Hej, 

Detta har vi jobbat med i veckan. 

Vi har firat T som fyllde år i lördags. Vi lekte leken “Knuten”.

Joooodå, till slut kunde vi lösa upp knuten :-)

Matematik; 

2or

Vi fick lösa olika problem med hjälp av ledtrådar. Det var kul.

Några testade Lycko.

Vi lekte leken “Hitta din klock-kompis”. Ursäkta, vad är klockan?

Hur många bilar hinner du att rita på en minut? Vi uppskattade först och testade sedan.

Svenska;

2or Vi har jobbat ned skrivläxan. Vi läste upp våra frågor och svar för varandra. Vi svarade på miniwhiteboarden. Det är inte varje gång man får glass när man gör läxan :-)

3or

Vi har gjort klart våra NP, hurra vad vi är BRAAAAA <3 :-)

Tema; 

2C Vi har lärt oss vad planeterna heter och vart de ligger från solen. Vi har lärt oss en sång som hjälper oss att komma ihåg :-)

3C

Arbetsplatsbesök

Vi i 3C har besökt Kronobergs Polisstation där vi har fått lära oss mycket hur poliserna arbetar. Det var mycket spännande, lärorikt och oförglömligt. Ett stort TACK att vi fick komma!

Kulturkvartar; 

2C  

M berättade om LEGO, ett av hans störta fritidsintressen. Han har 91 byggsatser hemma. Vi fick lära oss massor om LEGO. Mot slutet fick vi svara på frågor.Vi gav honom uppåtpuffar, “Two stars and a wish ” (dvs att tänka på till nästa gång) Tack M för en bra kulturkvart.

C berättade om Spanien. Vi fick veta var de bästa badställena, poolerna och mysiga restauranger ligger. Vi fick se många fina bilder från Spanien. Vi gav henne uppåtpuffar, “Two stars and a wish ” (dvs att tänka på till nästa gång) Tack C för en fin kulturkvart.

 

3C

Kulturkvart i 3C

Axel berättade om solsystemet.

Leonie berättade om sin resa till Japan.

Lova lärde oss allt om åsnor.

Elly-May berättade om katternas historia.

Tintin visade bilder och berättade fakta om Thailand.

Musik; 

2-3or – Vi har sjungit invigningssånger och vårsånger.

Bild; 

2C  Vi lär oss porträttmålning. (Vi har blivit fotade och nu ska vi rita av vårt foto)

 

Invigning av skolan/skolgården; 

Låt eleverna berätta till bilderna :-)

3orna

Björnen Bo

Sherlock Hund

Haren Herman

Fjärilen Fia

Vargen Ville

Glass på slutet., bästa dagen……

Påskprat;

- När minns ni er första påsk? -Vad är påsk för er? – Vad är en högtid? -Varför firar vi påsk?- Vad betyder alla dagar i påskveckan?

Påskpyssel;

Nu vill vi ÖNSKA ER ALLA

EN GLAD PÅSK / HAPPY EASTER  :-)

Från klasserna

2C och 3C

 

Publicerat i Veckansblogg |

Hej, 

En vecka kvar till påsklovet, tjohooo….

Matematik; 

2or

Vi tränade på klockan;

halv

tio över

fem över

kvart över

Vi hjälpte varandra.

Vi spelade några mattespel på bl a  www.ungafakta.se.

Svenska; 

2or Vi har läst upp vår läxa och sammanfattning. Vi har läst kap 24 och jobbat med ord och begrepp. Vi har skrivit i helgboken och utvärderat veckan. Vi har mycket svenska i So/No – vårt Tema som nu heter Universum – jorden skapelse. Mycket text att läsa och många samtal blir det :-)

På arbetspasset “Djurens andaktsbok” (moral och etiksagor) läste Lena bl.a om “Kycklingen som gick vilse”. Vi lyssnade, samtalade och ritade i våra böcker.

3or Vi har läst kap 23 och pratat om ord och begrepp. Vi har jobbat i boken veckans ord och vi har fått nya ord att kunna stava utantill (Ord på vokalen e). Vi har fortsatt med NP – högläsning och samtal. Vi är snart klara med alla NP <3

Musik; 

Vi har övat Vårsånger till Valborg och tränat på de två sångerna som vi ska sjunga på “Skolgårdsinvigningen”

Projektorduken är bra när man övar sångtexter. Alla kan se….

