Hej, 

Tack för alla fina uppåtpuffar under utvecklingssamtalen. Så härligt att få höra att både ni föräldrar och elever är nöjda med det arbete vi gör, tack <3

Vi fortsätter att hoppa, skutta och röra på oss mellan arbetspassen…..

Svenska; 

2or Vi skrivit klart sin målutvärdering som de sedan läst upp under utvecklingssamtalet. Vi har läst kap 18 i Diamantjakten och skrivit i helgboken. Vi har skrivit Valentinekort.

Vi har haft utvecklingssamtal.

  

3or Vi har repeterat hur man skriver berättelser. Vi har tittat och använt oss av  ett textrecept. Sen fick vi skriva en berättelse utifrån rubriken “När jag blev arg..”

Vi har läst och gått igenom läsläxan kap 18 i Djurspanarna.

Vi fick höra om legenden Valentine, vi fick göra ett rollspel och sedan fick vi skriva egna Valentinekort.

Vi har haft utvecklingssamtal.

Matematik; 

2or Eleverna turades om att vara en robot och en programmerare som ger instruktioner.

Programmeraren skulle lägga några färgcirklar enligt ett mönster och inte visa för roboten.

Sedan instruerar programmeraren roboten att lägga samma mönster. Robotens uppgift är att följa programmerarens instruktioner. Det var kul.

Vi spelade spel med addition och subtraktion.

 3or tränade på multiplikationstabellerna.

Musik; 

3or – Vi fick lära sig dansa vals. Vals dansan i 3/4 -takt “Pann-ka-ka ” :-) Vi lärde oss en maskeraddans, vi ska göra masker till dansen.Det var super kul. Mot slutet ramlade vi alla på golvet för att…. (jo jo fråga era barn)

Tema; 

2C – Lärarstudenten L repeterade solen, jorden och månen i förhållande till varandra samt månfaserna. Eleverna visade att de lärt sig mycket från förra passet.

 

Sedan berättade L om ordspråket ”I love you to the moon and back” och så berättade hon en saga om legenden Valentine. Eleverna fick sedan återberätta sagan och sedan spela upp den som en teater.Det var superkul Efter det fick vi skriva Valentinekort.

3C jobbade med statisk elektricitet. De fick lära sig hur man laddar ballongerna med statisk elektricitet. Sedan använde de laddade ballongerna för att göra olika experiment.

Kulturkvartar; 

2C – O berättade om snabba bildar och om Koningsegg och Alfa romeo. Vi fick lära oss om hästkrafter och att en Koningsegg kostar lika mycket som 222 st Toyotabilar, wow. Stor tack för en fantastisk presentation. Kompisarna gav finafina “Two star and a wish” till O.

Hejdå 

från 

2C och 3C

 

 

 

 

Publicerat i Veckansblogg |

Hej alla,

Vi har gjort olika “hoppaövningar”. Ninne blev helt slut och la sig till slut på golvet, hi hi :-)

Matematik; 

2or

Vi fortsätter att arbeta med subtraktion med uppställning och växling. Vi har även tränat på att skriva datum på olika sätt och hur man skriver födelsenummer.  Veckans utmaning var uppgifter med begreppet “lika med” t ex ___ – 4 = 9

 Många elever ville visa sina lösningar. Det blev trångt och roligt vid tavlan.

3or har tränat på att skriva räknehändelser med multiplikation och division. Vi använde oss av fyrfältaren som stöd.

 Svenska; 

2or har arbetet med läxan och pratat om ord och begrepp i nya läsläxan kap 17.

Vi har Binglat, skrivit i helgboken och utvärderat veckan.

3or har läst upp sina sammanfattningar för sina kompisar. Vi gav varandra tips och idéer.

Vi har gått igenom nya läsläxan kap 17 och pratat om ord och begrepp. Vi satt i smågrupper och läste för varandra.

Engelska; 

2or jobbade vidare med directions. Idag fick vi vara robotar. Sen fick vi göra en robotsaga på engelska, det var superkul.

3or repeterade klockan. -What is the time? – It´s twenty to four…..

Tema; 

2orna lärde sig månfaserna med lärarstudenten Louise.

3orna

NO

Den här veckan arbetade vi med magnetism och eleverna fick sortera olika föremål utifrån dess egenskap att vara magnetisk eller inte. Eleverna fick göra en sorteringsövning, träna på att ställa hypoteser och sedan pröva sina hypoteser. Vi håller oss till ett naturvetenskapligt arbetssätt och eleverna får noggrant dokumentera med text och bild sina resultat.

 

  Den här metallen var inte magnetisk.

