Hej alla,

Detta har vi både lärt oss och jobbat med under vecka 11.

Matematik;

2orVi har haft vår första läxförhör med 2:ans tabell på tid, det har gått bra och många tyckte att det var pirrigt men roligt.

Den här veckan har vi tränat på prioriteringsregel. Vi har lärt oss att man räknar multiplikationen först sedan adderar eller subtraherar man. Det var lätt.

 

 

3or

Vi har haft flera nationella prov, de flesta tycker att det är roligt. Förutom det har vi jobbat med klockan, digital tid.

Några elever har bestämt uppgiften till de andra och kontrollerade sedan om det gjorde rätt. Vi hjälpte varandra och lärde av varandra.

 Svenska; 

2or – Vi har skrivit klart våra brevsvar till våra brevkompisar. Nu är det bara att vänta på nästa brevsvar. VI LÄNGTAR REDAN :-)

Vi har BINGLAT

Vi har läst upp våra sammanfattningar om kap 20. Vi har jobbat med läsläxan, kap21.

Vi har börjat högläsa i en ny spådomen om Jack-del 3 som heter “Sjöodjur i Slussen”.

3or - Vi har börjat med NP, det är superkul.

Vi har svarat på varandras frågor om kap 20. Om Jeanette läste upp svaret, då fick vi skriva frågan, det var lite klurigt men roligt.

Vi har läst den nya läsläxan, kap 21 och pratat om ord och begrepp.

Tema; 

2C jobbar några veckor framåt med ämnet vatten – H2O  – vattnets väg – inför Earth hour;

Först fick var och en göra en VÖL – Vad VET jag om vatten? – Vad ÖNSKAR jag veta om vatten? -Vad har jag lärt mig om vatten?  (denna skrivs mot slutet då vi arbetat klart)Vi skrev, läste upp och samtalade om det vi skrivit.

Vi högläste i NO-boken om vatten. Vi pratade om begrepp.

Vi testade ytspänning med fingrarna.

Sedan gjorde vi ett experiment. Vi fick gissa vad som kommer att hända. 1) Vad händer med isbitarna på locket? 2) Vad händer i burken? 3) Vad kommer det finnas under locket?  Vi svarade på whiteboarden. Svaret fick vi efter lektion. :-)

Svaret; Ser ni  här :-)

Kulturkvartar;

2C - I måndags berättade K om sitt besök på en bondgård. Vi fick se många vackra djur och naturbilder från besöket. K att det är hennes morbror som har bondgården. Vi fick veta vilka djur som finns på gården och hur ett renhorn ser ut. Tack K för en trevlig kulturkvart. Vi gav K många fina uppåtpuffar och “Two stars and a wish”.

I torsdags berättade L om Portugal. Vi fick veta fakta om landet och om L´s favoritmat och favoritrestaurang i Portugal. Vi fick också lära oss att “hej” sägs och låter olika beroende om man är en kille eller en tjej som hälsar. Tack L för en bra kulturkvart. Vi gav L många fina uppåtpuffar och “Two stars and a wish”.

 

Diamantfest i 2C;

Vi har idag haft vår belöningsfest. Vi valde temat “sport och aktivitet” . Den blev superlyckad. Vi lekte lekar, dansade, skrattade och bara myste tillsammans. Se några härliga bilder här.

Invägning av gotterna…max 100g/pers. Vi tackar för allt “extragott” som skänktes medvetet till oss <3

Dags för pardans. Stickorna bestämde paren.

 

Hejdå från

klasserna 2C och 3C

 

Publicerat i Veckansblogg |

Hej,

Välkomna tillbaka efter sportlovet.

Vi har rivstartat veckan med dessa kunskaper :-)

Henrik, som arbetar här på skolan med  b.la att ansvara för klubben, rastverksamheten och med våra redskapsbodar, kom och informerade oss om våra nya redskapsbodar. Vi fick veta vad som finns i dessa bodar och hur vi använder lekredskapen och att alla hjälps åt med att plocka in sakerna som man lånat. Gäller inte bara på raster utan även när man blir hämtad och är på väg hem för dagen.

Vi har firat några födelsedagar och lekt en lekt som heter “Inte nudda vägg”. Den är lite läskig, men kul.

Alla lag fick lika många poäng efter den första omgången.

Svenska; 

2or  Vi har läst våra sammanfattningar om läxan kap 19. Vi har läst det nya kapitlet kap 20 och skrivit ner nya stödord till texten.

Vi har läst våra brev, det var superkul att få brevsvar från elever i Fredriksbergs skola.  Vi har börjat skriva svar.

Vilken lyx med massa brevpapper. Dessa papper och kuvert fick vi av en mamma i klassen <3

Vi har skrivit i vår helgbok och vi har läst i våra biblioteksböcker.

3or  Vi har läst igenom våra texter om “När jag vann”. Vi har läst kap 19 och skrivit tre frågor till texten. Vi läste upp frågorna och svarade på whiteboarden.

