars hus. Vi ses till HT-18

Hälsningar Love

“Det här läsåret har varit roligt för att vi har gjort väldigt mycket och jag har lärt mig mycket. På svenskan har jag lärt mig att skriva på Nacka Stories och på matten har jag lärt mig om klockan. Nu vill jag bara bada och leka. Vi ses till HT-18

Hälsningar Freja

 

“Det här läsåret har varit bra för att jag har lärt mig mycket. På svenskan har jag lärt mig att läsa och skriva och på matten har jag lärt mig plus och minus. Nu vill jag bara ha sommarlov. Vi ses till HT-18

Hälsningar Niklas

 

“Det här läsåret har varit bra jag har lärt mig många saker speciellt om världsdjuret.På svenskan har jag lärt mig världsdjur och skriva saga. På matten har jag lärt mig plus och minus.  Nu vill jag bara ha skolavslutning och ett skönt sommarlov. Vi ses till HT-18

Hälsningar Vera W

 

“Det här läsåret har varit bra för att vi har gjort så många roliga saker som bild, saga och Orminge Karneval. På svenskan har jag lärt mig att läsa och skriva och på matten har jag lärt mig hur stavar till plus och minus inte bara som tecken. Nu vill jag bara bada i min pool och så vill jag åka till Frankrike. Vi ses till HT-18

Jag önskar alla ett härligt sommarlov! Ellen

 

“Det här läsåret har varit bra, maten har varit rätt så god och matten har varit kul. På svenskan har jag lärt mig att skriva bättre och på matten har jag lärt mig spann. Nu vill jag bara ha sommarlov och det kommer jag att få på direkten. Vi ses till HT-18

Hälsningar Pontus

 

“Det här läsåret har varit bra för att  det har varit så roligt och för att jag träffat nya kompisar. På svenskan har jag lärt mig hur man skriver sagor och så har jag lärt mig lite mer svenska. På matten har jag lärt mig subtraktion och addition och så har jag lär mig övergång, tiotal och tjugotal. Nu vill jag bara åka till Öland och sen till Portugal och se på fotboll hos min mormor som bor där. Vi ses till HT-18

Glad sommar önskar Leo

 

“Det här läsåret har varit bra för att jag har lärt mig mycket speciellt bilden har varit rolig. På svenskan har jag lärt mig att skriva saga med iPad och på matten har jag lärt mig addition och subtraktion. Nu vill jag bara ha sommarlov och åka till Skansen med familjen och någon kompis. Ja och så bada och sola i Spanien. Vi ses till HT-18

Jag önskar att alla får en jättebra sommar! Chloe

 

“Det här läsåret har varit bra för att vi har gjort många roliga grejer, bilden har varit extra rolig och vi har lärt oss mycket. På svenskan har jag lärt mig att skriva och läsa. På matten har jag lärt mig addition, subtraktion och lite gånger. Nu vill jag bara vara hemma och bada i vår pool och mysa. Vi ses till HT-18

Hälsningar Svea

 

“Det här läsåret har varit mer än bra för att jag har träffat så många kompisar och idrotten jättebra. På svenskan har jag lärt mig skriva finare och på matten har jag lärt mig tiokompisar. Nu vill jag bara åka gummijolle och segla med mamma och pappa. Vi ses till HT-18

Hälsningar Elliot

 

“Det här läsåret har varit roligt för att vi har gjort roliga grejer på rasterna som att vi klättrat på klätterställningen. På svenskan har jag lärt mig att skriva saga och på matten har jag lärt mig tiokompisar och tiotalsövergång. Nu vill jag bara ha sommarlov och så vill jag åka till Gotland. Vi ses till HT-18

Hälsningar Viggo

 

“Det här läsåret har varit bra för att bilden har varit rolig och på rasterna har vi lekt hund och det har varit kul. På svenskan har jag lärt mig att skriva och jag har skrivit en hel saga. På matten har jag lärt mig att räkna till hundra. Nu vill jag bara ha sommarlov och äta glass och bada. Vi ses till HT-18

Hälsningar Elsa

 