Vi undersökte olika föremål i klassrummet.

Vi avslutade lektionen med magnetracet, det var kul.

Kulturkvartar; 

2orna har fått lyssnat på T´s och E`s kulturkvartar.T berättade om Mexico. Oj vad vi fick lära oss mycket, tack.

E berättade om sin fiol. Vi fick b.la lära oss vad fioldelarna heter. Sen fick vi höra e spela, stort tack E.

Mot slutet hade båda spännande frågor som vi fick svara på, så det gällde att ha lyssnat noga. De fick båda fina  “two stars and a wish” av sina kompisar,  bra jobbat tjejer.

Bild;

2C har fortsatt med kubism

 

Idrott; 

Hejdå från

2c och 3c

 

Publicerat i Veckansblogg |

Hej,

Veckan gick ooooootroligt snabbt. :-) Vi lär oss massa nyttiga kunskaper.

I torsdags startade vi dagen med att hoppa / röra oss tillsammans med  “Funtasifabriken” https://www.funtasifabriken.se/ och “Generation pep”  https://generationpep.se/sv/

Forskning säger att vi sitter alldeles för mycket stilla så upp och HOPPA, barn som vuxna!

I entréhallen finns nu ett roligt mattehoppspel :-)

…..och så blev fröken firad :-)

 Bästa jobbet….sååå många kramar<3

Matematik;

2orna

Nu börjar vi vara säkrare på uppställning med subtraktion och växling.

Mattegympa

Vi räknar i huvudet 11 – 6, eleverna visar svaret genom att nudda golvet med lika många kroppsdelar, alltså fem.  Kul med huvudräkning.

Vi har spelat olika mattespel t ex domino med addition och subtraktion.

Alla tycker det är roligt med Lika mycket sången.

Louise, vår student hade en lektion om sortering och programmering.Eleverna fick sortera först olika föremål efter olika egenskaper t ex färg.

Några sorterade efter längd.

En grupp sorterade efter vilken material sakerna är gjorda av.

Det blev mycket samarbete och kommunikation i gruppen.

Svenska;

2orna - Vi har jobbat med läxan och svarat på varandras frågor. Vi har läst det nya läsläxkapitlet kap 16 och letat efter J-ljudsord i texten.

Vi har gjort ett läsförståelsetest. Denna gång på papper, förra gången var det iPad. Det är olika lätt för oss att läsa på skärm eller papper….. Lättast är papper, tycker de flesta.  :-)

Vi har jobbat med vårt J-ljudsspel på iPaden.

3orna har läst en ny faktatext och svarat på några frågor kring texten. Vi har också skrivit en faktatext utifrån sju stödord till texten.

Vi har arbetat med läxan och lyssnad på kapitel 16 i “Djurspanarna”. Vi pratade om ord och begrepp.Vi gillar läxläseboken.

Vi har också jobbat med sj-ljudet och tj-ljudet i boken “veckans ord”

Engelska;

2orna repeterade förra lektionen och lärde sig ännu mer om directions. Roboten Louise var glädjande tillbaka :-)

3orna blev säkrare på klockan. Vi jobbade vidare med Time. (nu hela klockan) Vi fårgade; “-What´s the time? och svarade -It is….”

Vi såg på en tecknadfigur som hjälpte oss med att säga alla klockslag på engelska. Vi fick sedan visa och fråga varandra på en egen pappersklocka.

Pappersklocka. Vi la sudd och penna som tim och minutvisare. :-)

Musik;

2or jobbade med “Musikmemory” och “Byt stil”.

Här pågår musikmemory :-)

3orna dansade vidare. Idag hade vi publik, det var bitr rektorn Lena som var på besök. Hon gav oss beröm.  Jeanette säger också att vi är superduktiga<3

Tema;

2C fortsatte att arbeta med rumsuppfattning och kartan. Vi fick se hur olika man kunde rita och ändå förstå att det är ex en trappa. Sedan fick vi ändra och fylla i med symboler, färg och förklaringar på vår karta som vi ritade i förra veckan till Louise.

Vi tittade i en spännande kartbok.

Vi lärde oss också begrepp som Topografisk karta och Tematisk karta. Vi såg på bilder och samtalade.

3C

Vi undersöker olika ämnen om de flyter eller sjunker.Vi har tränat på ett vetenskaplig arbetssätt, först ställde vi en hypotes dvs en klok gissning innan det blev dags för undersökning.

Vi undersökte om trä, metall, tyg, potatis, plast sjunker.

Det är riktigt kul med experiment.

Vi hjälper varandra.

Vi avslutade med att rita resultat och prata om densitet.