Vi har läst kap 20 och pratat om ord och begrepp och om hur vi skriver frågor till texten.  På ytan (svar i texten), under (ledtrådar i texten) och på djupet (livs/erfarenhetsfråga) Det är veckans nya läs och skrivläxa.

Vi har jobbat vidare med kort och lång vokal. Vi har tränat mer på att stava med dubbeltecken och ord med -ck. Det var kul!

Matematik; 

2or

Vi har arbetat med kommutativa lagen med multiplikation. Det betyder att faktorerna byter plats med varandra men svaret – produkten blir samma. Så 2 x 3 = 6 och 3 x 2 = 6.

Vi har tränat på 2:ans, 5:ans och 10:ans multiplikationstabeller på olika sätt, t ex genom att rita bilder, spela spel, tävlingar och arbete i boken. De flesta tyckte att det var både lätt och roligt med multiplikation.

Här räknar vi 0 x 10 = 0…lätt

6 x 10 = 60…lätt

Vi tävlade i grupper. Det bordet som visade rätt svar först fick en poäng.

Räknemästarna fick visa sina kunskaper i multiplikation. Den som suddade ut rätt svar först fick en poäng.

3or

Har arbetat med bråk och problemlösning. Vi har äntligen börjat med digital tid. Det var kul.

Musik; 

Vi har fått lyssnat på de 12 finalbidragen och fått röstat på vilken låt som vi tycker ska vinna Melodifestivalen nu på lördag. I båda klasserna vann låt nr 5 “On My Own” med Bishara med klar marginal. Tvåa kom låt nr 3 “Hello” med Mohombi och på delad tredjeplats kom låt nr 7  “Chasing River” med Nano och låt nr 8 “Hold You” med Hanna Ferm och Liamoo. På fjärdeplats kom låt nr 2 “Torn” med Lisa Ajax.

På lördag får vi se om vi hade rätt och om RÄTT LÅT VANN :-) ))

(se två av röstlapparna här)

Tema; 

2C I onsdags avslutade vi temat “Kraft och Rörelse”. Vi provade vilket material som hade hög (HF ) och låg friktion (LF) i vår lilla backe. Vi delade in oss i små grupper. Först förutspådde vi och sedan testade vi om det var HF eller LF. Vi hade rätt varje gång :-)  Det var superkul.

 

 

3C

Vi åkte skridskor….

Le!

Lyft upp ett ben!

Vinka!

Kulturkvartar; 

2C I veckan fick vi förmånen att lyssna på fyra mycket spännande och bra kulturkvartar.

Först ut var L som berättade om spelet “Fortnite”. Han visade hur man spelar och vad som är viktigt att tänka på. Det var mycket intressant. Man behöver inte skjuta någon i spelet utan man kan bara gömma sig och överleva i spelet. Vi gav L fina uppåtpuffar med “Two stars and a wish”, Tack L.

I tisdags var det S tur, hon berättade om sina raskatter. Vi fick b la lära oss att de gillar att äta torrfoder och dricka vatten, inte mjölk som många tror. De sover 13-16 tim per dag. På slutet hade S en frågesport så det gällde att vi hade lyssnat noga. Vi gav S många uppåtpuffar med “Two stars and a wish”, Tack S.

I onsdags fick vi höra N kulturkvart. Han berättade om också om spelet “Fortnite”, så nu vet vi ännu mer om spelet. Vi fick b la veta att skaparen av spelet heter Durran Sugg. Efter sin presentation fick vi svara på frågor, det gällde att vi varit uppmärksamma på det N berättat om. Vi gav N många uppåtpuffar med “Two stars and a wish”, Tack N.

Idag fredag har V berättat om guldhamstrar. Vi fick lära oss om hur man sköter en guldhamster, vad den äter och hur man gör för att den ska trivas. Vi visste inte att det var olagligt att ha två vuxna hamstrar i samma bur. Nu vet vi. :-) Vi gav V många uppåtpuffar och med “Two stars and a wish”, Tack V.

Bild; 

2C fick prova på att vara modeskapare där form och kläder var i fokus.

Hejdå från

2C och 3C

 

Publicerat i Veckansblogg |

Hej, 

Oj, vad veckorna rusar. 

Nästa vecka är det redan ett Sport-Läslov, det är vi förstås alla värda <3

Det här har vi lärt oss i veckan.

Matematik; 

2or

Vi tränar på att se sambandet mellan addition och multiplikation.

Här lägger vi multiplikationen 4 x 3…

…och 6 x 2

Sedan fick alla skriva en siffra mellan 0-5 på ett papper.

De som har skrivit siffran 0 fick komma fram. Med hjälp av addition och subtraktion räknade vi ut hur mycket det är tillsammans.

Vi fortsatte med alla 1:or…

Alla som hade 2or…

och alla som hade 3or…

Vi har spelat multiplikationsbingo med 2:ans tabell.

 

Det är roligt med multiplikation.