“Det här läsåret har varit bra för att jag har lärt mig mycket. Bilden har varit extra kul och matten. Svenskan har varit rolig har jag lärt mig att skriva bättre och jag har skrivit en hel saga. På matten har jag lärt mig minus och plus. Nu vill jag bara ha sommarlov och leka med mina grannar och fira midsommarafton. Vi ses till HT-18

Trevligt sommarlov! Alva

 

“Det här läsåret har varit bra för att jag har fått massor av nya vänner extra kul har varit att uppträda på Orminge Karneval och simma på simhallen. På svenskan har jag lärt mig att skriva och läsa bättre och på matten har jag lärt mig tiotalsövergång. Nu vill jag bara ha sommarlov med bad och träffa mina kusiner.  Vi ses till HT-18

Hälsningar  Iris

 

“Det här läsåret har varit bra för att jag har fått nya kompisar och svenskan har varit kul och matten. På svenskan har jag lärt mig att läsa och på matten har jag lärt mig klockan. Nu vill jag bara ha sommarlov och sovmorgon. Vi ses till HT-18

Hälsningar  Vera C-W

 

Utvärdering Klass 2C

“Det här läsåret har varit kul för att rasterna har varit roliga och för att vi åkt på utflykt. På svenskan har jag lärt mig att skriva bok på iPaden, lärt mig vokalerna och på matten har jag lärt multiplikationstabellen. Nu vill jag bara ha sommarlov och leka med kompisar,  bada och lära mig segla och programmera. Vi ses till HT-18

Hälsningar Otto

 

“Det här läsåret har varit jättebra för att jag har träffat nya kompisar och för att jag har så bra fröknar. På svenskan har jag lärt mig att stava mycket bättre och skriva extra fint. På matten har jag lärt mig multiplikation och göra mycket rakare streck. Nu vill jag bara träffa mina kusiner, hoppa studsmatta och springa i vatten-spridare.Vi ses till HT-18

Glad sommar! från Hedda

 

“Det här läsåret har varit jättekul för att de nya kompisarna har varit roliga och för att mina marsvin föddes det här året. På svenskan har jag lärt mig att läsa och förstå ord och på matten har jag lärt mig tal upp till 1000. Nu vill jag bara åka hem och cykla varenda dag”. Vi ses till HT-18

Jag önskar alla en riktigt solig sommar!/ William

 

“Det här läsåret har varit jätte bra för att alla kompisar har varit så himla snälla. På svenskan har jag lärt mig vokalhuset och på matten har jag lärt mig gångertabellen, centimeter och millimeter. Nu vill jag bara ha sommarlov och bada! Vi ses till HT-18

Varma hälsningar från Albin!

 

“Det här läsåret har varit jättebra för att jag har träffat nya vänner och för att jag blivit mycket bättre på att läsa. På svenskan har jag lärt mig att skriva mycket mycket finare och på matten har jag lärt mig bråk och multiplikation. Nu vill jag bara slappa och leka med mina vänner!Vi ses till HT-18

Glad sommar önskar Axel. 

 

“Det här läsåret har varit kul för att jag har lärt mig väldigt mycket och få vara med alla fröknar och känna sig trygg. På svenskan har jag lärt mig stava ord och fått finare handstil.På matten har jag lärt mig bättre multiplikation och polygon. Nu vill jag bara att det ska bli söndag så att jag får mitt nya tv-spel. Vi ses till HT-18

Glad sommar önskar Aston.

 

“Det här läsåret har varit bra för att jag har fått nya kompisar. På svenskan har jag lärt mig att stava och fått bättre handstil och på matten har jag lärt mig multiplikation och att använda linjal. Nu vill jag bara ha sommarlov.Vi ses till HT-18

Glad sommar önskar Evert.

 

“Det här läsåret har varit bra för att det har varit roligt. På svenskan har jag lärt mig stava, vokalerna och våga uppträda för klassen. På matten har jag lärt mig multiplicera och uppställning. Nu vill jag bara ha sommarlov och bada. Vi ses till HT-18

Trevligt sommarlov önskar Felicia.