Bild;

2C lärde sig arbetstekniken KUBISM 

Hejdå

från

2C och 3C

Publicerat i Veckansblogg |

Hej, 

Veckan har varit superbra!

På 3C morgonsamling har vi tränat på att skriva datum, lika med begreppet, 8ans tabell och omkrets.

Här kan ni se hur duktiga vi var.

…och i 2C har vi övat J-ljudsord och datum.

Matematik;

2or har tränat på uppställning med subtraktion. Alla har lärt sig att man skriver entalen under varandra och tiotalen under varandra och att man börjar räkna med entalen först. Vi har jobbat med tiobasmaterial för att förstå hur man räknar med uppställning. Vi har också lekt en lek som heter “Talsnickaren”. Det var kul.

 

3or 

Här jobbade vi med fyrfältaren.En fyrfältaren är ett stöd att lära sig att skriva och lösa egna räknehändelser.

Vi har tränat på räknehändelser med multiplikation.

Här gjorde vi en fyrfältare igen. Då började vi med svaret och skrev en räknehändelse som passar till det.

Här löser vi varandras räknehändelser.

Här tränade vi på multiplikationstabellerna på ipad.

Om du vill träna mer kan du gå in på länken nedan:

https://phet.colorado.edu/en/simulation/arithmetic

Svenska; 

2or har jobbat vidare med J-ljudet. Vi har börjar göra ett memoryspel på iPaden. Vi fotar, skriver och spelar in J-ljudet. Det ska bli kul att sen få spela allas spel när de är klara.

Vi har läst , skrivit i helgboken och även skrivit en text om vad vi tycker är bra och mindre bra med att gå här på vår skola. Läs några texter här :-)

Elevtexterna visades till “Öppethus kvällen” för föräldrar till blivande 6års-elever.

 (Läsning och helgbokskrivning.)

Vi har jobbat med läsläxan och skrivläxan. Vi läste nya läskapitlet kap 15.

Vi har inte hört något från Pricken på länge.Vi undrar så hur Pricken mår.

3or har jobbat med  läxan och Tj-ljudet. Nästa vecka har vi Sj-ljudet som läxa.

Vi har lästen faktatext och skrivit stödord till texten och sedan skrivit en faktatext.

Vi har tittat på varandras sammanfattningar av kap 14. Några ville göra en punktlista och några en tankekarta. Man fick välja vad som passade en bäst.

Att sammanfatta menas att man återberättar en text.

När vi läst och skrivit mycket på lektionerna gör vi olika YOGArörelser :-)

Engelska; 

2or jobbade med riktning-direction ( right, left, forward, back….)

3or jobbade med Time – klockan på engelska (o´clock, quarter to, quarter past och half past ) Jeanette visade på klockan och frågade; -What time is is? -It is….

Musik; 

2or har jobbat med kroppen och rört sig till olika musikstilar “Byt stil” Det var superkul.

3or har fortsatt med dansen. Vi buggade och lärde oss den sista “snurrrörelsen”(vi kan nu 5st i dansen). Jeanette säger att vi är duktiga. Sen började vi lära oss en ny dans, den heter SNOA. Det är en gammaldans/folkdans. Så här dansar man den.

Gå 8 steg och sedan snurr…  :-) ) Tjohoooo

Tema; (SO/NO)

2C har lärt sig mer om kartan. Vi pratade om rumsuppfattning. Eleverna fick rita en egen karta till studenten så att hon hittar till toaletterna och till matsalen här på skolan. :-)

3or

Den här veckan började vi ett nytt tema i no som handlar om ämnens egenskaper.

Som uppstart gjorde vi ett experiment med potatisar och vatten. I den ena burken ligger potatisen på botten och i den andra flyter den. Vi diskuterade vad det kan bero på. Många hade olika förslag som t ex olika temperatur, att det är bubbelvatten, olika form på vaserna mm.

 Vi är på safari efter olika ämnen i klassrummet.

 Lena har läst för 2C om “Draken som var arg”.

Bild;

2C fick möta Siri Derkert och hennes arbete. Ninne berättade med stor en inlevelse om konstnärinnan. Sedan fick eleverna måla ett porträtt av Siri från ett fotografi.

Här gjorde vi 20 armhävningar var. Ibland behöver vi ta en paus mitt i lektionen.

 Hejdå från

Oscar, Greta och Kasper

Publicerat i Veckansblogg |

God fortsättning,

Nu repeterar vi, befäster och lär oss ännu fler nya kunskaper. Heja nya året 2019 :-)

Och detta har vi jobbat med under årets två första skolveckor.

