Barnens medverkan på Chrysolitens förskola

1 kommenter

Dagarna går och inköp av material står på agendan varje dag. Det är allt möjligt som ska inhandlas – exempelvis skruv, färg och plywood. Vi är kändisar på byggvaruhuset vid det här laget!

Mellan varven svarar vi på mejl och planerar. Och på tal om planering var Anna-Karin härom veckan på Chrysolitens förskola och fick då en hel hög med fina förslag från barnen. Det var blandade idéer med förslag på aktiviteter som gunga, leka prinsessa, bygga koja, klättra och leka pirat. Många hade ritat hus, motorfordon, båtar och cyklar som ni kan se exempel på nedan!

 

 

Om skolgardsprojektet

Jag heter Anna-Karin Hughes och är landskapsarkitekt med specialisering på utemiljöer för barn. Med hjälp av många engagerade ungdomar, lärare, elever, rektorer, tjänstemän samt ytterligare arbetsledare hoppas jag göra mång skolgårdar och förskolegårdar i Nacka mer välkomnande, kreativa och stimulerande att vara på. I Skolgårdsprojektet kommer vi exempelvis att locka fåglar och insekter genom att sätt upp fågelholkar och plantera fjärilsrabatter. De kan ge barnen fascinerande naturupplevelser som i sin tur leda till mer miljömedvetna invånare. Genom att måla olika pedagogiska asfaltmönster (ex. en alfabetsorm) sätter vi färg på en grå gård och kan bland annat stödja barn med inlärningssvårigheter. Vi målar även fantasifulla fasadmotiv, sätter upp välkomnande entréskyltar, bygger samlingsplatser och labyrinter, rensar ogräs, förbättringsmålar lekstugor och övrigt som bidrar till att utemiljön känns mer spännande, ombonad och välkomnande. Vi vill uppmuntra till ett samhälle med delaktighet i och stolthet över våra gemensamma utemiljöer!
Det här inlägget postades i Okategoriserat. Bokmärk permalänken. 1 kommentar