 

“Det här läsåret har varit kul för att jag har lärt mig mycket. På svenskan har jag lärt mig stava ord och få bättre handstil. På matten har jag lärt mig multiplikation, uppställning, bråk, linje och sträcka och massa annat. Nu vill jag bara ha sommarlov, bada och åka på semester med familjen.Vi ses till HT-18

En glassig sommar önskar Zillah

 

“Det här läsåret har varit roligt för att jag har haft kul. På svenskan har jag lärt mig vokalramsorna och på matten har jag lärt mig bråk, vinklar och så har jag blivit bättre på uppställning.Nu vill jag bara äta en stor skål med stuvad spenat och stekta ägg. Vi ses till HT-18

Hälsningar Elliot

 

“Det här läsåret har varit kul för att jag har träffat nya kompisar och fått en ny klass. Jag har lärt mig massa. På svenskan har jag lärt mig vokaler och konsonanter och på matten har jag lärt mig uppställning, division och multiplikation. Nu vill jag bara ha sommarlov och njuta av sommaren.Vi ses till HT-18

Massor med glass önskar jag till er alla! Greta

 

“Det här läsåret har varit bra för att jag har snälla vänner och så är det mycket tystare i den här klassen. På svenskan har jag lärt mig hur man stavar olika ljud och fått en finare handstil. På matten har jag lärt mig gångertabellen och blivit snabbare på att räkna. Nu vill jag bara bada i min pool på landet.Vi ses till HT-18

Ha en bra sommar! Fredrik

 

“Det här läsåret har varit roligt för att det har varit roliga lektioner och jag har fått bra nya kompisar. På svenskan har jag lärt mig hur man stavar ord rätt och på matten har jag lärt mig mer addition, subtraktion, multiplikation, och lite division. Nu vill jag bara ha sommarlov och resa till Grekland med mina kompisar och få ett eget rum.Vi ses till HT-18

Hälsningar Lova

 

“Det här läsåret har varit bra för att vi har lärt oss ganska mycket och så har jag lärt känna nya kompisar och på rasterna har vi kört fotboll.  På svenskan har jag lärt mig stava J-ljudet och vokalerna och på matten har jag lärt mig multiplikationstabellerna Nu vill jag bara ha sommarlov och vara med mina kusiner. Vi ses till HT-18

Hälsningar Lucas

 

“Det här läsåret har varit bra för att jag har lärt mig mycket. Extra bra har varit kompisarna. På svenskan har jag lärt mig att stava bättre och på matten har jag lärt mig uppställning. Nu vill jag bara ha ett skönt sommarlov.Vi ses till HT-18

Glad sommar!Emma

 

“Det här läsåret har varit kul för att  räkna ihop tal på matten. På svenskan har jag lärt mig skriva och läsa bättre och göra bra meningar. Jag har lärt mig att säga ord på engelskan och prata. Nu vill jag bara sommarlov med familjen och resa till Spanien. Vi ses till HT-18

Hälsningar Pelle

 

“Det här läsåret har varit bra för att jag har lär känna mina nya kompisar och för att jag har så bra fröken. På svenskan har jag lärt mig att stava ord bättre och på matten har jag lärt mig att räkna med stora tal. Nu vill jag bara äta glass, bada och ha sommarlov.Vi ses till HT-18

Hälsningar Elly-May

 

“Det här läsåret har varit spännande och roligt för att alla har varit snälla och alla nya kompisar är roliga att vara med. På svenskan har jag lärt mig att skriva och läsa bättre, att skriva sagan gillar jag verkligen. På matten har jag lärt mig mer minus och gånger. Nu vill jag bara sporta och ha det härligt.Vi ses till HT-18

Glad Sommar! Max

 

“Det här läsåret har varit bra för att jag har börjat spela King. På svenskan har jag lärt mig att stava ord, extra kul har varit att skriva sagan. På matten har jag lärt mig multiplikation. Nu vill jag bara ha sommarlov. Bada och sola och spela King.Vi ses till HT-18

Hälsningar Jack

 

“Det här läsåret har varit bra för att jag har fått nya kompisar. På svenskan har jag lärt mig att jag blivit bättre på att läsa och att vi fått göra teater. På matten har jag lärt mig gånger och delat. Nu vill jag bara ha sommarlov och sol.Vi ses till HT-18