Vi i 3an började terminen med ett spel. Man skulle svara på frågor om sig själv.

Matematik; 

2C 

Vi har lärt sig uppställning med minnessiffra. Vi har både ritat bilder för att förstå hur man tänker och tränat på metoden. Många tyckte att det var roligt.

Dessutom har vi spelat olika mattespel som krokobingo, plus/minus domino och snottror.

Vi i 3c har jobbat med 4ans och 8ans gångertabellerna. Vi har jobbat i 3a boken det var väldigt roligt. Vi har också kollat på Gåspennan som är en film om multiplikation på youtube.

Vi har tränat inför Nationella Prov.

Svenska; 

2C har skrivit “Jullovet med våra sinnen”. Först skulle vi tänkte på något man sett, och skriva ner det ordet. Sen tänka på ett ord som man hört etc.. Vi läste upp orden för varandra. Efter det fick vi skriva en text av alla orden. Slutligen fick vi rita passande bilder till texten.

Läsläxan den veckan var att läsa upp texten för sina föräldrar. (alla texter hänger i klassrummet)

Vi har läst nya läsläxan kap 14 och letat efter j-ljudsord i texten, det var superkul.

Vi har tränat på att stava några vanliga j-ljudsord. Vi har också skrivit och ritat i helgboken. Vi har jobbat med en övning som krävde samarbete och delaktighet, det var kul.

 

Vi har BINGLAT :-)

3C har skrivit “Jullovet med våra sinnen”. Först skulle vi tänkte på något man sett, och skriva ner det ordet. Sen tänka på ett ord som man hört etc..Efter det fick vi skriva en text av alla orden. Slutligen fick vi rita passande bilder till texten.

Vi har gjort ett spännande läs och ordtest på Ipaden (LegiLexi) Alla är inte klara så vi fortsätter i nästa vecka.

Vi har läst läsläxan kap 14 och letat efter sj-ljudsord och tj-ljudsord. Det var första gången så det var lite klurigt.

Engelska;

2C jobbade vidare med sin bok “This is me” Vi läste upp de sidor som vi tidigare arbetat med för en kompis.

Lyssna på kompis.

 Läsa för kompis.

Vi har spelat BINGO.

3C halva gruppen arbetade vidare med “The game” och the time. Andra halvan gjorde ett lästest i svenska på iPaden. Under testet var det full koncentration, ett kul och ett lagom svårt tyckte de flesta :-)

Musik; 

Förra fredagen hade vi julgransplundring för hela klustret i Nämdö-korridoren. 120 elever och 5 vuxna dansade runt vårt fina silverträd. Det var trångt men vi hade kul. Julen dansades sen ut genom alla klassrum. :-)

2C fortsatte att dansa några fler ringdanslekar. Vi låtsades att blomkrukan var en gran ….eller en midsommarstång :-) Bilden visar när vi slank ner i diket….Vilken underbar bild va?

Gissa ringdansen….? “Åhhh en …..”

Gissa ringdansen….? “Smååå…..”

3C fortsatte där vi slutade innan Lucia, vi fortsatte att lära oss att bugga :-)

Tema; 

2C har arbetat med regler. Vad behöver vi tänka på och göra för att vi alla ska trivas på skolan. Vi arbetade i grupper och läste sedan upp texten /reglerna som vi tyckte var viktiga. Alla höll med om att detta var bra och viktiga regler.

Vi har lärt oss vad kulturkvart är och hur man ska jobba med den.Vi har fortsatt arbetet med Världsdelar och Världshav.

Vi klistrade fast några djur på en karta. Det var mycket pillrigt och krävde massa tålamod. Men vi kämpade på bra för det var ju så kul att lära sig :-)

En kortfilm om världsdelarna.

3C Vi har tittat på en film om bronsåldern sedan fick vi rita en bild på modet då och nu. På den tiden så hade man ull och skinnkläder. Tjejerna kunde ha korta magtröjor och en kjol av ull. Killar kunde ett tygstycke eller kilt.

 

Vi har avslutat tema djur med att redovisa för varandra.

Bild; 

2C har målat vackra färgsprakande fyrverkerier.

 Vi har firat födelsedagar, då lekte vi en lek som heter “Inte nudda vägg” Oj, vad vi skrattade, det var verkligen en spännande och kul lek :-) .  

Gör den längsta remsan av ett A4 papper.

och vinnaren blev…

 

Slöjd:

Nu är vi klara med syslöjden. Nästa vecka byter vi till träslöjd.

Hejdå från 

Kajsa och Svante

Publicerat i Veckansblogg |

Hej, 

Wow, vilket fint luciatåg vi fick se av alla treorna, både i Bookyrka och här på skolan.