3or

Den här veckan har vi tränat på delningsdivision och innehållsdivision.

Här visar vi divisionen 8/8 = 1 med hjälp av bönor och hjärtan.

… och 8/4 = 2

Vi har tränat på att visa divisionen med material och skrivit med symboler.

 Uppgifterna i matteboken var lätta.

Vi har arbetat med sannolikhet.

Första uppgiften var att “Singla slant”

Den “rättvisa” snurran.


Svenska; 

2or Vi har jobbat med kap 19 i läsläxan. Vi har pratat och jobbat med nyckelord i texten. Vi har gjort tankekarta och punktlista, som är till stöd för att vi ska kunna skriva en kort sammanfattning av texten kap 19.  Det är också vår nya skrivläxa – att kunna sammanfatta med de stödord som vi idag skrev ner.

Vi har fått våra brevsvar från våra brevvänner, men vi har inte läst dessa än. Många var sjuka och borta så vi väntar med att läsa dem och skriva svar till efter sportlovet. Oj, vad vi lääääängtar.

3or Vi har jobbat med våra berättande texter. Vi har läst upp och givit varandra tips. Vi har skrivit en ny berättelse som handlade om “När jag vann” Det är kul att skriva berättelser och se hur mycket bättre man blir efter varje skrivträning.

Vi har repeterat vokalerna och jobbat med lång och kort vokal. Vi har tränat på dubbeltecken. Vi har jobbat i veckans ord och lyssnat på “vokalsången” av Gåspennan. (leta på YouTube, de gör många superbra sånger om både matte och svenska )

Vi har läst kap 19 i Djurspanarna och samtalat om texten och tittat på kartan vart vi nu befinner oss i boken.

Engelska; 

2or – Vi började med ett nytt arbetsområde - My clothes - Vi såg på en film och lärde oss olika klädord. Vi lär oss att tala, skriva och rita på engelska :-) So fun.

3or – Vi jobbade vidare med klockan och lärde oss “It´s time for….” Vad gör vi och säger vi vid de olika klockslagen? T.ex - It´s time for breakfast. Good morning or    -It´s time for dinner. Good evening etc….

Tema; 

2C - Vi började ett nytt arbetsområde som heter “Kraft och Rörelse”. Vi fick ställa oss i olika höns och gissa rätt svar, vi fick motivera svaret varför vi trodde som vi gjorde. Vi lärde oss begrepp som ; gravitation, friktion, kraft – muskelkraft, luftmotstånd etc..

Vi har sett på två filmer. Det var superkul och bra. Efter sportlovet ska vi testa friktion…på flera olika sätt :-)

 

3C

Vi har vi läst om vikingatiden. Alla gjorde en bilduppgift “Vikingabåt i storm”.

Bilderna blev jättefina.

 

Kulturkvartar; 

2C  – E berättade om sin största hobby – Hästar och ridning. Vi fick lära oss hur man rider och vad man göra med hästarna innan, under och efter en ridning.  Allt var mycket intressant och spännande, vi lärde oss massor. E fick kloka och fina “two stars and a wish av sina kamrater” Tack E.

Hejdå och ha nu ett underbart Sport- LäsLov <3

önskar

Klass 2C och 3C

Publicerat i Veckansblogg |

Hej, 

Tack för alla fina uppåtpuffar under utvecklingssamtalen. Så härligt att få höra att både ni föräldrar och elever är nöjda med det arbete vi gör, tack <3

Vi fortsätter att hoppa, skutta och röra på oss mellan arbetspassen…..

Svenska; 

2or Vi skrivit klart sin målutvärdering som de sedan läst upp under utvecklingssamtalet. Vi har läst kap 18 i Diamantjakten och skrivit i helgboken. Vi har skrivit Valentinekort.

Vi har haft utvecklingssamtal.

  

3or Vi har repeterat hur man skriver berättelser. Vi har tittat och använt oss av  ett textrecept. Sen fick vi skriva en berättelse utifrån rubriken “När jag blev arg..”

Vi har läst och gått igenom läsläxan kap 18 i Djurspanarna.

Vi fick höra om legenden Valentine, vi fick göra ett rollspel och sedan fick vi skriva egna Valentinekort.

Vi har haft utvecklingssamtal.

Matematik; 

2or Eleverna turades om att vara en robot och en programmerare som ger instruktioner.

Programmeraren skulle lägga några färgcirklar enligt ett mönster och inte visa för roboten.

Sedan instruerar programmeraren roboten att lägga samma mönster. Robotens uppgift är att följa programmerarens instruktioner. Det var kul.

Vi spelade spel med addition och subtraktion.

 3or tränade på multiplikationstabellerna.

Musik; 

3or – Vi fick lära sig dansa vals. Vals dansan i 3/4 -takt “Pann-ka-ka ” :-) Vi lärde oss en maskeraddans, vi ska göra masker till dansen.Det var super kul. Mot slutet ramlade vi alla på golvet för att…. (jo jo fråga era barn)

Tema; 

2C – Lärarstudenten L repeterade solen, jorden och månen i förhållande till varandra samt månfaserna. Eleverna visade att de lärt sig mycket från förra passet.

