LYCKA

Mål: Att öka elevernas upplevelse av sin egen lycka i tillvaron och att de ska känna sig nöjda med sig själva.

Verktyg: Didaktik med fokus pÃ¥ material frÃ¥n Levande historias utställning om “spelar roll”. Att göra eleven aktiv i sin egen tillvaro.

Bakgrund: Flera av mina elever skrev i augusti att frÃ¥gan om den egna lyckan var svÃ¥r att besvara. Vi är inte vana att tänka i dessa banor … jag är duktig…jag kan….jag har gjort bra ifrÃ¥n mig…osv. Alla elever skrev brev till mig med hjälp av mina frÃ¥gor. I en av klasserna gjorde jag en mätning av elevens egen uppfattning av sin egen lycka. EnkätfrÃ¥gorna  kommer ifrÃ¥n England där de tar välbefinnande och lycka pÃ¥ största allvar.

Efter genomläsning av elevernas svar har jag under hösten funderat på ett redskap till eleven att öka sin egen positiva uppfattning av sig själv. Jag har läst igenom en mängd böcker i humanistisk psykologi men haft svårigheter att omvandla teorierna till konkret lektionsinnehåll.

Jag anmälde mig till en vidareutbildning vid Levande historia (har använt deras material tidigare och vet att det är bra). Utbildningsdagen var mycket lyckad och jag hittade där ett VERKTYG till eleven. Har sedan systematiskt använt materialet  SPELAR ROLL i lektionerna.

Tid: Har mätt vid terminens start och mäter åter när vi är färdiga med åskådarmaterialet.

Ninni Lindberg
Det här inlägget postades i Nästa Steg inspiration. Bokmärk permalänken. 1 kommentar