87 elever sjöng så härligt och bra och därmed förde de den fina luciatraditionen vidare på här skolan. Inte ett öga var torrt….

Så här fin blev vår Nämdö-kluster-gran, skapad av elevernas egna händer.

Även denna vecka hängdes det upp nya spännande gåtor i vårt fina silverträd.

I onsdags bjöd skolan oss på julbord.

Vi har det lyxigt på vår skola, med världens bästa (enligt oss) skolmat-team :-)

I veckan fick vi besök av Nacka musikskola. De visade oss instrumenten Fiol och Cello. De spelade upp tre fina jullåtar för oss.

OBS att de har platser kvar i sina spelgrupper.Någon som är intresserad av att börja?

På Luciadagen fick vi inte bara höra fin sång av treorna utan skolan bjöd även på en smarrig lussekatt och en saftig mandarin.

Adventssamlingarna fortsätter och eleverna får fina böcker att läsa under jullovet. (book recycling)

Matematik; 

2orna 

Vi har repeterat addition och subtraktion med tiotalsövergång. Eftersom det är snart jul gjorde vi många roliga jul-uppdrag.

Det blev tomte-spel, rita en snögubbe, julkorsord, jul-ordfläta och mycket annat.

Slöjd 

3C  Visst har vi gjort fina gosedjur.

 Svenska;

2or har jobbat i Zick Zack-boken och läst i vår läsebok. Vi har också jobbat med årets sista svenskaläxa. Nu hoppas fröken på att läsning även sker hemma trots jullov. Läsning är ingen läxa, läsning är en livskunskap säger Jeanette <3 Därför blir det ett julläsbingo till alla för att hålla igång läsningen.

Pricken har skickat en hälsning från Grand Canaria. Pricken har blivit väl omhändertagen och fått smaka på glass och sett härliga pooler och hav. Nu åker Pricken vidare på nya äventyr.

Men åhh så roligt, nu kom en ny hälsning från Pricken. Hans nästa äventyr blev till London. Någon tog med Pricken på en konferens om hur poliser arbetar i London. Wow, så spännande. Av sekretesskäl fick ingen bild tas där på plats men en bild från den stora flygplatsen Heathrow blev det.

Efter att ha suttit på flygplatsen ett tag så tog till slut några barn hand om honom. Det var en pojke och flicka som skulle resa ensamma till Genéve. Nu väntar vi med spänning på vad Pricken får vara med om i Genéve och vad nästa äventyr i så fall blir.  :-)

 Prickens resesällskap till Genéve.

Matterhorn (Den ser ut som en Toblerone och kallas även för “Tobleronetoppen”) Av Alpernas alla toppar över 4000 meter är Matterhorn ett av de svåraste bergen att bestiga.

Vi har kikat på kartan var Grad Canaria,  London och Genéve ligger.

Men oj vilket äventyr Pricken får vara med om…Innan vi slutade idag kom nya bilder och information om vad Pricken gjort. Han fick följa med någon som arbetade på flygplanet och åka ner från Genéve till Barcelona. Barcelona ligger i Spanien.

Se fler härliga bilder här;

Nu var han visst tillbaka i Genéve igen för att hitta en ny resekompis. Heja Pricken och lycka till med dina fortsatta äventyr.

3or jobbade också med årets sista läxa. Vi jobbade i par och skrev fina tydliga svar i vårt häfte. Nu hoppas fröknarna på att läsning även sker hemma trots jullov. Läsning är ingen läxa, läsning är en livskunskap säger Jeanette<3  Därför blir det ett julläsbingo till alla för att hålla igång läsningen.

Vi har läst en faktatext om julgranen. Sedan fick vi skriva ner en egen faktatext av de stödord/nyckelord som vi tillsammans skrev ner. Några fick även läsa upp sin text.

Engelska; 

2orna har skrivit och ritat sina wishes till Santa Claus.

 

Alla fick läsa upp; “I wish a/an…”

3orna har också skrivit sina wishes till Santa Claus.

Nästa vecka ska alla få läsa upp för varandra; “I wish a/an…”

Tema;

Vi 3or forskar om djur. Idag har vi målat våra djur i naturlig storlek.

Lucia; 3orna var fantastiska.:-)

 

NU vill vi önska Er Alla 

EN GOD JUL OCH ETT GOTT NYT ÅR  

från

klasserna 2C och 3C, lärare och pedagoger <3

 

Publicerat i Veckansblogg |

Hej,

Varje morgon har vi adventssamling i klasserna, det är supermysigt.