 

Sedan berättade L om ordspråket ”I love you to the moon and back” och så berättade hon en saga om legenden Valentine. Eleverna fick sedan återberätta sagan och sedan spela upp den som en teater.Det var superkul Efter det fick vi skriva Valentinekort.

3C jobbade med statisk elektricitet. De fick lära sig hur man laddar ballongerna med statisk elektricitet. Sedan använde de laddade ballongerna för att göra olika experiment.

Kulturkvartar; 

2C – O berättade om snabba bildar och om Koningsegg och Alfa romeo. Vi fick lära oss om hästkrafter och att en Koningsegg kostar lika mycket som 222 st Toyotabilar, wow. Stor tack för en fantastisk presentation. Kompisarna gav finafina “Two star and a wish” till O.

Hejdå 

från 

2C och 3C

 

 

 

 

Publicerat i Veckansblogg |

Hej alla,

Vi har gjort olika “hoppaövningar”. Ninne blev helt slut och la sig till slut på golvet, hi hi :-)

Matematik; 

2or

Vi fortsätter att arbeta med subtraktion med uppställning och växling. Vi har även tränat på att skriva datum på olika sätt och hur man skriver födelsenummer.  Veckans utmaning var uppgifter med begreppet “lika med” t ex ___ – 4 = 9

 Många elever ville visa sina lösningar. Det blev trångt och roligt vid tavlan.

3or har tränat på att skriva räknehändelser med multiplikation och division. Vi använde oss av fyrfältaren som stöd.

 Svenska; 

2or har arbetet med läxan och pratat om ord och begrepp i nya läsläxan kap 17.

Vi har Binglat, skrivit i helgboken och utvärderat veckan.

3or har läst upp sina sammanfattningar för sina kompisar. Vi gav varandra tips och idéer.

Vi har gått igenom nya läsläxan kap 17 och pratat om ord och begrepp. Vi satt i smågrupper och läste för varandra.

Engelska; 

2or jobbade vidare med directions. Idag fick vi vara robotar. Sen fick vi göra en robotsaga på engelska, det var superkul.

3or repeterade klockan. -What is the time? – It´s twenty to four…..

Tema; 

2orna lärde sig månfaserna med lärarstudenten Louise.

3orna

NO

Den här veckan arbetade vi med magnetism och eleverna fick sortera olika föremål utifrån dess egenskap att vara magnetisk eller inte. Eleverna fick göra en sorteringsövning, träna på att ställa hypoteser och sedan pröva sina hypoteser. Vi håller oss till ett naturvetenskapligt arbetssätt och eleverna får noggrant dokumentera med text och bild sina resultat.

 

  Den här metallen var inte magnetisk.

Vi undersökte olika föremål i klassrummet.

Vi avslutade lektionen med magnetracet, det var kul.

Kulturkvartar; 

2orna har fått lyssnat på T´s och E`s kulturkvartar.T berättade om Mexico. Oj vad vi fick lära oss mycket, tack.

E berättade om sin fiol. Vi fick b.la lära oss vad fioldelarna heter. Sen fick vi höra e spela, stort tack E.

Mot slutet hade båda spännande frågor som vi fick svara på, så det gällde att ha lyssnat noga. De fick båda fina  “two stars and a wish” av sina kompisar,  bra jobbat tjejer.

Bild;

2C har fortsatt med kubism

 

Idrott; 

Hejdå från

2c och 3c

 

Publicerat i Veckansblogg |

Hej,

Veckan gick ooooootroligt snabbt. :-) Vi lär oss massa nyttiga kunskaper.

I torsdags startade vi dagen med att hoppa / röra oss tillsammans med  “Funtasifabriken” https://www.funtasifabriken.se/ och “Generation pep”  https://generationpep.se/sv/

Forskning säger att vi sitter alldeles för mycket stilla så upp och HOPPA, barn som vuxna!

I entréhallen finns nu ett roligt mattehoppspel :-)

…..och så blev fröken firad :-)

 Bästa jobbet….sååå många kramar<3

Matematik;

2orna

Nu börjar vi vara säkrare på uppställning med subtraktion och växling.

Mattegympa

Vi räknar i huvudet 11 – 6, eleverna visar svaret genom att nudda golvet med lika många kroppsdelar, alltså fem.  Kul med huvudräkning.

Vi har spelat olika mattespel t ex domino med addition och subtraktion.

Alla tycker det är roligt med Lika mycket sången.

Louise, vår student hade en lektion om sortering och programmering.Eleverna fick sortera först olika föremål efter olika egenskaper t ex färg.

Några sorterade efter längd.

En grupp sorterade efter vilken material sakerna är gjorda av.

Det blev mycket samarbete och kommunikation i gruppen.