Tema; 

2C  - Vi har börjat med ett nytt team – Universum och Jordens skapelse -

Vi började först med att göra ett VÖL – Vad vet jag, Vad önskar jag veta – (L – vad jag lärt mig fyller vi i efter avslutat arbete….)

Utifrån vad vi vill veta om ämnet har vi i veckan läst texter, sett på film och skapat. Detta ämne är sååå kul och spännande.

Vi har lärt oss fakta om solen, vi såg på en film och samtalade och sedan skrev vi en faktatext.

 

3C

Vi jobbade med vattnets egenskaper, vi undersökte ytspänning.

Först tog vi lite mejram.

…och strödde på vattenytan.

Sedan tog vi några droppar diskmedel och droppade i vattnet.

Kryddan flyttade sig mot skålens kanter.

Hur många droppar vatten får plats på en enkrona? Gissa och fråga eleverna hemma.

Bild; 

2C - Vi har blivit fotograferade av Ninne. Utifrån bilden ska vi sedan rita av och göra vårt egna självporträtt. Det ska bli kul.

Kulturkvart i 3C

Svante berättade om Messi.

Billy berättade om Donald Trump.

Greta om Isabelle Gulldén

Kasper om Brasilien

 Det var helt fantastiskt! Vi längtar efter fler kulturkvartar.

Hejdå från 

2C och 3C

 

 

Publicerat i Veckansblogg |

Hej, 

Wow vilken vecka, nu lär vi oss nya roliga kunskaper.

3C har lekt en lek som heter “Grevinnan och betjänten”.  Det gick inte som vi hade tänk oss…

Det började bra.  :-)

Här har vi fortfarande kul….

Sedan kom vinden…..

 …och blåste bort alla tidningar….ha ha ha

Matematik; 

2or

Vi repeterade division.

10/5 = 2

Genom att göra ett bråkspel har vi bekantat oss med bråktal som hälften, tredjedelar, fjärdedelar, åttondelar och sextondelar.

 Vi klipper ut sextondelar.

Då blev det dags att spela spelet. Den som täcker sitt spelplan först vinner spelet.

Vi spelade mattebingo, det var kul.


Vi fortsatte arbeta med bråk.

Att dela en cirkel i tredjedelar var lätt.

Ännu fler tredjedelar.

  

och halvor

Man kan dela på olika sätt.


 

3or gjorde nationella prov.

Svenska; 

2or  - Vi har jobbat vidare med stödord och sammanfattning. Vi har läst och pratat om ord och begrepp i nya läsläxan kap 23. Det var många nya spännande ord.

Vi jobbar såklart med mycket svenska i vårt temaarbete också :-)

3or - Har jobbat på superbra med NP, vi är grymt duktiga säger Jeanette <3 Vi har jobbat med läxan och läst det nya kapitlet kap 22.

Tema;  

2C - Vi har jobbat vidare med vatten, H2O, saltvatten – sötvatten , vattnets kretslopp och vattnets väg. Vi har kul och lär oss mycket. Vi gissar, samtalar, läser, ser på film, ritar, iakttar, sjunger och skapar in de nya kunskaperna.

Se våra fina “kretsloppstavlor” här.

 

Under dessa två veckor som vi jobbat med detta “minitema” vatten fick vi svar på de flesta frågor som vi önskade få svar på. Endast frågan om “-Var regnbågen kommer ifrån och varför den har olika färger?” Den frågan har vi ännu inte hunnit fått svar på …..fortsättning följer.

Vi i 3c har också jobbat med tema vatten.

Vårt eget lilla kretslopp :-) Se isen på locket.

Bild

3C

Vi gjorde bilder till Orminge karnevalen.

Kulturkvartar; 

2C - T berättade om tåg. Vi fick b la lära oss att det finns fyra olika tågtyper. T visade fina bilder och lärde oss mycket om olika tåg. På slutet kontrollerade T om vi hade lyssnat noga. Vi kunde svara på de flesta frågorna. T fick fina uppåtpuffar och så gav vi honom two stars and a wish. Tack T för en mycket bra presentation.