Vi lyssnar till julboken “Tro på Tomten” , får en snällkula, en pepparkaka och sedan får hen ta ett bokpaket i julsäcken. Några öppnar direkt andra väljer att spara sitt paket till julafton.

Varje dag finns en ny spännande och rolig gåta i vårt fina silverjulträd. Det är kul med gåtor :-)

Nedräkningen har börjat 20…19…18 dagar kvar till julafton.

Matematik

2or

Vi har tränat på addition och subtraktion med tiotalsövergång.

3or

Vi repeterade multiplikation. Vi fick lägga olika multiplikationer med bönor.

Svenska; 

2or har arbetat med skrivläxan, läst nya läxkapitlet i Diamantjakten, kap 13. Det är så spännande. Hur ska det gå för Maj-Björn?

Några gjorde ordtestet. (ord och nonsenord)

Vi har skrivit i helgboken och rensat i vår arbetsbox. Vi försöker hinna läsa ut våra läseböcker som ligger där.

Vi har utvärderat Julkalendern. Alla ser inte på den varje dag, men de flesta gör det. Vi gillar den supermycket. Den är rolig och spännande.

3or fick samarbeta två och två med att göra skrivläxan på lektionstid eftersom vi denna vecka istället fick luciasångtexterna som läxa. Pss….vi ska kunna dessa utantill.

Vi har läst kap 13 i Djurspanarna, hm undrar vad det är för mystisk skåpbil med elsladd…..?

Två nya sagor till Nacka Stories blev klara i veckan, tjohooo. Det är så kul att skriva och läsa.

Musik; 

2or har övat vidare på advent och julsånger. Vilken sångglädje. :-) Vi har bestämt vår julsång som vi ska sjunga för föräldrarna den 19/12 då vi har julavslutningsfika.

3orna har övat luciasångerna och även fått träna på att gå i ett “luciatåg”. Dagen D närmar sig med stormsteg. Musikfröknarna påminner om att fortsätta att öva på texterna, heja alla 3or.

Tema - 

2C har fått brevvänner, det är 25 st elever i en åk 2 klass från Vretstorp. Åhh, så kul det var att lära sig skriva brev. Vi pratade om inledning – starten. Hur börjar man ett brev? När vi skrivit och berättat något om oss själva så ska man sen ställa en fråga till den som läser. Berätta….ställ fråga….berätta…..ställ fråga. Ju fler frågor desto fler svar kommer sedan från brevvännen i nästa brev. Visste ni att datum är mycket viktigt att skriva högst upp i högra hörnet på brevpapperet, då vet man när brevet skrevs  :-)

Brevpapperna som vi skriver på är skänkta av en klasskompis mamma. Hon hade sparat dessa på vinden från när hon själv var barn. Det är så fina motiv på både brev och kuvert, riktiga brevpapper. Vi säger bock och TACK av hela vårt hjärta <3

Vi fick själva välja vilket brevpapper som vi ville ha att skriva på.

På tisdag i nästa vecka skickas breven iväg. :-)

 Julpyssel på Nämdö kluster;

 

 3C var på Dieselverkstaden och såg en dansföreställning. Vi fick prata med dansarna efteråt.

 

Bild;

2C har skapat fina julgranar (fler hänger i klassrummet)

2c SO-religonböcker är nu färdiga, se vilket fint jobb de gjort tillsammans.

 

2C och 3C

önskar Er alla en trevlig andra advent. 

Publicerat i Veckansblogg |

Hej alla, 

Vi har kul och lär oss mycket i skolan <3

Svenska; 

2or har färglagt och skrivit 4 st fina egenskaper om en kompis på en papperskula. Dessa kulor ska vara vår adventskalender. Eftersom det bara är 24 dagar i en kalender kommer vi vissa dagar att läsa upp två kulor,  vi är ju 29 elever i klassen <3

Vi har jobbat med helgboken, läst nya läxan och gjort ett läs-ordförståelsetest på iPaden. Det var superkul.

Nu är Pricken resklar med informationslapp och allt. LYCKA till PRICKEN.

(En klasskompis tar nu med Pricken på sin semesterresa och sedan sätts Pricken på en annan plats och hoppas bli hittat av någon vänlig själ….)

I torsdags fick Jeanette och klass 2C ett brev. När vi läste brevet var det från en fröken i Hallsberg som heter Jenny, hon är fröken i en 2a med 25 elever. Hon och hennes klass frågar oss om vi vill bli deras brevvänner. Det vill vi såklart <3

Vi ska börja med att skriva handskrivna brev, sen blir det digitalt och slutligen ska vi ha facetime med varandra. Gissa vad mycket nya kunskaper vi kommer att få med detta läs/skrivjobb.