Svenska;

2orna - Vi har jobbat med läxan och svarat på varandras frågor. Vi har läst det nya läsläxkapitlet kap 16 och letat efter J-ljudsord i texten.

Vi har gjort ett läsförståelsetest. Denna gång på papper, förra gången var det iPad. Det är olika lätt för oss att läsa på skärm eller papper….. Lättast är papper, tycker de flesta.  :-)

Vi har jobbat med vårt J-ljudsspel på iPaden.

3orna har läst en ny faktatext och svarat på några frågor kring texten. Vi har också skrivit en faktatext utifrån sju stödord till texten.

Vi har arbetat med läxan och lyssnad på kapitel 16 i “Djurspanarna”. Vi pratade om ord och begrepp.Vi gillar läxläseboken.

Vi har också jobbat med sj-ljudet och tj-ljudet i boken “veckans ord”

Engelska;

2orna repeterade förra lektionen och lärde sig ännu mer om directions. Roboten Louise var glädjande tillbaka :-)

3orna blev säkrare på klockan. Vi jobbade vidare med Time. (nu hela klockan) Vi fårgade; “-What´s the time? och svarade -It is….”

Vi såg på en tecknadfigur som hjälpte oss med att säga alla klockslag på engelska. Vi fick sedan visa och fråga varandra på en egen pappersklocka.

Pappersklocka. Vi la sudd och penna som tim och minutvisare. :-)

Musik;

2or jobbade med “Musikmemory” och “Byt stil”.

Här pågår musikmemory :-)

3orna dansade vidare. Idag hade vi publik, det var bitr rektorn Lena som var på besök. Hon gav oss beröm.  Jeanette säger också att vi är superduktiga<3

Tema;

2C fortsatte att arbeta med rumsuppfattning och kartan. Vi fick se hur olika man kunde rita och ändå förstå att det är ex en trappa. Sedan fick vi ändra och fylla i med symboler, färg och förklaringar på vår karta som vi ritade i förra veckan till Louise.

Vi tittade i en spännande kartbok.

Vi lärde oss också begrepp som Topografisk karta och Tematisk karta. Vi såg på bilder och samtalade.

3C

Vi undersöker olika ämnen om de flyter eller sjunker.Vi har tränat på ett vetenskaplig arbetssätt, först ställde vi en hypotes dvs en klok gissning innan det blev dags för undersökning.

Vi undersökte om trä, metall, tyg, potatis, plast sjunker.

Det är riktigt kul med experiment.

Vi hjälper varandra.

Vi avslutade med att rita resultat och prata om densitet.

Bild;

2C lärde sig arbetstekniken KUBISM 

Hejdå

från

2C och 3C

Publicerat i Veckansblogg |

Hej, 

Veckan har varit superbra!

På 3C morgonsamling har vi tränat på att skriva datum, lika med begreppet, 8ans tabell och omkrets.

Här kan ni se hur duktiga vi var.

…och i 2C har vi övat J-ljudsord och datum.

Matematik;

2or har tränat på uppställning med subtraktion. Alla har lärt sig att man skriver entalen under varandra och tiotalen under varandra och att man börjar räkna med entalen först. Vi har jobbat med tiobasmaterial för att förstå hur man räknar med uppställning. Vi har också lekt en lek som heter “Talsnickaren”. Det var kul.

 

3or 

Här jobbade vi med fyrfältaren.En fyrfältaren är ett stöd att lära sig att skriva och lösa egna räknehändelser.

Vi har tränat på räknehändelser med multiplikation.

Här gjorde vi en fyrfältare igen. Då började vi med svaret och skrev en räknehändelse som passar till det.

Här löser vi varandras räknehändelser.

Här tränade vi på multiplikationstabellerna på ipad.

Om du vill träna mer kan du gå in på länken nedan:

https://phet.colorado.edu/en/simulation/arithmetic

Svenska; 

2or har jobbat vidare med J-ljudet. Vi har börjar göra ett memoryspel på iPaden. Vi fotar, skriver och spelar in J-ljudet. Det ska bli kul att sen få spela allas spel när de är klara.

Vi har läst , skrivit i helgboken och även skrivit en text om vad vi tycker är bra och mindre bra med att gå här på vår skola. Läs några texter här :-)

Elevtexterna visades till “Öppethus kvällen” för föräldrar till blivande 6års-elever.

 (Läsning och helgbokskrivning.)

Vi har jobbat med läsläxan och skrivläxan. Vi läste nya läskapitlet kap 15.

Vi har inte hört något från Pricken på länge.Vi undrar så hur Pricken mår.

3or har jobbat med  läxan och Tj-ljudet. Nästa vecka har vi Sj-ljudet som läxa.

Vi har lästen faktatext och skrivit stödord till texten och sedan skrivit en faktatext.

Vi har tittat på varandras sammanfattningar av kap 14. Några ville göra en punktlista och några en tankekarta. Man fick välja vad som passade en bäst.