Idag fredag har E berättat om sina husdjur. Hon har väldigt många. Vi fick lära känna dem och veta hur man sköter om dem. E visade fina bilder på sina husdjur. På slutet kontrollerade E om vi hade lyssnat noga. Vi kunde svara på frågorna. E fick fina uppåtpuffar och så gav vi henne two stars and a wish. Tack E för en trevlig och bra presentation.

 

Skolbio “Gordon och Paddy” för båda klasserna; 
Kommissarie Gordon

 Vi sitter skönt i biostolarna :-)

Hejdå från 

2C och  3C

Publicerat i Veckansblogg |

Hej, 

Vilken härlig skolvecka <3

Matematik;

2or

Vi har tränat på 5:ans tabell genom att skriva upp tabellen på whiteboardtavlan och förhöra varandra.

Vi har även jobbat med division och lärt oss att man måste dela lika. Alla lärde sig nya ord och begrepp…se bilden.

I torsdags pratade vi om innehållsdivision. Det behövdes två påsar för att lägga åtta russin med fyra i varje påse.

Det var roligt och gott med russin.

Några elever har arbetat med mönster på fritids.

3or har jobbat med digitaltid.

Energipiller, det är bra med pauser på matten.

Svenska; 

2or – Vi har läst upp vår sammanfattningar och tipsat varandra från kap 21 (förra veckans läxa).

Vi har läst nya läsläxan kap 22.

3C – Vi har fortsatt att jobbat med NP , det är kul. (Inga bilder får tas när vi gör dessa…)

Vi har läst upp skrivläxan och svarat på varandras frågor.

Tema; 

2C Denna vecka har vi haft lite blandat på temat.

Vi har varit på “skapande verkstad” på Dieselverkstaden. Verkstaden är kopplad till den skolbiofilm vi ska se på torsdag i nästa vecka. Ska bli kul.

Under tystnad fick vi “skura färg” (måla en bakgrund)

Fint samarbete med att rita djur till bakgrunden (på teckenspråket betyder tecknet”sköldpadda

Vi har pratat om varför “Rocka sockorna” finns och att olika är BRA :-) Vi ritade egna sockor.

3C

Vi jobbar med tema yrken. Förra veckan fick vi besök av en skolläkare Malin.

Den här veckan träffade vi Charlotta, hon jobbar som flygvärdinna. Alla elever har förberett egna frågor och har flitigt antecknat det hon berättat.

Vi pratade om allt som behövs i ett samhälle t ex skolor, sjukhus, affärer, företag, hus, pengar.

VÖL betyder Vad kan jag  - Önskar lära mig - Lärt mig

Vi har skrivit VÖL -  om vatten inför Earth hour.

Kulturkvartar; 

2C

F berättade för oss hur man sköter en hamster. Vi fick se fina bilder och så hade hon med sig några bra saker som man kan ha i en hamsterbur. Mot slutet ställde hon kluriga frågor så det gällde att vi hade lyssnat noga. F fick sen många uppåtpuffar och så gav vi henne “two stars and a wish”. Tack för en lärorik kulturkvart.

P berättade om undulater. Vi fick b la lära oss hur man sköter om dem och hur de låter. Mot slutet ställde P frågor om det han berättat så det gällde att ha lyssnat.P fick många uppåtpuffar och sen gav vi honom “two stars and a wish”. Tack för en bra kulturkvart.

Hejdå 

från

2C och 3C

Publicerat i Veckansblogg |

Hej alla,

Detta har vi både lärt oss och jobbat med under vecka 11.

Matematik;

2orVi har haft vår första läxförhör med 2:ans tabell på tid, det har gått bra och många tyckte att det var pirrigt men roligt.

Den här veckan har vi tränat på prioriteringsregel. Vi har lärt oss att man räknar multiplikationen först sedan adderar eller subtraherar man. Det var lätt.

 

 

3or

Vi har haft flera nationella prov, de flesta tycker att det är roligt. Förutom det har vi jobbat med klockan, digital tid.

Några elever har bestämt uppgiften till de andra och kontrollerade sedan om det gjorde rätt. Vi hjälpte varandra och lärde av varandra.

 Svenska; 

2or – Vi har skrivit klart våra brevsvar till våra brevkompisar. Nu är det bara att vänta på nästa brevsvar. VI LÄNGTAR REDAN :-)

Vi har BINGLAT

Vi har läst upp våra sammanfattningar om kap 20. Vi har jobbat med läsläxan, kap21.

