Skolgårdsprojektet inne i en ny fas!

0 kommentarer

Hej alla – hoppas att ni har en härlig höst!
Här kommer lite nytt från Skolgårdsprojektet :-)

Under sommaren jobbade nästan 100 ungdomar hårt och effektivt med 12 olika gårdar i Nacka. På väldigt kort tid åstadkom de små underverk med sin kreativitet och sitt engagemang! Vissa gårdar fick 100%-ig uppmärksamhet, andra skolor och förskolor har fått en smygstart och vi fortsätter i lagom takt att hjälpa till  nu under resten av året – detta är nytt för i år! Tillsammans med medarbetare i Nacka Skol- och Hälsoträdgård försöker vi beta av skolor och förskolor som står på vår lista i behov av hjälp och inspiration!

Just nu är vi på Långsjöns förskola där det i skrivande stund anläggs en lång, slingrande vattenbana/bäck av grus, betong och natursten. Ett väldigt komplext arbete där en medarbetare i Nacka Skol- och Hälsoträdgård lagt ner sin själ för att det ska bli bra – och det blir det! Vi har också byggt en stödmur på Saltängens förskola samt hjälpt till att ta emot ett lass jord för förättring av marken, samt sådd av gräsmatta.
Näst på tur är vårt fortsatta arbete på Myrsjöskolan, där vi ska ta oss an den fortsatta utvecklingen av sittbänkar och rumslighet på gården. Tyvärr höll ett av träningsredskapen i utegymmet inte, så där tänker vi om och planerar att komma på en hållbar lösning och en vidareutveckling av träningsområdet.

Ha en fortsatt fin höst och glöm inte att titta in på Facebook för att kolla bilder, samt skriva kommentarer!

Hälsar 
Skolgårdsprojektet :-)

 

 

Om skolgardsprojektet

Jag heter Anna-Karin Hughes och är landskapsarkitekt med specialisering på utemiljöer för barn. Med hjälp av många engagerade ungdomar, lärare, elever, rektorer, tjänstemän samt ytterligare arbetsledare hoppas jag göra mång skolgårdar och förskolegårdar i Nacka mer välkomnande, kreativa och stimulerande att vara på. I Skolgårdsprojektet kommer vi exempelvis att locka fåglar och insekter genom att sätt upp fågelholkar och plantera fjärilsrabatter. De kan ge barnen fascinerande naturupplevelser som i sin tur leda till mer miljömedvetna invånare. Genom att måla olika pedagogiska asfaltmönster (ex. en alfabetsorm) sätter vi färg på en grå gård och kan bland annat stödja barn med inlärningssvårigheter. Vi målar även fantasifulla fasadmotiv, sätter upp välkomnande entréskyltar, bygger samlingsplatser och labyrinter, rensar ogräs, förbättringsmålar lekstugor och övrigt som bidrar till att utemiljön känns mer spännande, ombonad och välkomnande. Vi vill uppmuntra till ett samhälle med delaktighet i och stolthet över våra gemensamma utemiljöer!
Det här inlägget postades i Okategoriserat. Bokmärk permalänken. Lämna en kommentar