Att sammanfatta menas att man återberättar en text.

När vi läst och skrivit mycket på lektionerna gör vi olika YOGArörelser :-)

Engelska; 

2or jobbade med riktning-direction ( right, left, forward, back….)

3or jobbade med Time – klockan på engelska (o´clock, quarter to, quarter past och half past ) Jeanette visade på klockan och frågade; -What time is is? -It is….

Musik; 

2or har jobbat med kroppen och rört sig till olika musikstilar “Byt stil” Det var superkul.

3or har fortsatt med dansen. Vi buggade och lärde oss den sista “snurrrörelsen”(vi kan nu 5st i dansen). Jeanette säger att vi är duktiga. Sen började vi lära oss en ny dans, den heter SNOA. Det är en gammaldans/folkdans. Så här dansar man den.

Gå 8 steg och sedan snurr…  :-) ) Tjohoooo

Tema; (SO/NO)

2C har lärt sig mer om kartan. Vi pratade om rumsuppfattning. Eleverna fick rita en egen karta till studenten så att hon hittar till toaletterna och till matsalen här på skolan. :-)

3or

Den här veckan började vi ett nytt tema i no som handlar om ämnens egenskaper.

Som uppstart gjorde vi ett experiment med potatisar och vatten. I den ena burken ligger potatisen på botten och i den andra flyter den. Vi diskuterade vad det kan bero på. Många hade olika förslag som t ex olika temperatur, att det är bubbelvatten, olika form på vaserna mm.

 Vi är på safari efter olika ämnen i klassrummet.

 Lena har läst för 2C om “Draken som var arg”.

Bild;

2C fick möta Siri Derkert och hennes arbete. Ninne berättade med stor en inlevelse om konstnärinnan. Sedan fick eleverna måla ett porträtt av Siri från ett fotografi.

Här gjorde vi 20 armhävningar var. Ibland behöver vi ta en paus mitt i lektionen.

 Hejdå från

Oscar, Greta och Kasper

Publicerat i Veckansblogg |

God fortsättning,

Nu repeterar vi, befäster och lär oss ännu fler nya kunskaper. Heja nya året 2019 :-)

Och detta har vi jobbat med under årets två första skolveckor.

Vi i 3an började terminen med ett spel. Man skulle svara på frågor om sig själv.

Matematik; 

2C 

Vi har lärt sig uppställning med minnessiffra. Vi har både ritat bilder för att förstå hur man tänker och tränat på metoden. Många tyckte att det var roligt.

Dessutom har vi spelat olika mattespel som krokobingo, plus/minus domino och snottror.

Vi i 3c har jobbat med 4ans och 8ans gångertabellerna. Vi har jobbat i 3a boken det var väldigt roligt. Vi har också kollat på Gåspennan som är en film om multiplikation på youtube.

Vi har tränat inför Nationella Prov.

Svenska; 

2C har skrivit “Jullovet med våra sinnen”. Först skulle vi tänkte på något man sett, och skriva ner det ordet. Sen tänka på ett ord som man hört etc.. Vi läste upp orden för varandra. Efter det fick vi skriva en text av alla orden. Slutligen fick vi rita passande bilder till texten.

Läsläxan den veckan var att läsa upp texten för sina föräldrar. (alla texter hänger i klassrummet)

Vi har läst nya läsläxan kap 14 och letat efter j-ljudsord i texten, det var superkul.

Vi har tränat på att stava några vanliga j-ljudsord. Vi har också skrivit och ritat i helgboken. Vi har jobbat med en övning som krävde samarbete och delaktighet, det var kul.

 

Vi har BINGLAT :-)

3C har skrivit “Jullovet med våra sinnen”. Först skulle vi tänkte på något man sett, och skriva ner det ordet. Sen tänka på ett ord som man hört etc..Efter det fick vi skriva en text av alla orden. Slutligen fick vi rita passande bilder till texten.

Vi har gjort ett spännande läs och ordtest på Ipaden (LegiLexi) Alla är inte klara så vi fortsätter i nästa vecka.

Vi har läst läsläxan kap 14 och letat efter sj-ljudsord och tj-ljudsord. Det var första gången så det var lite klurigt.

Engelska;

2C jobbade vidare med sin bok “This is me” Vi läste upp de sidor som vi tidigare arbetat med för en kompis.

Lyssna på kompis.

 Läsa för kompis.

Vi har spelat BINGO.

3C halva gruppen arbetade vidare med “The game” och the time. Andra halvan gjorde ett lästest i svenska på iPaden. Under testet var det full koncentration, ett kul och ett lagom svårt tyckte de flesta :-)

Musik; 

Förra fredagen hade vi julgransplundring för hela klustret i Nämdö-korridoren. 120 elever och 5 vuxna dansade runt vårt fina silverträd. Det var trångt men vi hade kul. Julen dansades sen ut genom alla klassrum. :-)

2C fortsatte att dansa några fler ringdanslekar. Vi låtsades att blomkrukan var en gran ….eller en midsommarstång :-) Bilden visar när vi slank ner i diket….Vilken underbar bild va?