Vi har börjat högläsa i en ny spådomen om Jack-del 3 som heter “Sjöodjur i Slussen”.

3or - Vi har börjat med NP, det är superkul.

Vi har svarat på varandras frågor om kap 20. Om Jeanette läste upp svaret, då fick vi skriva frågan, det var lite klurigt men roligt.

Vi har läst den nya läsläxan, kap 21 och pratat om ord och begrepp.

Tema; 

2C jobbar några veckor framåt med ämnet vatten – H2O  – vattnets väg – inför Earth hour;

Först fick var och en göra en VÖL – Vad VET jag om vatten? – Vad ÖNSKAR jag veta om vatten? -Vad har jag lärt mig om vatten?  (denna skrivs mot slutet då vi arbetat klart)Vi skrev, läste upp och samtalade om det vi skrivit.

Vi högläste i NO-boken om vatten. Vi pratade om begrepp.

Vi testade ytspänning med fingrarna.

Sedan gjorde vi ett experiment. Vi fick gissa vad som kommer att hända. 1) Vad händer med isbitarna på locket? 2) Vad händer i burken? 3) Vad kommer det finnas under locket?  Vi svarade på whiteboarden. Svaret fick vi efter lektion. :-)

Svaret; Ser ni  här :-)

Kulturkvartar;

2C - I måndags berättade K om sitt besök på en bondgård. Vi fick se många vackra djur och naturbilder från besöket. K att det är hennes morbror som har bondgården. Vi fick veta vilka djur som finns på gården och hur ett renhorn ser ut. Tack K för en trevlig kulturkvart. Vi gav K många fina uppåtpuffar och “Two stars and a wish”.

I torsdags berättade L om Portugal. Vi fick veta fakta om landet och om L´s favoritmat och favoritrestaurang i Portugal. Vi fick också lära oss att “hej” sägs och låter olika beroende om man är en kille eller en tjej som hälsar. Tack L för en bra kulturkvart. Vi gav L många fina uppåtpuffar och “Two stars and a wish”.

 

Diamantfest i 2C;

Vi har idag haft vår belöningsfest. Vi valde temat “sport och aktivitet” . Den blev superlyckad. Vi lekte lekar, dansade, skrattade och bara myste tillsammans. Se några härliga bilder här.

Invägning av gotterna…max 100g/pers. Vi tackar för allt “extragott” som skänktes medvetet till oss <3

Dags för pardans. Stickorna bestämde paren.

 

Hejdå från

klasserna 2C och 3C

 

Publicerat i Veckansblogg |

Hej,

Välkomna tillbaka efter sportlovet.

Vi har rivstartat veckan med dessa kunskaper :-)

Henrik, som arbetar här på skolan med  b.la att ansvara för klubben, rastverksamheten och med våra redskapsbodar, kom och informerade oss om våra nya redskapsbodar. Vi fick veta vad som finns i dessa bodar och hur vi använder lekredskapen och att alla hjälps åt med att plocka in sakerna som man lånat. Gäller inte bara på raster utan även när man blir hämtad och är på väg hem för dagen.

Vi har firat några födelsedagar och lekt en lekt som heter “Inte nudda vägg”. Den är lite läskig, men kul.

Alla lag fick lika många poäng efter den första omgången.

Svenska; 

2or  Vi har läst våra sammanfattningar om läxan kap 19. Vi har läst det nya kapitlet kap 20 och skrivit ner nya stödord till texten.

Vi har läst våra brev, det var superkul att få brevsvar från elever i Fredriksbergs skola.  Vi har börjat skriva svar.

Vilken lyx med massa brevpapper. Dessa papper och kuvert fick vi av en mamma i klassen <3

Vi har skrivit i vår helgbok och vi har läst i våra biblioteksböcker.

3or  Vi har läst igenom våra texter om “När jag vann”. Vi har läst kap 19 och skrivit tre frågor till texten. Vi läste upp frågorna och svarade på whiteboarden.

Vi har läst kap 20 och pratat om ord och begrepp och om hur vi skriver frågor till texten.  På ytan (svar i texten), under (ledtrådar i texten) och på djupet (livs/erfarenhetsfråga) Det är veckans nya läs och skrivläxa.