Glad sommar önskar Svante

 

“Det här läsåret har varit väldigt bra för att det har varit spännande och jag har träffat nya kompisar.  Extra roligt har varit att spela teater. På svenskan har jag lärt mig vokalerna och läsa inför en grupp. På matten har jag lärt mig gångertabellen, uppställning och division. Nu vill jag bara ha sommar och sol och massa mys. Vi ses till HT-18

Hälsningar Billy

 

“Det här läsåret har varit bra för att jag har fått nya vänner. På svenskan har jag lärt mig att skriva snyggare och sagan har varit extra kul att jobba med. På matten har jag lärt mig division,  gånger ett till tusen.Nu vill jag bara ha ett bra sommarlov. Vi ses till HT-18

Hälsningar Oscar G 

 

“Det här läsåret har varit väldigt bra och roligt för att det har kommit roliga saker man kan göra. På svenskan har jag lärt mig skriva med bättre handstil och på matten har jag lärt mig nya tal som bråk och division. Nu vill jag bara ha semester och så önskar jag att Tom får en bra födelsedag. Vi ses till HT-18

Skön sommar önskar Lillbus

 

“Det här läsåret har varit väldigt bra för att alla är snälla mot mig och det är roligt att lära sig. På svenskan har jag lärt mig skriva sagor. På matten har jag lärt mig uppställning. Nu vill jag bara ha ett härligt sommarlov.Vi ses till HT-18

Hälsningar  Kasper

 

“Det här läsåret har varit bra för att jag fick nya vänner och jag har lärt mig flera olika grejer. På svenskan har jag lärt mig stava bättre och på matten har jag lärt mig gånger mycket bättre. Nu vill jag bara sola och bada! Vi ses till HT-18

Glad sommar önskar Tintin

 

“Det här läsåret har varit bra för att jag har fått många nya kompisar och jag har lekt många roliga lekar. På svenskan har jag lärt mig vokaler och skriva med stor bokstav och punkt. På matten har jag lärt mig gånger och delat med. Nu vill jag bara ha sommarlov.Vi ses till HT-18

Hej då från Viggo 

 

“Det här läsåret har varit bra för att det går bättre att läsa. På svenskan har jag lärt mig att skriva snyggare och på matten har jag lärt mig svåra saker. Nu vill jag bara spela fotboll. Vi ses till HT-18

Cool sommar önskar Oscar B

 

“Det här läsåret har varit jätteroligt för att jag gillar lektioner. På svenskan har jag lärt mig skriva med tydligare handstil, vokaler och konsonanter. På matten har jag lärt mig gånger-tabellerna. Nu vill jag bara ha sommarläxa. Vi ses till HT-18

Trevlig sommar önskar Kajsa

 

<3 SOLKRAMAR FRÅN OSS ALLA <3

Publicerat i Veckansblogg |

Hej alla,

Förstår att ni saknat vår blogg. :-)

Vecka 18 och 19 var ju sk “kortveckor” med klämdagar och lovdagar så vi visar istället upp alla arbeten i denna vecka. Njut av alla härliga glada kunskapsbilder;

Svenska; 

Båda 1orna och 2orna har arbetet mycket med sina sagor. Det blir fantastiska sagor, vi hoppas förstås att ni läser och kommenterar med ert barns saga med en uppåtpuff :-)

De som är klara läser flitigt på Nacka Stories och ger fina kommentarer till sina klasskamrater. Många blir inspirerade och vill påbörja nya sagor eller göra en fortsättning på en saga som redan finns,kul. Språk och skrivinlärning när den är som bäst <3

Vi har jobbat med svenskläxan, pratat om ord och begrepp. Sista läxan för detta läsår.

2orna har även gjort både ett lästest och ett skrivtest. De är kunniga och duktiga <3

Nu är det bara 16 skoldagar kvar och vi börjar avsluta och göra klart ofärdiga jobb.

Matematik; 

1or;

Vi har tränat på subtraktion inom talområdet 0-20 genom att spela “slösa” spelet.