Gissa ringdansen….? “Åhhh en …..”

Gissa ringdansen….? “Smååå…..”

3C fortsatte där vi slutade innan Lucia, vi fortsatte att lära oss att bugga :-)

Tema; 

2C har arbetat med regler. Vad behöver vi tänka på och göra för att vi alla ska trivas på skolan. Vi arbetade i grupper och läste sedan upp texten /reglerna som vi tyckte var viktiga. Alla höll med om att detta var bra och viktiga regler.

Vi har lärt oss vad kulturkvart är och hur man ska jobba med den.Vi har fortsatt arbetet med Världsdelar och Världshav.

Vi klistrade fast några djur på en karta. Det var mycket pillrigt och krävde massa tålamod. Men vi kämpade på bra för det var ju så kul att lära sig :-)

En kortfilm om världsdelarna.

3C Vi har tittat på en film om bronsåldern sedan fick vi rita en bild på modet då och nu. På den tiden så hade man ull och skinnkläder. Tjejerna kunde ha korta magtröjor och en kjol av ull. Killar kunde ett tygstycke eller kilt.

 

Vi har avslutat tema djur med att redovisa för varandra.

Bild; 

2C har målat vackra färgsprakande fyrverkerier.

 Vi har firat födelsedagar, då lekte vi en lek som heter “Inte nudda vägg” Oj, vad vi skrattade, det var verkligen en spännande och kul lek :-) .  

Gör den längsta remsan av ett A4 papper.

och vinnaren blev…

 

Slöjd:

Nu är vi klara med syslöjden. Nästa vecka byter vi till träslöjd.

Hejdå från 

Kajsa och Svante

Publicerat i Veckansblogg |

Hej, 

Wow, vilket fint luciatåg vi fick se av alla treorna, både i Bookyrka och här på skolan.

87 elever sjöng så härligt och bra och därmed förde de den fina luciatraditionen vidare på här skolan. Inte ett öga var torrt….

Så här fin blev vår Nämdö-kluster-gran, skapad av elevernas egna händer.

Även denna vecka hängdes det upp nya spännande gåtor i vårt fina silverträd.

I onsdags bjöd skolan oss på julbord.

Vi har det lyxigt på vår skola, med världens bästa (enligt oss) skolmat-team :-)

I veckan fick vi besök av Nacka musikskola. De visade oss instrumenten Fiol och Cello. De spelade upp tre fina jullåtar för oss.

OBS att de har platser kvar i sina spelgrupper.Någon som är intresserad av att börja?

På Luciadagen fick vi inte bara höra fin sång av treorna utan skolan bjöd även på en smarrig lussekatt och en saftig mandarin.

Adventssamlingarna fortsätter och eleverna får fina böcker att läsa under jullovet. (book recycling)

Matematik; 

2orna 

Vi har repeterat addition och subtraktion med tiotalsövergång. Eftersom det är snart jul gjorde vi många roliga jul-uppdrag.

Det blev tomte-spel, rita en snögubbe, julkorsord, jul-ordfläta och mycket annat.

Slöjd 

3C  Visst har vi gjort fina gosedjur.

 Svenska;

2or har jobbat i Zick Zack-boken och läst i vår läsebok. Vi har också jobbat med årets sista svenskaläxa. Nu hoppas fröken på att läsning även sker hemma trots jullov. Läsning är ingen läxa, läsning är en livskunskap säger Jeanette <3 Därför blir det ett julläsbingo till alla för att hålla igång läsningen.

Pricken har skickat en hälsning från Grand Canaria. Pricken har blivit väl omhändertagen och fått smaka på glass och sett härliga pooler och hav. Nu åker Pricken vidare på nya äventyr.

Men åhh så roligt, nu kom en ny hälsning från Pricken. Hans nästa äventyr blev till London. Någon tog med Pricken på en konferens om hur poliser arbetar i London. Wow, så spännande. Av sekretesskäl fick ingen bild tas där på plats men en bild från den stora flygplatsen Heathrow blev det.

Efter att ha suttit på flygplatsen ett tag så tog till slut några barn hand om honom. Det var en pojke och flicka som skulle resa ensamma till Genéve. Nu väntar vi med spänning på vad Pricken får vara med om i Genéve och vad nästa äventyr i så fall blir.  :-)

 Prickens resesällskap till Genéve.

Matterhorn (Den ser ut som en Toblerone och kallas även för “Tobleronetoppen”) Av Alpernas alla toppar över 4000 meter är Matterhorn ett av de svåraste bergen att bestiga.

Vi har kikat på kartan var Grad Canaria,  London och Genéve ligger.

Men oj vilket äventyr Pricken får vara med om…Innan vi slutade idag kom nya bilder och information om vad Pricken gjort. Han fick följa med någon som arbetade på flygplanet och åka ner från Genéve till Barcelona. Barcelona ligger i Spanien.