Vi har jobbat vidare med kort och lång vokal. Vi har tränat mer på att stava med dubbeltecken och ord med -ck. Det var kul!

Matematik; 

2or

Vi har arbetat med kommutativa lagen med multiplikation. Det betyder att faktorerna byter plats med varandra men svaret – produkten blir samma. Så 2 x 3 = 6 och 3 x 2 = 6.

Vi har tränat på 2:ans, 5:ans och 10:ans multiplikationstabeller på olika sätt, t ex genom att rita bilder, spela spel, tävlingar och arbete i boken. De flesta tyckte att det var både lätt och roligt med multiplikation.

Här räknar vi 0 x 10 = 0…lätt

6 x 10 = 60…lätt

Vi tävlade i grupper. Det bordet som visade rätt svar först fick en poäng.

Räknemästarna fick visa sina kunskaper i multiplikation. Den som suddade ut rätt svar först fick en poäng.

3or

Har arbetat med bråk och problemlösning. Vi har äntligen börjat med digital tid. Det var kul.

Musik; 

Vi har fått lyssnat på de 12 finalbidragen och fått röstat på vilken låt som vi tycker ska vinna Melodifestivalen nu på lördag. I båda klasserna vann låt nr 5 “On My Own” med Bishara med klar marginal. Tvåa kom låt nr 3 “Hello” med Mohombi och på delad tredjeplats kom låt nr 7  “Chasing River” med Nano och låt nr 8 “Hold You” med Hanna Ferm och Liamoo. På fjärdeplats kom låt nr 2 “Torn” med Lisa Ajax.

På lördag får vi se om vi hade rätt och om RÄTT LÅT VANN :-) ))

(se två av röstlapparna här)

Tema; 

2C I onsdags avslutade vi temat “Kraft och Rörelse”. Vi provade vilket material som hade hög (HF ) och låg friktion (LF) i vår lilla backe. Vi delade in oss i små grupper. Först förutspådde vi och sedan testade vi om det var HF eller LF. Vi hade rätt varje gång :-)  Det var superkul.

 

 

3C

Vi åkte skridskor….

Le!

Lyft upp ett ben!

Vinka!

Kulturkvartar; 

2C I veckan fick vi förmånen att lyssna på fyra mycket spännande och bra kulturkvartar.

Först ut var L som berättade om spelet “Fortnite”. Han visade hur man spelar och vad som är viktigt att tänka på. Det var mycket intressant. Man behöver inte skjuta någon i spelet utan man kan bara gömma sig och överleva i spelet. Vi gav L fina uppåtpuffar med “Two stars and a wish”, Tack L.

I tisdags var det S tur, hon berättade om sina raskatter. Vi fick b la lära oss att de gillar att äta torrfoder och dricka vatten, inte mjölk som många tror. De sover 13-16 tim per dag. På slutet hade S en frågesport så det gällde att vi hade lyssnat noga. Vi gav S många uppåtpuffar med “Two stars and a wish”, Tack S.

I onsdags fick vi höra N kulturkvart. Han berättade om också om spelet “Fortnite”, så nu vet vi ännu mer om spelet. Vi fick b la veta att skaparen av spelet heter Durran Sugg. Efter sin presentation fick vi svara på frågor, det gällde att vi varit uppmärksamma på det N berättat om. Vi gav N många uppåtpuffar med “Two stars and a wish”, Tack N.

Idag fredag har V berättat om guldhamstrar. Vi fick lära oss om hur man sköter en guldhamster, vad den äter och hur man gör för att den ska trivas. Vi visste inte att det var olagligt att ha två vuxna hamstrar i samma bur. Nu vet vi. :-) Vi gav V många uppåtpuffar och med “Two stars and a wish”, Tack V.

Bild; 

2C fick prova på att vara modeskapare där form och kläder var i fokus.

Hejdå från

2C och 3C

 

Publicerat i Veckansblogg |

Hej, 

Oj, vad veckorna rusar. 

Nästa vecka är det redan ett Sport-Läslov, det är vi förstås alla värda <3

Det här har vi lärt oss i veckan.

Matematik; 

2or

Vi tränar på att se sambandet mellan addition och multiplikation.

Här lägger vi multiplikationen 4 x 3…

…och 6 x 2

Sedan fick alla skriva en siffra mellan 0-5 på ett papper.