Här leker vi finger-leken, läraren säger t ex 15 och eleverna får visa 15 fingrar tillsammans. Det blev lite svårt när man fick göra på flera olika sätt, t ex visa 8 + 7, 9 + 6.

Vi har också spelat additions-spelet på en tallinje.

2or; vi jobbade med kapitel 3 “Vad har jag lärt mig”, det betyder att vi har utvärderat hela kapitlet.Vi har också jobbat med Sallys hinderbana med olika roliga uppgifter. Vi har lärt oss hur man använder en linjal.

Här tränar vi på att räkna med addition med tal upp till 1000.

Engelska; 

1orna har jobbat med veckodagarna och sjungit en ramsa. Vi lekte “kims lek”. Vilken dag som var borta? Allt på engelska såklart :-)

2orna – Nya grupper och nya kompisar att läsa upp sin fina book. “This is me..”

Tema; No “Kropp – Hälsa”

1C och 2C har jobbat vidare med olika experiment och vi har lärt oss mer om hjärtat (i vila och i aktivitet), om lungorna (mäta bröstkorg med luft och utan, hålla ton, hur känns det att ha astma..) och om skelettet (hur många ben finns i vår hand?, vilket ben är störst och minst i vår kropp, vad heter alla skelettdelar…?) Låt ditt barn få berätta till bilderna och om vad de lärt sig.

 

2C

Vi gör experiment med våra leder.

 

Vi mäter pulsen i vila.

Sedan springer vi många varv på skolgården.

…och mäter pulsen en gång till.

Alla fick lyssna på lungor och hjärta.

Viggo tar ton och Kasper kollar tiden.

Vi ska känna på hur det är att ha astma. Det var jobbigt.

Vi har jobbat med mat som kroppen behöver. Vi har ritat och skrivit vad våran favoriträtt är och gjort en frekvenstabell. De flesta tyckte om tacos, pizza och spagetti och köttfärssås.

Bild 

1C

Hejdå  från

Tintin, Hedda och Jack

Publicerat i Veckansblogg |

Hej,

Veckan har rusat och detta har vi lärt oss……

Svenska; 

1C har skrivit på sina sagor till Nacka Stories. Några böcker är redan uppe. De lyssnar på varandras sagor, blir inspirerade och sen så ställer de frågor till författaren.

Gå in och läs NI MED, beröm och uppåtpuffa deras författarskap. De läser med fin inlevelse och vilka texter sen….HEJA ER alla författare.  (Detta är det enda pass jag inte får ut dem på rast i tid :-)

De har arbetat med nya läxan, berättat för varandra hur de arbetar med den hemma dvs gett varandra tips. Vi har också gått igenom nya läxan.

De har gjort ett lästest. Det är kul att göra lästester.”Jeanette säger att det är bra att de blir testvana. Test är mest för läraren och ger oss svar på vad vi ska jobba vidare med på lektionen.”

2C

Har arbetat med läxan och pratat om ord och begrepp.

De har skrivit på sina Nacka Stories sagor. Oj , vad stolta de är och vilket härligt arbeta de gör. Vi hoppas verkligen att ni föräldrar går upp och läser både era barns sagor och kompisarnas. de läggs upp vartefter de blir klara. Några kommer att läggas upp i 3an. Många skriver mycket text i sina sagor och då tar det arbetet lite längre tid.

Matematik; 

1C

 

 

 

 

Engelska;

2C

Tvåorna delades in i grupper och alla fick presentera sin “This is me book…” De tyckte att det var superkul att få höra hur de bor, vad de tycker om för ex färg, sport, bok, mat, biofilm etc… Alla var jätteduktiga på tala;  ” You speak english very good… ” För självklart tränade de även på att ge varandra uppåtpuffar på engelska. :-)

Musik; 

Vi 1-2or har övat vårsånger inför Valborg. Det är kul att sjunga.