I veckan fyllde en klasskompis år. Då gör vi alltid samma sak. Först får hen berätta om sin önskepresent (som hen ritat själv i ett papperspaket) Sedan sjunger vi och därefter leker vi en födelsedagslek. Återigen blev det den populära “suddigummi duellen” som är både kul och svår.

 .

Grattis även till Jack som fyllde i 3C

3or har redovisat sina sammansatta ord-sagor. Sagorna är riktigt roliga att lyssna på, för lite tokiga är de. Ha ha ….Vi fortsätter med detta i nästa vecka.

Några elever jobbar med att avsluta sina sagor från åk 2 till Nacka Stories. De har skrivit många sidor och böckerna blir så bra.

Vi har läst det nya kapitlet i Djurspanarna, kap 12 och gjort ett läsförståelse test samt stavningstest (denna gång för åk 3, förra var för åk 2) . Vi blir verkligen testvana, vi gillar tester och sen så tränar vi ännu mer på det vi behöver lära oss  :-)

Matematik;

2or

Vi började med att lägga tal i 30- rutan med hjälp av tiotal och ental. Här ser ni 28.

Vi har tränat på att räkna med addition med tiotalsövergång  28 + 5 = 28+ 2 + 3 =


Sedan har vi tränat på whiteboardstavlor. Vi adderar till hela tiotalet först, adderar resten sen.

Det var kul att leka – “sortera siffror”.

  

Vi kan fem i halv och fem över halv på klockan.

Att räkna på miniräknaren är kul.

Vi 3or har också räknat med miniräknaren.

Musik; 

2or sjöng advent och julsånger.

3or övade på luciasångerna. Vi fick lite bakläxa på att kunna texterna utantill. Därav ingen skrivläxa denna vecka, vi ska öva på luciasångtexterna istället. Heja oss <3

Vi har städat och pyntat inför advent.

Ledningen har b la  köpt superfina ljusstakar i varje klusterkorridorer :-)

Vi har gjort ett eget jul-silverträd. På den kommer det att hängas upp kulor med en gåta på som eleverna får lösa tillsammans eller själva om de vill . Nedräkningen börjar….:-) 

Ha en skön helg och trevlig första advent

önskar elever, fröknar och pedagoger i klasserna

2C och 3C

 

 

 

Publicerat i Veckansblogg |

Hej, 

Detta har vi lärt oss i veckan. 

Matematik;

2or

Den här veckan har vi tränat på att räkna med addition och subtraktion inom 0-100. Vi har lärt oss vilka hela tiotal är. På bilden ser ni en fågelmamma och fågelpappa med sina fågelungar. Fågelungarna hade lappar med tal som skulle bilda ett helt tiotal med mammans eller pappans tal. T. ex. mamma hade 4 då hade fågelungarna 16, 36 osv.

Den här veckan har vi tränat på klockan, nästan hela klockan. Det vi har kvar är fem i halv och fem över halv, det tar vi nästa vecka. Det är bra om alla tränar på klockan till man kan det.

 3or

Har tränat på addition och subtraktion med växling. Det gick superbra att lära sig växling över noll och t o m två nollor.

Här har vi ett gäng med lyckliga elever som kan det!

Svenska;

2or 

Vi har skrivit ihop en text som ska sitta på vår resande nalle. Vi har läst kap 11 och lärt oss olika ord och begrepp. Vi har jobbat med skrivläxan och läst upp våra frågor. Alla fick svara på sin whiteboard.

På samlingen fortsätter vi lära oss hur man skriver datum.

Vi har skrivit i helgboken och svarat på skolans trivselenkät.

3or

Vi har jobbat med skrivläxan och läst det nya läxkapitlet för denna vecka. Vi lärde oss om tranan.

Några elever som inte är klara med sin saga på iPaden till Nacka Stories har fått jobba med den. En ny saga ligger redan upp där, kul.

Några andra elever har jobbat med sammansatta ord. Vi har fått gjort en saga/berättelse av de olika orden. Den ska vi läsa upp i nästa vecka. Det var kul.

Vi har gjort ett läxstavningstest på vanliga ord som börjar på bokstaven Kk. Orden kanske och känner var svårast att stava till. Men nu har vi tränat på dessa ord. :-)

Engelska; 

2or  Vi läste texten som ska hänga på vår Nalle som vi ska skicka iväg ut på äventyr. Texten är både på svenska och på engelska.