De som har skrivit siffran 0 fick komma fram. Med hjälp av addition och subtraktion räknade vi ut hur mycket det är tillsammans.

Vi fortsatte med alla 1:or…

Alla som hade 2or…

och alla som hade 3or…

Vi har spelat multiplikationsbingo med 2:ans tabell.

 

Det är roligt med multiplikation.

3or

Den här veckan har vi tränat på delningsdivision och innehållsdivision.

Här visar vi divisionen 8/8 = 1 med hjälp av bönor och hjärtan.

… och 8/4 = 2

Vi har tränat på att visa divisionen med material och skrivit med symboler.

 Uppgifterna i matteboken var lätta.

Vi har arbetat med sannolikhet.

Första uppgiften var att “Singla slant”

Den “rättvisa” snurran.


Svenska; 

2or Vi har jobbat med kap 19 i läsläxan. Vi har pratat och jobbat med nyckelord i texten. Vi har gjort tankekarta och punktlista, som är till stöd för att vi ska kunna skriva en kort sammanfattning av texten kap 19.  Det är också vår nya skrivläxa – att kunna sammanfatta med de stödord som vi idag skrev ner.

Vi har fått våra brevsvar från våra brevvänner, men vi har inte läst dessa än. Många var sjuka och borta så vi väntar med att läsa dem och skriva svar till efter sportlovet. Oj, vad vi lääääängtar.

3or Vi har jobbat med våra berättande texter. Vi har läst upp och givit varandra tips. Vi har skrivit en ny berättelse som handlade om “När jag vann” Det är kul att skriva berättelser och se hur mycket bättre man blir efter varje skrivträning.

Vi har repeterat vokalerna och jobbat med lång och kort vokal. Vi har tränat på dubbeltecken. Vi har jobbat i veckans ord och lyssnat på “vokalsången” av Gåspennan. (leta på YouTube, de gör många superbra sånger om både matte och svenska )

Vi har läst kap 19 i Djurspanarna och samtalat om texten och tittat på kartan vart vi nu befinner oss i boken.

Engelska; 

2or – Vi började med ett nytt arbetsområde - My clothes - Vi såg på en film och lärde oss olika klädord. Vi lär oss att tala, skriva och rita på engelska :-) So fun.

3or – Vi jobbade vidare med klockan och lärde oss “It´s time for….” Vad gör vi och säger vi vid de olika klockslagen? T.ex - It´s time for breakfast. Good morning or    -It´s time for dinner. Good evening etc….

Tema; 

2C - Vi började ett nytt arbetsområde som heter “Kraft och Rörelse”. Vi fick ställa oss i olika höns och gissa rätt svar, vi fick motivera svaret varför vi trodde som vi gjorde. Vi lärde oss begrepp som ; gravitation, friktion, kraft – muskelkraft, luftmotstånd etc..

Vi har sett på två filmer. Det var superkul och bra. Efter sportlovet ska vi testa friktion…på flera olika sätt :-)

 

3C

Vi har vi läst om vikingatiden. Alla gjorde en bilduppgift “Vikingabåt i storm”.

Bilderna blev jättefina.

 

Kulturkvartar; 

2C  – E berättade om sin största hobby – Hästar och ridning. Vi fick lära oss hur man rider och vad man göra med hästarna innan, under och efter en ridning.  Allt var mycket intressant och spännande, vi lärde oss massor. E fick kloka och fina “two stars and a wish av sina kamrater” Tack E.

Hejdå och ha nu ett underbart Sport- LäsLov <3

önskar

Klass 2C och 3C

Publicerat i Veckansblogg |

Hej, 

Tack för alla fina uppåtpuffar under utvecklingssamtalen. Så härligt att få höra att både ni föräldrar och elever är nöjda med det arbete vi gör, tack <3

Vi fortsätter att hoppa, skutta och röra på oss mellan arbetspassen…..

Svenska; 

2or Vi skrivit klart sin målutvärdering som de sedan läst upp under utvecklingssamtalet. Vi har läst kap 18 i Diamantjakten och skrivit i helgboken. Vi har skrivit Valentinekort.

Vi har haft utvecklingssamtal.

  

3or Vi har repeterat hur man skriver berättelser. Vi har tittat och använt oss av  ett textrecept. Sen fick vi skriva en berättelse utifrån rubriken “När jag blev arg..”

