En halvtidsrapport från Myrsjöskolan

0 kommentarer

Hej!

Efter en och en halv veckas arbete på Myrsjöskolan har vi hunnit med en hel del. Vi har målat hopphagar, kingrutor, fyllt i massa gamla asfaltsmålningar och några i gruppen har snickrat en hel del, exempelvis bänkar och planteringslådor. Morgonen kan vara ganska jobbig men lägger man sig i tid känner jag att man klarar det. Fredagarna är jättesköna då vi har eget arbete hemma med CV-skrivning så man kan koppla av lite.

Vädret har varit mycket bra men alldeles för varmt dock, det är relativt jobbigt att arbeta i den här värmen.

Idag har vi avbarkat stockar som tog ganska lång tid då barken satt så hårt. Nu ska vi sätta igång och dra bort allt ogräs.

/Max

Om skolgardsprojektet

Jag heter Anna-Karin Hughes och är landskapsarkitekt med specialisering på utemiljöer för barn. Med hjälp av många engagerade ungdomar, lärare, elever, rektorer, tjänstemän samt ytterligare arbetsledare hoppas jag göra mång skolgårdar och förskolegårdar i Nacka mer välkomnande, kreativa och stimulerande att vara på. I Skolgårdsprojektet kommer vi exempelvis att locka fåglar och insekter genom att sätt upp fågelholkar och plantera fjärilsrabatter. De kan ge barnen fascinerande naturupplevelser som i sin tur leda till mer miljömedvetna invånare. Genom att måla olika pedagogiska asfaltmönster (ex. en alfabetsorm) sätter vi färg på en grå gård och kan bland annat stödja barn med inlärningssvårigheter. Vi målar även fantasifulla fasadmotiv, sätter upp välkomnande entréskyltar, bygger samlingsplatser och labyrinter, rensar ogräs, förbättringsmålar lekstugor och övrigt som bidrar till att utemiljön känns mer spännande, ombonad och välkomnande. Vi vill uppmuntra till ett samhälle med delaktighet i och stolthet över våra gemensamma utemiljöer!
Det här inlägget postades i Okategoriserat. Bokmärk permalänken. Lämna en kommentar