Vecka 5 2019

1 kommenter

Hej,

Veckan gick ooooootroligt snabbt. :-) Vi lär oss massa nyttiga kunskaper.

I torsdags startade vi dagen med att hoppa / röra oss tillsammans med  “Funtasifabriken” https://www.funtasifabriken.se/ och “Generation pep”  https://generationpep.se/sv/

Forskning säger att vi sitter alldeles för mycket stilla så upp och HOPPA, barn som vuxna!

I entréhallen finns nu ett roligt mattehoppspel :-)

…..och så blev fröken firad :-)

 Bästa jobbet….sååå många kramar<3

Matematik;

2orna

Nu börjar vi vara säkrare på uppställning med subtraktion och växling.

Mattegympa

Vi räknar i huvudet 11 – 6, eleverna visar svaret genom att nudda golvet med lika många kroppsdelar, alltså fem.  Kul med huvudräkning.

Vi har spelat olika mattespel t ex domino med addition och subtraktion.

Alla tycker det är roligt med Lika mycket sången.

Louise, vår student hade en lektion om sortering och programmering.Eleverna fick sortera först olika föremål efter olika egenskaper t ex färg.

Några sorterade efter längd.

En grupp sorterade efter vilken material sakerna är gjorda av.

Det blev mycket samarbete och kommunikation i gruppen.

Svenska;

2orna - Vi har jobbat med läxan och svarat på varandras frågor. Vi har läst det nya läsläxkapitlet kap 16 och letat efter J-ljudsord i texten.

Vi har gjort ett läsförståelsetest. Denna gång på papper, förra gången var det iPad. Det är olika lätt för oss att läsa på skärm eller papper….. Lättast är papper, tycker de flesta.  :-)

Vi har jobbat med vårt J-ljudsspel på iPaden.

3orna har läst en ny faktatext och svarat på några frågor kring texten. Vi har också skrivit en faktatext utifrån sju stödord till texten.

Vi har arbetat med läxan och lyssnad på kapitel 16 i “Djurspanarna”. Vi pratade om ord och begrepp.Vi gillar läxläseboken.

Vi har också jobbat med sj-ljudet och tj-ljudet i boken “veckans ord”

Engelska;

2orna repeterade förra lektionen och lärde sig ännu mer om directions. Roboten Louise var glädjande tillbaka :-)

3orna blev säkrare på klockan. Vi jobbade vidare med Time. (nu hela klockan) Vi fårgade; “-What´s the time? och svarade -It is….”

Vi såg på en tecknadfigur som hjälpte oss med att säga alla klockslag på engelska. Vi fick sedan visa och fråga varandra på en egen pappersklocka.

Pappersklocka. Vi la sudd och penna som tim och minutvisare. :-)

Musik;

2or jobbade med “Musikmemory” och “Byt stil”.

Här pågår musikmemory :-)

3orna dansade vidare. Idag hade vi publik, det var bitr rektorn Lena som var på besök. Hon gav oss beröm.  Jeanette säger också att vi är superduktiga<3

Tema;

2C fortsatte att arbeta med rumsuppfattning och kartan. Vi fick se hur olika man kunde rita och ändå förstå att det är ex en trappa. Sedan fick vi ändra och fylla i med symboler, färg och förklaringar på vår karta som vi ritade i förra veckan till Louise.

Vi tittade i en spännande kartbok.

Vi lärde oss också begrepp som Topografisk karta och Tematisk karta. Vi såg på bilder och samtalade.

3C

Vi undersöker olika ämnen om de flyter eller sjunker.Vi har tränat på ett vetenskaplig arbetssätt, först ställde vi en hypotes dvs en klok gissning innan det blev dags för undersökning.

Vi undersökte om trä, metall, tyg, potatis, plast sjunker.

Det är riktigt kul med experiment.

Vi hjälper varandra.

Vi avslutade med att rita resultat och prata om densitet.

Bild;

2C lärde sig arbetstekniken KUBISM 

Hejdå

från

2C och 3C

Det här inlägget postades i Veckansblogg. Bokmärk permalänken. 1 kommentar