Vi har läst och gått igenom läsläxan kap 18 i Djurspanarna.

Vi fick höra om legenden Valentine, vi fick göra ett rollspel och sedan fick vi skriva egna Valentinekort.

Vi har haft utvecklingssamtal.

Matematik; 

2or Eleverna turades om att vara en robot och en programmerare som ger instruktioner.

Programmeraren skulle lägga några färgcirklar enligt ett mönster och inte visa för roboten.

Sedan instruerar programmeraren roboten att lägga samma mönster. Robotens uppgift är att följa programmerarens instruktioner. Det var kul.

Vi spelade spel med addition och subtraktion.

 3or tränade på multiplikationstabellerna.

Musik; 

3or – Vi fick lära sig dansa vals. Vals dansan i 3/4 -takt “Pann-ka-ka ” :-) Vi lärde oss en maskeraddans, vi ska göra masker till dansen.Det var super kul. Mot slutet ramlade vi alla på golvet för att…. (jo jo fråga era barn)

Tema; 

2C – Lärarstudenten L repeterade solen, jorden och månen i förhållande till varandra samt månfaserna. Eleverna visade att de lärt sig mycket från förra passet.

 

Sedan berättade L om ordspråket ”I love you to the moon and back” och så berättade hon en saga om legenden Valentine. Eleverna fick sedan återberätta sagan och sedan spela upp den som en teater.Det var superkul Efter det fick vi skriva Valentinekort.

3C jobbade med statisk elektricitet. De fick lära sig hur man laddar ballongerna med statisk elektricitet. Sedan använde de laddade ballongerna för att göra olika experiment.

Kulturkvartar; 

2C – O berättade om snabba bildar och om Koningsegg och Alfa romeo. Vi fick lära oss om hästkrafter och att en Koningsegg kostar lika mycket som 222 st Toyotabilar, wow. Stor tack för en fantastisk presentation. Kompisarna gav finafina “Two star and a wish” till O.

Hejdå 

från 

2C och 3C

 

 

 

 

Publicerat i Veckansblogg |

Hej alla,

Vi har gjort olika “hoppaövningar”. Ninne blev helt slut och la sig till slut på golvet, hi hi :-)

Matematik; 

2or

Vi fortsätter att arbeta med subtraktion med uppställning och växling. Vi har även tränat på att skriva datum på olika sätt och hur man skriver födelsenummer.  Veckans utmaning var uppgifter med begreppet “lika med” t ex ___ – 4 = 9

 Många elever ville visa sina lösningar. Det blev trångt och roligt vid tavlan.

3or har tränat på att skriva räknehändelser med multiplikation och division. Vi använde oss av fyrfältaren som stöd.

 Svenska; 

2or har arbetet med läxan och pratat om ord och begrepp i nya läsläxan kap 17.

Vi har Binglat, skrivit i helgboken och utvärderat veckan.

3or har läst upp sina sammanfattningar för sina kompisar. Vi gav varandra tips och idéer.

Vi har gått igenom nya läsläxan kap 17 och pratat om ord och begrepp. Vi satt i smågrupper och läste för varandra.

Engelska; 

2or jobbade vidare med directions. Idag fick vi vara robotar. Sen fick vi göra en robotsaga på engelska, det var superkul.

3or repeterade klockan. -What is the time? – It´s twenty to four…..

Tema; 

2orna lärde sig månfaserna med lärarstudenten Louise.

3orna

NO

Den här veckan arbetade vi med magnetism och eleverna fick sortera olika föremål utifrån dess egenskap att vara magnetisk eller inte. Eleverna fick göra en sorteringsövning, träna på att ställa hypoteser och sedan pröva sina hypoteser. Vi håller oss till ett naturvetenskapligt arbetssätt och eleverna får noggrant dokumentera med text och bild sina resultat.

 

  Den här metallen var inte magnetisk.

Vi undersökte olika föremål i klassrummet.

Vi avslutade lektionen med magnetracet, det var kul.

Kulturkvartar; 

2orna har fått lyssnat på T´s och E`s kulturkvartar.T berättade om Mexico. Oj vad vi fick lära oss mycket, tack.

E berättade om sin fiol. Vi fick b.la lära oss vad fioldelarna heter. Sen fick vi höra e spela, stort tack E.