Nu har alla 2or redovisat om sin musikartist/grupp. (De sista två grupperna var idag) Vi har lärt oss mer om bl.a Michael Jackson, Jon Fjällgren, Kikki Danielsson, Markus och Martinus, Ed Sheeran, Skillet mfl…. Superkul och Heja Er<3

Tema; NO / Kropp och Hälsa (för båda klasserna)

1C 

Vi har fortsatt att lära oss mer om hjärtat och blodet. Nästa vecka lär vi oss om lungorna. Detta ämne är sååååå spännande………

2C

 

 

 

Hejdå och GLAD VALBORG

Fröknarna i klass 1C och 2C  :-)

* OBS Ni som anmält er att vara med och sjunga på Valborg. Vi ses på måndag 30/4 kl 19.20 vid “Myrsjöns bad och festplats”.

Vi andra ses igen på onsdag 2/5 kl 8.10 i skolan.

 

 

Publicerat i Veckansblogg |

Hej, 

Det här har vi arbetat med under vecka 16.

Matematik; 

1C  har arbetat med problemlösning. De tränade på att rita en enkel bild, skriva ett matematiskt uttryck och skriva ett svar med enhet.

Vi lärde oss begreppen hälften och dubbelt så mycket.

Det var lätt att arbeta med bönor.

2C

Vi har jobbat med egyptiska, babyloniska, romerska och mayafolkets tal. Vi har hittat på egna sätt att räkna på. Vi jobbade med ental, tiotal och hundratal. Vi tyckte det var kul på matten den här veckan.

Det här är talet 6 med mayafolkets tal.

Det här är talet 7.

Vi lägger många tal.

Vi fick skriva ett tal mellan 300 och 500 utan att visa för någon annan och sedan ställa oss i storleksordning.

Vi tränade på tecken för större än, mindre än och lika med för att jämföra talen.

Svenska; 

1C har arbetat med läxan och sjungit “Olles alfabetssång”. Vi har gått igenom den nya läs och skrivläxan.

Vi har fortsatt med våra sagor till Nacka Stories. Det är sååååå kul att arbeta med sagorna och vi har fint samarbete.  Det tar tid och det får ta tid :-)

Vi har skrivit i helgboken och läst i våra läsebocker.

Vi har gjort två skrivtest. Jeanette läste upp en kort text och sedan fick vi skriva vad vi kom ihåg från texten. Det var roligt och lite svårt att komma ihåg. Det var lättare att skriva med stödord.

2C 

Genomgång av läsläxan kap 28 med hjälp av lässtrategierna;

Här är vi spågummor/gubbar som gissar vad kapitlet kan handla om.

Vi läser rubriken och tittar på bilderna.

Här är vi detektiver och letar upp svåra ord och begrepp i texten.

Här har vi frågeapor. Vi skriver tre frågor och svar på vad texten har handlat om.

Här är vi cowboys och då skriver vi upp nyckelord som hjälper oss att återberätta texten.

Här är vi konstnärer. Vi ritar bilder som passar till texten.

Sedan redovisade vi för alla i klassen. Vi upptäckte att vi använder oss av alla läsförståelsestrategierna när vi läser texter.

Vi har haft välskrivning. Vi var väldigt koncentrerade och det var superkul.

Vi har också arbetat med sagan till Nacka Stories, fyra ligger redan uppe. Läs och kommentera :-)

Engelska; 

2C 

Vi har skrivit klart våra “This is me-böcker” Nästa vecka ska vi läsa upp för varandra.

Tema; 

1C har letat efter vårtecken och pratat om vilka månader som ingår i årstiden VÅREN. Vi har jobbat vidare med temat “Kropp och Hälsa”. Vi har skrivit in i vår temabok om vilka fem saker som är viktigt för hälsan. Vi har också jobbat med kroppens alla delar. Allt jobb är inklistrat i temaboken.

2C

Vi har jobbat med människokroppen.Vi har lärt oss om ben och skelett.Vi fick skriva massa kroppsdelar på papper.Vi i 2C tyckte det var roligt att jobba med kroppen.

Här fick vi skriva vad vi tror vi ser inuti, det var lite svårt.

Vi berättar för varandra hur vi tänkte.

Vi tränar på kroppsdelar, vi visar var hälen är…

…och låret

….och örat.


Vi har sett en film om skelettet och pratat om varför vi har ett skelett.

