Vecka 4 2019

2 kommentarer

Hej, 

Veckan har varit superbra!

På 3C morgonsamling har vi tränat på att skriva datum, lika med begreppet, 8ans tabell och omkrets.

Här kan ni se hur duktiga vi var.

…och i 2C har vi övat J-ljudsord och datum.

Matematik;

2or har tränat på uppställning med subtraktion. Alla har lärt sig att man skriver entalen under varandra och tiotalen under varandra och att man börjar räkna med entalen först. Vi har jobbat med tiobasmaterial för att förstå hur man räknar med uppställning. Vi har också lekt en lek som heter “Talsnickaren”. Det var kul.

 

3or 

Här jobbade vi med fyrfältaren.En fyrfältaren är ett stöd att lära sig att skriva och lösa egna räknehändelser.

Vi har tränat på räknehändelser med multiplikation.

Här gjorde vi en fyrfältare igen. Då började vi med svaret och skrev en räknehändelse som passar till det.

Här löser vi varandras räknehändelser.

Här tränade vi på multiplikationstabellerna på ipad.

Om du vill träna mer kan du gå in på länken nedan:

https://phet.colorado.edu/en/simulation/arithmetic

Svenska; 

2or har jobbat vidare med J-ljudet. Vi har börjar göra ett memoryspel på iPaden. Vi fotar, skriver och spelar in J-ljudet. Det ska bli kul att sen få spela allas spel när de är klara.

Vi har läst , skrivit i helgboken och även skrivit en text om vad vi tycker är bra och mindre bra med att gå här på vår skola. Läs några texter här :-)

Elevtexterna visades till “Öppethus kvällen” för föräldrar till blivande 6års-elever.

 (Läsning och helgbokskrivning.)

Vi har jobbat med läsläxan och skrivläxan. Vi läste nya läskapitlet kap 15.

Vi har inte hört något från Pricken på länge.Vi undrar så hur Pricken mår.

3or har jobbat med  läxan och Tj-ljudet. Nästa vecka har vi Sj-ljudet som läxa.

Vi har lästen faktatext och skrivit stödord till texten och sedan skrivit en faktatext.

Vi har tittat på varandras sammanfattningar av kap 14. Några ville göra en punktlista och några en tankekarta. Man fick välja vad som passade en bäst.

Att sammanfatta menas att man återberättar en text.

När vi läst och skrivit mycket på lektionerna gör vi olika YOGArörelser :-)

Engelska; 

2or jobbade med riktning-direction ( right, left, forward, back….)

3or jobbade med Time – klockan på engelska (o´clock, quarter to, quarter past och half past ) Jeanette visade på klockan och frågade; -What time is is? -It is….

Musik; 

2or har jobbat med kroppen och rört sig till olika musikstilar “Byt stil” Det var superkul.

3or har fortsatt med dansen. Vi buggade och lärde oss den sista “snurrrörelsen”(vi kan nu 5st i dansen). Jeanette säger att vi är duktiga. Sen började vi lära oss en ny dans, den heter SNOA. Det är en gammaldans/folkdans. Så här dansar man den.

Gå 8 steg och sedan snurr…  :-) ) Tjohoooo

Tema; (SO/NO)

2C har lärt sig mer om kartan. Vi pratade om rumsuppfattning. Eleverna fick rita en egen karta till studenten så att hon hittar till toaletterna och till matsalen här på skolan. :-)

3or

Den här veckan började vi ett nytt tema i no som handlar om ämnens egenskaper.

Som uppstart gjorde vi ett experiment med potatisar och vatten. I den ena burken ligger potatisen på botten och i den andra flyter den. Vi diskuterade vad det kan bero på. Många hade olika förslag som t ex olika temperatur, att det är bubbelvatten, olika form på vaserna mm.

 Vi är på safari efter olika ämnen i klassrummet.

 Lena har läst för 2C om “Draken som var arg”.

Bild;

2C fick möta Siri Derkert och hennes arbete. Ninne berättade med stor en inlevelse om konstnärinnan. Sedan fick eleverna måla ett porträtt av Siri från ett fotografi.

Här gjorde vi 20 armhävningar var. Ibland behöver vi ta en paus mitt i lektionen.

 Hejdå från

Oscar, Greta och Kasper

Det här inlägget postades i Veckansblogg. Bokmärk permalänken. 2 kommentar