Vi har döpt vår nalle. Det var många bra namnförslag. Vi fick rösta och det var namnet PRICKEN som vann :-)

3or

Vi spelade varandras “Feelings-memoryspel”. Det var lärorikt och kul. Sen fick vi skriva en utvärdering av detta arbete. Vi gav denna uppgift 10/10 :-)

Musik; 

2or

Vi har sjungit sånger från Astrid Lingrens olika filmer. (ex Pippi Långstrump. Griseknoen, Pilluttasången, Fattig bondräng, Sjörörvar Fabbe….) Vi sjunger fint säger Jeanette.

3or

Vi har sjungit Luciasångerna. Idag fick vi prova att sjunga utan att se texten på några sånger. Det gick lagom bra. Vi måste träna mer på att kunna texten utantill säger våra musikfröknar.

Tema

2C

Vi repeterade de sju världsdelarna och sen lärde vi oss de olika väderstrecken Norr, Söder, Väster och Öster. Vi har lärt oss var Nordpolen och Sydpolen finns på vår jord och att det finns en linje som heter Ekvatorn. Nära ekvatorn är vattnet varmt och längre bort är det kallt ja t.o.m fruset vatten. Vi fick rita och skriva i vår temabok. Vi har också skrivit in alla led från “jag till Universum” :-)

3C

Vi fortsätter att jobba med forntiden på so. Vi tittar på filmer, läser texter och svarar på frågor.

På no forskar vi om svenska djur. Snart är vi klara med våra böcker och börja med att rita djuren i naturlig storlek.

Bild 2C -  Penselmålning med vattenfärg- tema mönster med varma och kalla färger.

P.U.H.

Det var roligt.

Gemensam lek 

 Födelsedagsleken

Hejdå

från 2C och 3C 

Publicerat i Veckansblogg |

Hej, 

Detta har vi jobbat med i veckan. 

Svenska; 

2or Vi har arbetat med läxan och läst den nya läsläxan, kap 10. Vi har skrivit i helgboken och jobbat med “barnboksveckan”, Vi fick lära oss mer om vår mest kända barnboksförfattare Astrid Lindgren (se bilder lite längre ner…)

3or

Vi har gjort ett större stavningsstest, det var 28 olika ord. Testet var de mest vanliga ord som man ska kunna stava i  åk 2. Det var roligt. Jeanette säger att vi är duktiga.

Vi har arbetat med skrivläxan och läst nya kapitlet i Djurspanarna.

Vi har repeterat och lärt oss mer om vad sammansatta ord är. Jeanette sjöng en sång. “Har du sitt min nyckel, nyckel, nyckel..Jag vet inte var den är någonstans…..osv”

Matematik;

2or har tränat på att visa hur man löser problem. De ritade en matematisk bild, skrev ett matematiskt uttryck och skrev svar. Det var lätt.

 


Den här veckan har vi även tränat på klockan. Vi har repeterat halv och lärt oss kvart över och kvart i samt fem över och fem i.

3or 

har tränat på taluppfattning inom talområdet 0-1000. Vi har övat på talkompisar, tal som kommer före och tal som kommer efter.

Vi ritade tal i talhuset samt jämförde talen med hjälp av tecken “mindre än”, “lika med” och “större än”. Allt var sååå lätt!.

Vi har även spelat olika mattespel som t ex “Rik och fattig” spel.

Engelska; 

2or Vi hade ingen engelska för vi hade diamantfest.  :-)

3or

Vi har fortsatt arbetet med feelings. Vi fick göra ett memoryspel med orden i iPaden. Vi fotade, skrev och spelade in det engelska ordet. Det var superkul. Vi spelade varandras spel.

Tema;

2C – Barnboksveckan – Astrid Lindgren-

Vi läste en text om henne. Vi skrev en faktatext om henne. Vi har lyssnat på hennes berättarröst och på en kort Emil i Lönneberga berättelse.

Vi har fortsatt temat – Jordgloben, Världshaven och Världsdelarna-

Vi lärde oss att det finns 7 st världsdelar. Vi klistrade in en karta i temaboken och så skrev vi vad världsdelarna heter. Vi målade temabokens framsida.

 

2C Slöjd - Nu har den blåagruppen haft sina extraslöjdtimmar med bästa träslöjdsläraren Helena.M. Se så fina minnesklämmor de gjort.

2C – “Gosedjurs-Diamantfest”

 Invägning- max 100g godis.

All övervikt går som vanligt till fröken  :-)

Lekledarna berättar hur denna lek går till…..

 Pardans…

Veckan har varit bra och gått väldigt fort.

Hejdå från

2C och 3C

 

Publicerat i Veckansblogg |