Så här ser en människa utan skelett.

Musik; 

1C och 2C har tränat på barnvårsånger. Dessa sånger ska de som vill få sjunga tillsammans med Jeanette på Valborgsmässoafton innan elden tänds på Myrsjöns bad och festplats. Kom dit och lyssna på alla duktiga elever, de ska så bli kul.

Hejdå från

Greta, Oscar B och Pelle

Publicerat i Veckansblogg |

Hej

Välkomna tillbaka efter påsklovet. Många sa att de längtat till skolan, det tycker vi fröknar om att höra.

Svenska; 

1C har arbetat med skrivläxan och nya läsläxan. Det är den sista i läseboken “Den magiska kulan”

Vi har fortsatt på våra sagor till Nacka Stories. Några är nästan klara, det ska bli såååå spännande att få läsa alla sagor. 2C har också skrivit sagor och några är redan klara, hurra vad kul. :-)

 2C Vi har jobbat med skrivläxan. Då satt vi i smågrupper och läste upp för varandra våra frågor. Kompisarna fick svara på whiteboarden.

Vi har jobbat med läsläxan. Vi delades in i grupper och var olika lässtrategier. Vi vet att alla jobbar tillsammans men denna gång fick varje grupp vara en strategi. Det var kul att vara Spågummor/-gubbar, Detektiver, Frågeapor,  Cowboys/-girls och konstnärer. Vi redovisade för varandra.

Vi har fortsatt med våra sagor till Nacka Stories. Några blev klara idag. Det ska bli kul att läsa alla sagor. Föräldrar glöm inte att läsa era barns fina sagor, tvåorna har även sagor från 1an där. Nu finns det 458 st böcker och det är 56 st till som är på väg ……

http://nackastories.bookis.se/

Matematik; 

1C

Vi har tränat på tiotalsövergång t ex 8 + 4. Vi tänker att först räknar vi 8 + 2 och sedan lägger vi på 2 till. Det kräver att man kan uppdelning av tal och addition.

Innan vi började med repeterade vi först talkompisar. På bilden ser ni tiokompis till 8.

När vi räknar med tiotalsövergång använder vi 20-rutor och tallinjen.

Förutom arbetet med tiotalsövergång har vi spelat clown-spelet och gjort prick till prick.

2C

Vi gjorde en diagnos som handlar om multiplikation. Inför provet så kändes det lite pirrigt.

Här jobbar vi med talhuset med tal 0 till 1000. Vi lägger olika tal, här på bilden är det 536.

Vi ritade talhuset på whiteboardstavlan och skrev olika tal med 0 i, se bilden.

Idag har vi lärt oss hur man skrev tal i gamla Egypten. Det var kul.

Engelska; 

1C hade ingen engelska utan vi jobbade med världsdjuret på bokstaven Pp istället. (Kejsarpingvinen) Vi lärde oss många olika saker (se på våra faktatexter) Vi provade också om det stämde att om alla står tätt tillsammans så håller man sig varm. Det stämde :-)

2C arbetade vidare med boken “This is me. Boken handlar om oss själva.  Det är jättekul att jobba i den. Sen ska vi läsa upp den för varandra.

Tema; 

1C Vi har börjat arbeta med tema “Kropp och Hälsa” Vi fick först rita hur vi tror att vi ser ut inuti kroppen. När vi avslutat temat ska vi göra en likadan och se vad vi lärt oss. Jeanette sa att vi kunde rätt mycket redan.

Sedan fick vi berätta för varandra hur vi gör för att hålla oss friska. Efter det fick vi frågan; – Vad är Hälsa? Vi gjorde EPA = Elev, Par och sedan Alla. Vi visade för varandra hur vi tänkte och lärde oss av varandra.

Vi spar allt som vi jobbar med i en temabok som heter Kropp och Hälsa.

2C

Vi har redovisat för varandra våra arbeten om  en fågel. Vi lyssnade och gav varandra respons – två stjärnor och en önskan.

Här redovisar Albin arbetet om fågeln.

Här redovisar Oscar G

Hejdå från

Axel, Kajsa & Svante

Publicerat i Veckansblogg |