Se fler härliga bilder här;

Nu var han visst tillbaka i Genéve igen för att hitta en ny resekompis. Heja Pricken och lycka till med dina fortsatta äventyr.

3or jobbade också med årets sista läxa. Vi jobbade i par och skrev fina tydliga svar i vårt häfte. Nu hoppas fröknarna på att läsning även sker hemma trots jullov. Läsning är ingen läxa, läsning är en livskunskap säger Jeanette<3  Därför blir det ett julläsbingo till alla för att hålla igång läsningen.

Vi har läst en faktatext om julgranen. Sedan fick vi skriva ner en egen faktatext av de stödord/nyckelord som vi tillsammans skrev ner. Några fick även läsa upp sin text.

Engelska; 

2orna har skrivit och ritat sina wishes till Santa Claus.

 

Alla fick läsa upp; “I wish a/an…”

3orna har också skrivit sina wishes till Santa Claus.

Nästa vecka ska alla få läsa upp för varandra; “I wish a/an…”

Tema;

Vi 3or forskar om djur. Idag har vi målat våra djur i naturlig storlek.

Lucia; 3orna var fantastiska.:-)

 

NU vill vi önska Er Alla 

EN GOD JUL OCH ETT GOTT NYT ÅR  

från

klasserna 2C och 3C, lärare och pedagoger <3

 

Publicerat i Veckansblogg |

Hej,

Varje morgon har vi adventssamling i klasserna, det är supermysigt.

Vi lyssnar till julboken “Tro på Tomten” , får en snällkula, en pepparkaka och sedan får hen ta ett bokpaket i julsäcken. Några öppnar direkt andra väljer att spara sitt paket till julafton.

Varje dag finns en ny spännande och rolig gåta i vårt fina silverjulträd. Det är kul med gåtor :-)

Nedräkningen har börjat 20…19…18 dagar kvar till julafton.

Matematik

2or

Vi har tränat på addition och subtraktion med tiotalsövergång.

3or

Vi repeterade multiplikation. Vi fick lägga olika multiplikationer med bönor.

Svenska; 

2or har arbetat med skrivläxan, läst nya läxkapitlet i Diamantjakten, kap 13. Det är så spännande. Hur ska det gå för Maj-Björn?

Några gjorde ordtestet. (ord och nonsenord)

Vi har skrivit i helgboken och rensat i vår arbetsbox. Vi försöker hinna läsa ut våra läseböcker som ligger där.

Vi har utvärderat Julkalendern. Alla ser inte på den varje dag, men de flesta gör det. Vi gillar den supermycket. Den är rolig och spännande.

3or fick samarbeta två och två med att göra skrivläxan på lektionstid eftersom vi denna vecka istället fick luciasångtexterna som läxa. Pss….vi ska kunna dessa utantill.

Vi har läst kap 13 i Djurspanarna, hm undrar vad det är för mystisk skåpbil med elsladd…..?

Två nya sagor till Nacka Stories blev klara i veckan, tjohooo. Det är så kul att skriva och läsa.

Musik; 

2or har övat vidare på advent och julsånger. Vilken sångglädje. :-) Vi har bestämt vår julsång som vi ska sjunga för föräldrarna den 19/12 då vi har julavslutningsfika.

3orna har övat luciasångerna och även fått träna på att gå i ett “luciatåg”. Dagen D närmar sig med stormsteg. Musikfröknarna påminner om att fortsätta att öva på texterna, heja alla 3or.

Tema - 

2C har fått brevvänner, det är 25 st elever i en åk 2 klass från Vretstorp. Åhh, så kul det var att lära sig skriva brev. Vi pratade om inledning – starten. Hur börjar man ett brev? När vi skrivit och berättat något om oss själva så ska man sen ställa en fråga till den som läser. Berätta….ställ fråga….berätta…..ställ fråga. Ju fler frågor desto fler svar kommer sedan från brevvännen i nästa brev. Visste ni att datum är mycket viktigt att skriva högst upp i högra hörnet på brevpapperet, då vet man när brevet skrevs  :-)

Brevpapperna som vi skriver på är skänkta av en klasskompis mamma. Hon hade sparat dessa på vinden från när hon själv var barn. Det är så fina motiv på både brev och kuvert, riktiga brevpapper. Vi säger bock och TACK av hela vårt hjärta <3

Vi fick själva välja vilket brevpapper som vi ville ha att skriva på.

På tisdag i nästa vecka skickas breven iväg. :-)

 Julpyssel på Nämdö kluster;

 

 3C var på Dieselverkstaden och såg en dansföreställning. Vi fick prata med dansarna efteråt.

 

Bild;

2C har skapat fina julgranar (fler hänger i klassrummet)

2c SO-religonböcker är nu färdiga, se vilket fint jobb de gjort tillsammans.

 

2C och 3C

önskar Er alla en trevlig andra advent. 

Publicerat i Veckansblogg |