Mot slutet hade båda spännande frågor som vi fick svara på, så det gällde att ha lyssnat noga. De fick båda fina  “two stars and a wish” av sina kompisar,  bra jobbat tjejer.

Bild;

2C har fortsatt med kubism

 

Idrott; 

Hejdå från

2c och 3c

 

Publicerat i Veckansblogg |

Hej,

Veckan gick ooooootroligt snabbt. :-) Vi lär oss massa nyttiga kunskaper.

I torsdags startade vi dagen med att hoppa / röra oss tillsammans med  “Funtasifabriken” https://www.funtasifabriken.se/ och “Generation pep”  https://generationpep.se/sv/

Forskning säger att vi sitter alldeles för mycket stilla så upp och HOPPA, barn som vuxna!

I entréhallen finns nu ett roligt mattehoppspel :-)

…..och så blev fröken firad :-)

 Bästa jobbet….sååå många kramar<3

Matematik;

2orna

Nu börjar vi vara säkrare på uppställning med subtraktion och växling.

Mattegympa

Vi räknar i huvudet 11 – 6, eleverna visar svaret genom att nudda golvet med lika många kroppsdelar, alltså fem.  Kul med huvudräkning.

Vi har spelat olika mattespel t ex domino med addition och subtraktion.

Alla tycker det är roligt med Lika mycket sången.

Louise, vår student hade en lektion om sortering och programmering.Eleverna fick sortera först olika föremål efter olika egenskaper t ex färg.

Några sorterade efter längd.

En grupp sorterade efter vilken material sakerna är gjorda av.

Det blev mycket samarbete och kommunikation i gruppen.

Svenska;

2orna - Vi har jobbat med läxan och svarat på varandras frågor. Vi har läst det nya läsläxkapitlet kap 16 och letat efter J-ljudsord i texten.

Vi har gjort ett läsförståelsetest. Denna gång på papper, förra gången var det iPad. Det är olika lätt för oss att läsa på skärm eller papper….. Lättast är papper, tycker de flesta.  :-)

Vi har jobbat med vårt J-ljudsspel på iPaden.

3orna har läst en ny faktatext och svarat på några frågor kring texten. Vi har också skrivit en faktatext utifrån sju stödord till texten.

Vi har arbetat med läxan och lyssnad på kapitel 16 i “Djurspanarna”. Vi pratade om ord och begrepp.Vi gillar läxläseboken.

Vi har också jobbat med sj-ljudet och tj-ljudet i boken “veckans ord”

Engelska;

2orna repeterade förra lektionen och lärde sig ännu mer om directions. Roboten Louise var glädjande tillbaka :-)

3orna blev säkrare på klockan. Vi jobbade vidare med Time. (nu hela klockan) Vi fårgade; “-What´s the time? och svarade -It is….”

Vi såg på en tecknadfigur som hjälpte oss med att säga alla klockslag på engelska. Vi fick sedan visa och fråga varandra på en egen pappersklocka.

Pappersklocka. Vi la sudd och penna som tim och minutvisare. :-)

Musik;

2or jobbade med “Musikmemory” och “Byt stil”.

Här pågår musikmemory :-)

3orna dansade vidare. Idag hade vi publik, det var bitr rektorn Lena som var på besök. Hon gav oss beröm.  Jeanette säger också att vi är superduktiga<3

Tema;

2C fortsatte att arbeta med rumsuppfattning och kartan. Vi fick se hur olika man kunde rita och ändå förstå att det är ex en trappa. Sedan fick vi ändra och fylla i med symboler, färg och förklaringar på vår karta som vi ritade i förra veckan till Louise.

Vi tittade i en spännande kartbok.

Vi lärde oss också begrepp som Topografisk karta och Tematisk karta. Vi såg på bilder och samtalade.

3C

Vi undersöker olika ämnen om de flyter eller sjunker.Vi har tränat på ett vetenskaplig arbetssätt, först ställde vi en hypotes dvs en klok gissning innan det blev dags för undersökning.

Vi undersökte om trä, metall, tyg, potatis, plast sjunker.

Det är riktigt kul med experiment.

Vi hjälper varandra.

Vi avslutade med att rita resultat och prata om densitet.

Bild;

2C lärde sig arbetstekniken KUBISM 

Hejdå

från

2C och 3C

Publicerat i Veckansblogg |